واکنش تند هارون یشایایی به یادداشت کامران عدل درباره کیارستمی

هارون یشایایی مجید برزگرهارون یشایایی  تهیه‌کننده سینما درروزنامه شرق نوشت:

آقای کامران عدل که یکشنبه اول اسفند فیلم زندگی عباس کیارستمی، ساخته سیف‌الله صمدیان را در خانه هنرمندان دیده‌اند، در شماره سوم اسفند روزنامه «شرق» مطالبی نوشته‌اند که بی‌جواب‌گذاشتن آن ناسپاسی در حق و اهمیت وجودی عباس کیارستمی در هنر و سینمای ایران و نادیده‌گرفتن دوستی و ارادت به او -که اینک در میان ما نیست- تلقی خواهد شد. نمی‌دانم آقای کامران عدل با چه انگیزه‌ای و چرا با ادبیاتی چنین بی‌پروا درباره کیارستمی و آنچه در آن شب گذشت، مطلب نوشته و چگونه حق داوری را درباره اینکه کیارستمی چگونه و چرا کیارستمی شد به خود داده‌اند…؟ آقای عدل در روزنامه «شرق» نوشته‌اند «من عباس را به آقای اریک فورنیه معرفی کردم، اریک فورنیه وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در تهران بود و هم ایشان بود که مقاله معروف عباس کیارستمی را در مجله (کایه دو سینما) نوشت و باعث شد عباس کیارستمی به فستیوال (کن) دعوت شود و عباس کیارستمی شود…!» جای تأسف و تعجب بسیار است که ایشان با وجود ادعای خود که کیارستمی را نمی‌شناسد،  باور دارد که خودش موجب شد کیارستمی، کیارستمی شود! لابد کیارستمی قبلا کسی نبوده و شاید هم بعد از آن اتفاق، کسی شده است. اما آنها که کیارستمی را از زمان‌های دور می‌شناسند و با او محشور بوده‌اند،  می‌دانند…

او قبل از آنکه به دلیل هنرمندی ذاتی و قابلیت‌های به‌یادماندنی خود جهانی شود و فستیوال‌های جهانی با حضور و نام او اعتبار بیشتری پیدا کنند، مسئولان جشنواره (کن) کیارستمی را می‌شناختند و او را تحسین می‌کردند. عباس قبل و بعد از معروف‌شدن جهانی، هنرمندی با اصالت کامل ایرانی بود و ارتباط او با ادبیات و شعر فارسی در تمام عمر، بخش مهمی از شخصیت او را شامل می‌شد. زندگی او قبل از ورود به کانون پرورش فکری کودکان و ساختن فیلم‌های به‌یادماندنی از زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی، سرشار از عشق به عکاسی و فیلم و نقاشی بود و خلاقیت هنرمندانه او در کانون، سرآغاز زندگی پرفروغ و به‌یادماندنی‌اش در هنر، فرهنگ  و ادبیات ایران شد. نام او در محافل جهانی موجب افتخار ایران و ایرانیان بوده و هست. مجموعه این عوامل از عباس جوان، کیارستمی جهانی ساخت و آقای کامران عدل که به اعتبار اسم برادر بزرگوارش مرحوم شهریار عدل گاهی اینجا و آنجا دیده می‌شوند، کسی نبود که عباس را به این و آن معرفی کند.
دیگر اینکه ایشانی که خودشان را شجاع می‌دانند، نوشته‌اند که هنگام نمایش فیلم، جمعیت کمی حضور داشت؛ درحالی‌که بنده خود در سالن بودم. در موقع نمایش فیلم صمدیان، علاوه ‌بر کسانی که تمام صندلی‌های سالن را اشغال کرده بودند، عده زیادی در حاشیه‌ سالن ایستاده فیلم را تماشا می‌کردند و اگر آقای عدل با فیلم فارسی اصلا میانه‌ای ندارد، موجب کسب افتخار برای ایشان نیست. حقیقت اینکه عباس کیارستمی بارزترین مشخصه سینمای ایران است و نسلی از فیلم‌سازان ما خود را مدیون آموزش او می‌دانند. جالب اینکه آقای کامران عدل از قول دوست بغل‌دستی خود گفته‌اند: «کارکردن با کیارستمی، صمدیان را به این مهارت رساند» و این هم جمله‌ای از قول دیگران است برای نفی ارزش‌های هنری و فنی سیف‌‌الله صمدیان که مورد تأیید و قبول همه اهل سینما و عکاسی است.
دست ‌آخر اینکه به عقیده ایشان، عده‌ای آمدند و درباره کیارستمی بعضی مهملات گفتند! یادآوری اسامی بزرگانی که آن شب درباره عباس کیارستمی و اهمیت فیلم‌ها و عکس‌ها و نگاه او به ادبیات و شعر فارسی سخن گفتند، نشان می‌دهد آقای کامران عدل در قضاوت خود چگونه به بی‌راهه رفته‌اند. ١. سیف‌الله صمدیان، باعث و بانی این مراسم که متحمل زحمات فراوان شده‌اند. ٢ محمود کلاری، فیلم‌بردار و سینمابلد هنرمند و محبوب و صاحب‌سبک. ٣ محمد سریر، موسیقی‌شناس و آهنگ‌ساز و عضو شورای‌عالی خانه هنرمندان. ۴ مجید رجبی معمار، مدیر فرهیخته خانه هنرمندان. ۵ رضا کیانیان، هنرمند و بازیگر دوست‌داشتنی و مدیر کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 46689 و در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۳:۵۶
2024 copyright.