همه چیز درباره سریال «صفر بیست‌ویک»/ قصه دو باجناق

سینماسینما: فاطمه عودباشی و نوشین مجلسی درباره فیلم «صفر بیست و یک» گزارشی تهیه کرده اند که در روزنامه جام‌جم منتشر شده است. این گزارش را می خوانید‌:

«ژیان ماشین نمی شه، باجناق فامیل نمی شه»، حتما شما هم از قدیم گوش تان با این ضرب المثل آشناست. اکنون این ضرب المثل دستمایه ساخت یک مجموعه تلویزیونی به نام صفر بیست و یک شده است. البته در ابتدای راه، نامش نیوجرسی بود اما بعد آن را به صفر بیست و یک تغییر داد. صحبت درباره یک سریال است، آن هم مجموعه با نمکی که جواد رضویان و سیامک انصاری هر دو کارگردانی این سریال را به عهده دارند و در کنار ساخت، بازی هم می کنند. نکته قابل تامل این که نقش دو باجناق قصه را این زوج هنری به عهده دارند که هر دو در شهرداری هم کار می کنند و شغل آنها دستمایه اتفاقات با نمکی می شود که مخاطبان در سریال می توانند به تماشا بنشینند. از قرار این دو باجناق با هم خیلی هم کل کل دارند. ضمن این که رقابت بسیار شدید و تنگاتنگ آن دو باعث می شود موقعیت های طنز شکل بگیرد. تهیه کنندگی سریال صفر بیست و یک را مهدی فرجی به عهده دارد و علی زادمهر مدیر روابط عمومی سریال است که به سفارش شبکه سه سیما تولید می شود. در کنار این دو بازیگر، هنرمندانی همچون امیرحسین رستمی، سروش جمشیدی، رویا میرعلمی، نگار عابدی و آزیتا ترکاشوند هم به ایفای نقش می پردازند. سریال در مرحله تصویربرداری است و این روزها گروه تولید در شهرک غرب مشغول تصویربرداری است و انتظار می رود حضور زوج هنری رضویان و انصاریان کنار هم، لبخند را مهمان گوشه لب های مخاطبان کند، زیرا مردم خاطرات بسیار زیبایی از بازی این دو هنرمند در سینما و تلویزیون در ذهن شان به ثبت رسانده اند و هر دو تا امروز در بسیاری از مجموعه های طنز به ایفای نقش های متفاوت پرداخته اند.

«صفر بیست و یک» کرونایی

مهدی فرجی، تهیه کننده  این مجموعه تلویزیونی درباره وضعیت تولید آن می گوید:

حدود ۲۰ درصد از «صفر بیست و یک» تصویربرداری شده است. به دنبال افزایش دوباره ویروس کرونا، ما نیز بر اجرای پروتکل های بهداشتی تاکید و الزام کردیم به جز زمان تصویربرداری و وقتی بازیگران جلوی دوربین هستند باید بقیه شرایط، همه عوامل از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند.

هم اکنون تصویربرداری سریال صفر بیست و یک به کارگردانی مشترک سیامک انصاری و سیدجواد رضویان با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال انجام بوده و حدود ۲۰ درصد سریال تصویربرداری شده است.

انصاری و رضویان از دوستان قدیمی هستند و تاکنون همکاری های مشترک بسیاری با هم داشته اند، اما سریال صفر بیست و یک اولین تجربه کارگردانی مشترک آنها و در کنار یکدیگر است که خوشبختانه به خوبی پیش می رود. در ضمن علاوه بر کارگردانی به عنوان بازیگر هم در این سریال نقش آفرینی می کنند.

تصویربرداری سریال هم اکنون در تهران ادامه دارد و سروش جمشیدی و امیرحسین رستمی به عنوان تازه ترین بازیگران این سریال، جلوی دوربین رفته اند.

چه خبر از فیلمنامه؟

وقتی حرف از ساخت یک مجموعه می شود، امکان ندارد پای فیلمنامه به میان نیاید. زیرا اولین آجر در یک بنا، فیلمنامه است؛ فیلمنامه سریال «صفر بیست و یک» را شبنم وثوقی و هدی ایزدی نوشتند. که خیلی نویسندگان نام آشنایی نیستند، اما گروه سازنده این ریسک را کرده و کار نگارش سریال را به آنها سپرده است. قطعا تهیه کننده و دو کارگردان سریال هم بر فیلمنامه نظارت داشتند و تجربیات شان را به گروه نویسنده منتقل کردند تا با یک قصه منسجم کارشان را جلو ببرند. صفر بیست و یک، درباره دو باجناق است که در شهرداری کار می کنند و گاهی درگیر نیوجرسی می شوند. یعنی باید سراغ مکانی بروند تا بلوک های سیمانی را برای عدم ورود بگذارند. به همین دلیل هم نام اولیه سریال، نیوجرسی بود. البته قرار نیست داستان فقط بر این محور بچرخد، بلکه بخشی از قصه مجموعه صفر بیست و یک به اتفاقات زندگی خانوادگی این دو باجناق می پردازد.

