همزمان با جشنواره فیلم کوتاه تهران/ در «شب عباس کیارستمی» چه گذشت؟

عباس کیارستمیشب عباس کیارستمی در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مدیران سینمایی، هنرمندان و فیلمسازان جوان،‌ با نمایش چند اثر درباره این کارگردان فقید برگزار شد.

به گزارش سینماسینما، مراسم شب عباس کیارستمی با حضور فرید فرخنده کیش؛ دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران، علیرضا تابش؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب ایل‌بیگی؛ معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، نگار اسکندرفر؛ مدیر موسسه کارنامه، مجید برزگر، محسن امیریوسفی و تعدادی از هنرمندان و شاگردان زنده یاد عباس کیارستمی در پردیس چارسو برگزار شد.

در این مراسم که شامگاه ۲۱ آبان ماه برپا شد؛ علیرضا کریمی صارمی، مدیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه کیارستمی عاشق ایران و تمام جوانان ایران و جهان بود، گفت: او در کشورهای مختلف کارگاه‌هایی را برگزار و دانشجویان زیادی را تربیت کرد. او جایگاهی ویژه و جهانی دارد.

در ادامه نگار اسکندرفر، مدیر موسسه کارنامه با بیان اینکه این موسسه تنها جایی بود که کیارستمی در طول یک دهه در آن کارگاه برگزار کرد،‌ افزود: یک‌بار به کیارستمی گفتم در همه جای دنیا کارگاه دارید و چرا فکری برای مشتاقان در ایران نمی‌کنید. او هم پذیرفت که کارگاهی در کارنامه برگزار کند.

او با اشاره به اینکه پس از اعلام برگزاری کلاس‌های فیلمسازی، در سه روز اول یک‌هزار و ۲۰۰ نفر ثبت نام کردند، ادامه داد: او با شیوه گزینشی جذب هنرآموزان موافق نبود و اعتقاد داشت که همه باید در این کلاس‌ها حضور داشته باشند. به این صورت بود که یازده دوره کارگاه با سوژه‌های مختلف و همفکری مرحوم کیارستمی و دانشجویان،‌ برگزار کردیم.

مدیر موسسه کارنامه با تاکید بر اینکه از کیارستمی سخن گفتن، تکراری است چرا که این روزها همه از او سخن گفته‌اند، اظهار کرد: از بین آثار کیارستمی آنچه می‌توان گفت برای من به میراث مانده است، شاگردان کیارستمی است. گروهی که بودند و وقتی کیارستمی به سفر طولانی رفت، نمی دانستند چه باید کنند.

اسکندرفر با بیان اینکه به شاگردان کیارستمی گفتم اگر می‌خواهید یادبود و مراسم داشته باشید بروید و کار کنید،‌ اضافه کرد: در این میان تصمیم گرفتند که فیلم‌هایی را برای کیارستمی بسازند. با دو سوژه «زندگی و دیگر هیچ» و «به یاد کیارستمی» ۵۱ فیلم ساخته شد. این فیلم‌ها در مدت کوتاهی ساخته شد اما همه آنها با عشق کار کردند.

او در پایان خاطرنشان کرد: گروه شاگردان کیارستمی کار می‌کنند و در برنامه کاری‌شان هدف این است که با نوع آموزشی که دیدند، انتقال این آموزش را به عهده بگیرند و امید داریم بقیه جوانانی که فرصت حضور در این کارگاه‌ها را نداشتند به این گروه بپیوندند و به همین طریق به یاد کیارستمی باشیم.

در ادامه شب عباس کیارستمی ۱۷ فیلم یک دقیقه‌ای که شاگردان این کارگردان فقید به یاد او ساخته بودند و همچنین فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف‌الله صمدیان، برای حاضران به نمایش درآمد.

در پایان این مراسم دفتری از اشعار زنده یاد عباس کیارستمی به امضای علاقه مندان او رسید.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 32144 و در روز شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۳:۲۱
2024 copyright.