واکنش سیدضیاء هاشمی به اظهارات فرح‌بخش درباره حق‌العمل کار شدن تهیه‌کنندگان/ متهم کردن تهیه‌کنندگان خلاف اصول حرفه‌ای است

سید ضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینما در پاسخ به اظهارات اخیر محمدحسین فرح‌بخش مبنی‌بر حق‌العمل‌کار شدن تهیه‌کنندگان سینما توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماسینما، سید ضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینمای ایران درباره تهیه‌کنندگان بخش خصوصی در حوزه سینمای ایران گفت: اول باید به این مهم توجه کنیم که تهیه‌کننده تعاریف متعدد دارد که ما به آن قائل هستیم و اگر در ایران از آن به درستی استفاده نمی‌شود و کارایی درستی ندارد باید ما که در این صنف مشغولیم به آن قائل بوده و اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: ابتدا تهیه‌کننده به عنوان فردی است که با خرید یک داستان اورژینال یا پرداخت حق اقتباس از کتاب، نمایشنامه یا عقد قرارداد با نویسندگان برای آماده سازی فیلمنامه برای تولید کار را آغاز می‌کند. تامین مالی پروژه و استخدام افراد و نظارت بر فرآیند تولید و پخش از وظایفش است اما تهیه‌کننده اجرایی تعریف دیگری دارد که به نیابت و با اختیار تام از شرکت فیلمسازی، سرمایه‌گذار و یا پخش‌کننده بر کار تهیه‌کننده نظارت می‌کند و می‌کوشد فیلم در موعد مقرر و با بودجه مشخص به اتمام برسد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «امیر» توضیح داد: تهیه‌کننده همکار به نیابت از تهیه‌کننده به تامین مالی پروژه می‌پردازد و در استخدام بازیگر به کارگردان کمک می‌کند همچنین مدیریت تجاری و نظارت بر تدارکات و تولید از وظایفش به شمار می‌آید اما مدیر طراحی پروژه کسی است که بر امکاناتی که تهیه‌کننده برای مراحل مختلف کار فراهم می‌آورد نظارت دارد. متن فیلمنامه را می‌خواند با نویسندگان دیدار می‌کند و آماده سازی نهایی فیلمنامه برای پیش تولید از وظایفش است. همچنین مجری طرح زیر نظر تهیه‌کننده مسایل عمده‌ای که در حین تولید رخ می‌دهد را اداره می‌کند. برآورد هزینه تولید برای سرمایه‌گذارها، نظارت بر تامین بودجه، اجرای سیستم‌های پایش مالی، کنترل هزینه‌های تولید و موارد مورد نیاز تولید و پیشرفت تولید از وظایف آن است.

وی با اشاره به اینکه وظایف پنج گروه تهیه‌کنندگی مدتی است در سینمای ایران اجرایی شده است، بیان کرد: البته در این میان تهیه‌کنندگان حق‌العمل کار هم به تعداد محدودی وجود دارد و من منکر آن نمی‌شوم، این نوع تهیه‌کنندگان با قیمت بسیار ناچیزی پروانه ساخت می‌فروشند یا کارت تهیه‌کنندگی خود را برای کار در ازای مبلغی ناچیز در اختیار گروه تولید یک پروژه قرار می‌دهند که هر ۲ کار اشتباه و مذمومی است اما اینکه تهیه‌کنندگان سینمای ایران را به حق‌العمل کار متهم کنیم خلاف اصول حرفه‌ای است. آقای فرح بخش مانند مارادونا اسطوره تهیه‌کنندگی هستند اما نباید دیگر تهیه‌کنندگان را حق‌العمل کار دانسته و از دایره تهیه‌کنندگی خارج کنند البته بخشی از فرمایشات وی درباره سرمایه گذاری کاملاً درست است.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 146583 و در روز پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۰:۳۸
2024 copyright.