همایون ارشادی در گفت‌و‌گو با سینماسینما / فرهادی راه کیارستمی را ادامه می‌دهد

همایون ارشادیسینما سینما،علی پاکزاد – همایون ارشادی معتقد است مطرح شدن سینمای ایران در سطح جهانی راهی بود که عباس کیارستمی آغاز کرد و اصغر فرهادی نیز در این راه گام‌های خوبی برداشت.

به گزارش سینماسینما، امروز سه‌شنبه پنجم بهمن ماه نامزدهای دریافت جوایز مراسم اسکار اعلام می‌شود. اصغر فرهادی با «فروشنده» تنها سینماگر ایرانی است که شانس حضور در میان نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را دارد. در روزی که سینمای ایران در آستانه یک اتفاق مهم قرار دارد، با همایون ارشادی درباره جایگاه سینمای ایران درعرصه بین‌الملل صحبت کردیم. او بازیگر فیلم سینمایی «طعم گیلاس» به کارگردانی عباس کیارستمی است؛ فیلمی که یکی از مهمترین جوایز تاریخ سینمای ایران یعنی نخل طلای کن را برای ایران به همراه آورده است.

ارشادی در گفت‌وگو با سینماسینما، درباره شرایط فیلم‌های ایرانی و حضور آنها در جشنواره‌های بین‌المللی گفت: «حضور موفق یا موفق نبودن، فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی نیاز به چندین ساعت بحث و گفت‌وگو دارد. یعنی موضوعی نیست که به آن به راحتی و در زمان کوتاهی پرداخت، اما می‌توان اشاره‌ای به «طعم گیلاس» کرد؛ فیلمی که از همه جهات فوق‌العاده بود.هیچگاه یادم نمی‌رود زمانی که این فیلم جایزه را کسب کرد، بسیاری از دوستان آقای کیارستمی را مورد تمسخر قرار دادند. آنها اعتقاد داشتند که کیارستمی فقط فیلم‌هایی می‌سازد که مورد توجه جشنواره‌های قرار می‌گیرد. آن زمان فقط چند جشنواره بین‌المللی و مهم وجود داشت.»

او ادامه داد: «اکنون نزدیک به سه هزار جشنواره در سراسر دنیا وجود دارد. اغلب می‌بینم فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌هایی موفق می‌شوند که اسم آنها را تا به حال نشنیده‌ایم. البته معرفی فیلم‌های ایرانی در هر جای دنیا باعث افتخار است، اما ارزشی که جشنواره‌ها در سال‌های گذشته داشت به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط امروزشان نیست. اکنون هر فیلمی که جایزه می‌برد و در جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کند، رسانه‌ها به خوبی به آن می‌پردازند در صورتی که آن زمان آقای کیارستمی برای کسب جایزه از جشنواره «کن» مجبور شد برای خروج از فرودگاه به در پشتی مهرآباد مراجعه کند.»

ارشادی اضافه کرد: «در مجموع حضور فیلم‌های ایرانی را در جشنواره‌ها مثبت می‌بینم، اما در کنار این تفکر باید نگاه کنیم که کدام جشنواره‌ها برای سینمای ایران می‌تواند بهتر باشد. بعضی از این جشنواره‌ها واقعا ارزش حضور ندارند، اما فیلم‌هایی مانند «فروشنده»، «جدایی نادر از سیمین» درخشان بودند و حضور آنها باعث افتخار سینمای ایران است. اصغر فرهادی اکنون راه عباس کیارستمی را ادامه می‌دهد و فیلمساز موفقی است. همین که نام سینمای ایران در جشنواره‌های مهم و با ارزش برده شود باعث افتخار است.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 41770 و در روز سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۸:۲۲
2024 copyright.