دیروز تا امروز

جواد رضویان و سیامک انصاری، باجناق های «صفر بیست و یک» با سریال پاورچین و نقش های خاطره انگیز «داونه» و «سپهر» بود که در یک قاب قرار گرفتند و نشان دادند می توانند بده بستان های خوبی در کمدی با یکدیگر برقرار کنند. این دو نفر پس از آن در سریال های دیگر مهران مدیری نظیر جایزه بزرگ و شوخی کردم مقابل همدیگر به ایفای نقش پرداختند تا این که سال ها بعد رضویان برای بازی نقش اول فیلم سینمایی اش انصاری را انتخاب کرد و گویا این همکاری آنقدر به مذاق این دو نفر خوش آمده است که آنها را به فکر کارگردانی مشترک در این سریال تلویزیونی انداخت؛ سریالی که در آن به ایفای نقش هم می پردازند. سابقه همکاری آنان نوید این را می دهد که می توانند موقعیت های بانمکی را چه در کارگردانی و چه در بازی خلق کنند و باید دید در اجرا کارشان چگونه از آب درآمده است و آیا می توانند مخاطبان را با فصول مختلف این سریال همراه کنند یا خیر.

کارنامه کارگردانی

سریال صفر بیست و یک با کارگردانی مشترک دو بازیگر ساخته شده است؛ بازیگرانی که تجربه کارگردانی شان به این شرح است:

رضویان: بازیگری را از دهه ۷۰ و با حضور در سریال های کمدی در تلویزیون آغاز کرد و بعد از آن به سینما هم راه یافت و در این سال ها عمده فعالیت او به ژانر کمدی محدود می شود. این بازیگر سال ۸۴ وارد عرصه کارگردانی شد و سریال ارث بابام را برای شبکه سه ساخت؛ سریالی که قصه چندان منسجمی نداشت و در جذب مخاطب موفق عمل نکرد.

او بعد از آن چند سریال، فیلم تلویزیونی و ویدئویی همچون قرارگاه مسکونی، کسی خوابه؟، مهمانان ویژه، سه شو، به روح پدرم و لیموترش ساخت و سال ۹۷ کارگردانی سینما را هم تجربه کرد و فیلم زهرمار با بازی سیامک انصاری را روی پرده فرستاد.

انصاری: کارنامه هنری انصاری بر خلاف رضویان، فقط یک تجربه کارگردانی دارد؛ مجموعه کمدی فضانوردان با کارگردانی مشترک او و پیمان قاسم خانی سال ۸۵ با محوریت حضور تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی برای شبکه نمایش

خانگی تولید شد. تمرکز انصاری در این سال ها بازیگری در سینما و تلویزیون بوده و بیشتر با آثار مهران مدیری میان مردم محبوب شده است. او با «صفر بیست و یک» برای اولین بار سریال سازی برای تلویزیون را تجربه می کند.

کی به کیه؟

سیامک انصاری: این هنرمند در سریال صفر بیست و یک، نقش یکی از باجناق ها را به نام مازیار راسخ بازی می کند. این هنرمند بیشتر به واسطه بازی در آثار طنز میان مخاطبان شهره است، اما در همین آثار نقش هایش جدی است و با جدیتش مردم را می خنداند.

سید جواد رضویان: او در این سریال نقش باجناق مازیار، جلال سیف را بازی می کند.یکی از آخرین کارهای این هنرمند طناز و با نمک میان مردم، سریال همسایه ها به کارگردانی مهران غفوریان بود که سال ۹۵ روانه آنتن شد، اما خیلی موفق نبود.

امیرحسین رستمی: نقش تورج کاملی را به عهده دارد و مخاطبان مثل همیشه می توانند شاهد طنازی های این هنرمند باشند. ویژگی رستمی این است که هم نقش های جدی را تجربه کرده و هم طنز را و آنچه برایش اهمیت دارد این است که نقش خود را همیشه شیرین بازی کند.

سروش جمشیدی: نقش سعید صفایی را در قصه بازی خواهد کرد. این هنرمند در چند مصاحبه گفته است مهران مدیری برای او کار بزرگی کرده است و پس از چند سال بیکاری، او را به کار در دورهمی و در حاشیه دعوت کرد. او به واسطه بازی در این آثار شناخته شد.

رویا میرعلمی: او نقش همسر مازیار (سیامک انصاری) به نام مرجان کاملی را بازی می کند. این هنرمند هم نقش های جدی بازی کرده و هم طنز، اما در سال های اخیر بیشتر به سمت سریال های طنز گرایش داشته است. آخرین سریال او فوق لیسانسه ها بود که پارسال پخش شد.

نگار عابدی: او هم نقش همسر جلال (جواد رضویان) را به نام شعله کاملی بازی می کند. او تا قبل از بازی در سریال دودکش بیشتر به عنوان بازیگر تئاتر شناخته شده بود، اما بعد از بازی در این سریال، بیشتر در تلویزیون فعالیت کرد و گاندو و سرگذشت، آخرین سریال های او در تلویزیون هستند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 139023 و در روز پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۹:۰۳
2024 copyright.