واکنش ابراهیم حاتمی کیا به اکران فیلم «چشم جنگ»در گروه هنرو تجربه

حاتمی کیاابراهیم حاتمی کیا معتقد است که هنوز هم اگر وضعیتی امنیتی پیش آید این عکاسان هستند که زودتر از دیگران ضربه‌پذیر می‌شوند چراکه چشمی هستند که برخی علاقه ندارند از این چشم چیزی دیده شود.

به گزارش سینما سینما ، فیلم سینمایی«چشم جنگ» که به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان و با تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا تولید شده است، فیلمی مستند در مورد زندگی سعید صادقی از عکاسان هشت سال دفاع مقدس است.

ابراهیم حاتمی‌کیا درباره انگیزه‌ خود برای تهیه‌کنندگی این اثر گفت: روزی که پسرم این پیشنهاد را برای ساخت «چشم جنگ» داد وظیفه خود دانستم از این طرح حمایت کنم.

وی ادامه داد: وقتی با موضوع این مستند آشنا شدم، دورادور و گاهی دل‌نگران، سعی کردم به اندازه توانم برای به ثمر رسیدن این مستند پسرم را تشویق کنم. به هر حال خوشحال بودم که مستندی در حال ساخت است که در مورد سعید صادقی یکی از نفرات برتر عکاسی در جنگ بود.

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما بیان کرد: باید اعتراف کنم برای من با توجه به موضوع این مستند، در درجه اول این نکته اهمیت داشت که چگونگی رو به رو شدن پسرم با این موضوع و سعید صادقی را ببینم و فیلم در درجه دوم قرار داشت. اما خدا را شاکرم که این موضوع خیلی جدی گرفته شد و مستند خوب و قابل دفاعی تولید شد.

وی در مورد اهمیت موضوع این مستند گفت: پاسخ بخشی از این پرسش را که چرا عکاسان جنگ بعد از جنگ مهجور مانده‌اند و آیا چیزی به نام عکاس جنگ معنا دارد، فیلم پاسخ داده است. واقعیت این است که بعضی از عکاسان جنگ پس از جنگ به طور کلی فراموش شدند و آنچنان که باید می‌درخشیدند، ندرخشیدند و فقط بخشی از عکاسان جنگ مسیر را ادامه دادند.

کارگردان «بادیگارد» عنوان کرد: واقعیت آن است که بحث عکاسان جنگ فرهنگ تصویری ایرانیان است که تصویر و گرافیک خیلی برای این فرهنگ اهمیت نداشته است و این فرهنگ به تازگی دارد جایگاهی را در فرهنگ ایرانی برای خود دست و پا می‌کند. با اینکه عکاسان موقعیت ظریفی داشتند و واسطه مردم و جنگ بودند، اما آنطور که باید و شاید به عکاسان توجه نشد.

وی ادامه داد: گاهی به دلایل امنیتی عکاسان مهجور می‌مانند و هنوز هم فکر می‌کنم اگر وضعیتی امنیتی پیش آید این عکاسان هستند که زودتر از دیگران ضربه‌پذیر می‌شوند چراکه چشمی هستند که برخی علاقه ندارند از این چشم چیزی دیده شود. اما باید توجه داشت که در بسیاری از کشورها این چشم باز شده است و در انواع شاخه‌های مختلف عکاسی به عکاسان توجه می‌شود.

حاتمی‌کیا ضمن تاکید بر ضرورت توجه به عکاسان هشت سال دفاع مقدس گفت: در سینمای جنگ برای کسانی مثل سعید صادقی باید بیش‌تر از این‌ها فیلم ساخته شود. سعید صادقی خودش از جنس عکس است نه از جنس حرف. وقتی وارد حوزه عکاسی می‌شود فارغ از هر جمله‌ای که می‌گوید آرتیستی می‌شود که لحظات عجیبی را خلق می‌کند و همین باعث می‌شود که هنوز هم پس از سال‌ها عکس‌های سعید صادقی را می‌بینیم. باید بگوییم هر کجا که برویم حضور او و عکاسانی همچون او با عکس‌هایشان کاملا ملموس است. اما متاسفانه آن‌ها به اندازه حضورشان تکریم نشده‌اند.

این کارگردان و تهیه‌کننده در پایان خاطرنشان کرد: در مورد محتوای فیلم باید یوسف بیش‌تر صحبت کند اما فقط می‌توانم بگویم ژانر مستند نسبت به فیلم داستانی حوصله بیشتری می‌طلبد و از همین رو مخاطبان اینگونه فیلم‌ها خاص‌تر هستند چراکه فضای خاص‌تری دارند. اما خوشحالم که رفته رفته آداب استفاده از مستند در میان مردم در حال جا افتادن است و امیدوارم «چشم جنگ» بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند و مردم آن را بپسندند.

فیلم سینمایی «چشم جنگ» که از تازه‌ترین محصولات سازمان هنری رسانه‌ای اوج محسوب می‌شود، مستندی در مورد تصمیم سعید صادقی برای یافتن افراد درون عکس‌های خود است که یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان کارگردانی و ابراهیم حاتمی‌کیا تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته‌اند و پس از برگزاری مراسم رونمایی از آن در ۳۱ شهریور ماه سال جاری، در گروه‌ه «هنر و تجربه» اکران شد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 28819 و در روز چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۱:۴۷
2024 copyright.