واقعاً چرا مردم حال و هوای جام جهانی را ندارند؟! عادل فردوسی پور این مطلب را بخواند، حتماً!


هادی داداشی در بانی فیلم نوشت :عادل فردوسی پور در قسمتی از برنامه دوشنبه شب گذشته «نود» سوالی را مطرح کرد که احتمال ندانستن پاسخ آن را با توجه به هوشمندی و زیرکی این مجری محبوب باید در حد صفر تلقی کرد. فردوسی پور پریشب با اشاره به در پیش بودن جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه، نبود حال و هوای جام جهانی در کشور را عجیب و ابهام آمیز خواند. او شور جام جهانی را در سایر کشورهایی که تیم ملی شان به این رویداد مهم ورزشی راه یافته بالا و گرم توصیف کرد. او حتی پای مصر را هم، احتمالاً به خاطر التهابات سیاسی و اجتماعی اخیری که پشت سر گذاشت، به عنوان شاهد پیش کشید که مردمش در انتظار آغاز جام جهانی از همین حالا چه هیجانی دارند. البته این قیاس او با توجه اینکه مصر پس از ۲۸ سال به جام جهانی فوتبال راه یافته، ولی ایران همین دوره قبلی هم حضور در این رویداد را در برزیل تجربه کرد و در دوره قبلتر یعنی ۲۰۰۶ آلمان هم شرکت داشت. البته نه اینکه حضورهای پیوسته یاد شده، بتوانند ذره ای از شیرینی جام جهانی بکاهند، اما منظور آنکه ایرانیان در دهه گذشته حسابی این طعم شیرین را چشیده اند و خیلی هم جام جهانی ندیده نیستند.
با این حال و در عین توجه به خیل عظیم علاقه مندان پر شور فوتبال در ایران، در مقطع فعلی شاید خیلی هم عجیب نیست که مردم چندان به فکر پرداختن به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیستند.
اگر منظور فردوسی پور رویه بیرونی شهر و فضای محیطی آن باشد که عادل خان باید این مطالبه را از مراکز و نهادهای مربوطه، بویژه شهرداری یا سازمان ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال داشته باشد نه از مردم. اگر منظور او از عدم استقبال از جام جهانی، فضای مجازی باشد هم باز باید به این مجری خرده گرفت که با وجود شناختش از مقتضیات فضای وب و دغدغه های فعلی مردم، زیاد هم عجیب نیست که کسی هنوز در فاصله یک ماه مانده به آغاز رقابتها، به پیشواز آن نرفته.
گشت و گذاری جزئی در شبکه های اجتماعی بی شک نمودی روشن از دغدغه های مردم در مقطع فعلی ارائه می دهد. فردوسی پور حتماً آنقدر آگاه است که بداند امروز افزایش سرسام آور و لحظه ای قیمت دلار، افسار زندگی خیلی از مردم را در دست گرفته و بالا رفتن نرخ تورم شده به مثابه باتومی روی سر آنان. همین دیشب ترامپ از برجام حرف زد که تا زمان تنظیم مطلب حاضر اطلاعی از آن در دست نیست، ولی کیست که نداند تأثیر تصمیم ترامپ در بازار مالی ایران تا چه حد زیاد و منفی خواهد بود.
حال اگر کمی ساده تر به قضیه بنگریم، می شود از فیلتر تلگرام و دانلود فیلترشکن حرف زد، می توان بحث ترافیک دل آزار تهران را پیش کشید، می شود از غلظت بالای گرد و غبار بوشهر، خرمشهر و آبادان نوشت، یا از بحران کمبود آب گفت و هشدارهای نگران کننده ای که مدتهاست کارشناسان در این باره مطرح می کنند و هزار و یک دغدغه فردی و گروهی دیگر.
فردوسی پور اگر به این مسائل واقف باشد، قطعاً نباید برایش دشوار شود تا به درکی از بازخوردهای اجتماعی ایرانیان در قبال ورود غرورآفرین تیم ملی کشورمان به جام جهانی برسد.
جام جهانی هنوز و همچنان جذاب است و بی شک سر وقتش مردم به اندازه کافی از جزییات آن هم جویا شده و تحویلش خواهند گرفت.
این مجری اگر دست به تجاهل زده که هیچ، اما اگر واقعاً در صدد رسیدن به پاسخ روشن برای سوالی است که دوشنبه شب گذشته پرسید، بد نیست نگاهی به این مطلب بیندازد!

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 87177 و در روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۳۲:۰۶
2024 copyright.