واکنش فرانسوی به خبر بیماری کیارستمی

خبر ناگوار بستری شدن فیلمساز جهانی ایران، و برنده نخل طلا، عباس کیارستمی  از طریق شبکه های اجتماعی در داخل و خارج از ایران، بازتاب زیادی داشته و این روزها نیز رسانه های خارجی  در جریان آن قرار گرفته اند.
در فرانسه نیز که شهرت جهانی عباس کیارستمی از این کشور آغاز شد بسیاری از دوستان این کارگردان بزرگ ایرانی در انتظار شنیدن خبر بهبودی او هستند.
در میان گروه دوستان و علاقمندان به کارگزدان «خانه دوست کجاست» نگرانی هایی هم از روند درمانی این فیلمساز دارند. از جمله این دسته از علاقمندان به سینمای ایران، منتقد روزنامه معتبر لوموند است که بارها در ستایش آثار عباس کیارستمی، مطلب نوشته و حتی در مطلب خود با تعجب پرسیده است که چرا نزدیکان و دوستان کیارستمی وقتی از بیماری او با خبر شده اند، برای درمان فوری، وی را به یک بیمارستان تخصصی و معتبر در فرانسه یا کشور دیگر اروپائی منتقل نکرده اند!؟
این منتقد برای  فیلمساز جهانی آرزوی بهبودی کرد.
حساسیت های مربوط به روال درمان عباس کیارستمی حتی در میان مسئولان و معاونان وزیر خوشنام بهداشت و درمان کشورمان به وجود آمده و شخص وزیربهداشت نیز از طریق نمایندگان خود از چگونگی مراحل مختلف درمان این فیلمساز بزرگ آگاه می شود.
خانواده کیارستمی اعلام کردند که دستگاه تنفسی را از این فیلمساز جدا و او را از خواب مصنوعی خارج کرده اند.
به گزارش مهر، روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در خبری که مورد تایید خانواده عباس کیارستمی است درباره آخرین وضعیت جسمانی وی اطلاع رسانی شد.
در این خبر آمده است: صبح امروز، تیم پزشکان معالج عباس کیارستمی دستگاه تنفسی این فیلمساز را جدا کردند و بنا به اعلام پزشکان تنفس این هنرمند از امروز به حالت عادی برگشته است.
پزشکان کیارستمی را از حالت خواب مصنوعی خارج کرده اند و او به تدریج هوشیاری کامل خود را به دست می آورد.
مدیرعامل بیمارستانی که این روزها عباس کیارستمی در آن بستری است، جدیدترین گزارش روند درمانی این کارگردان سرشناس را اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر محسن تدین‌فر اینگونه آخرین وضعیت درمان را به نقل از تیم معالج این هنرمند شرح داده است:
«۱-تیم درمانی مجرب فوق تخصصی از رشته‌های مختلف پزشکی تشکیل شده که بر روند درمانی ایشان نظارت دارد.
۲-وضعیت عمومی ایشان‌،علائم حیاتی‌، و شرایط کلی پایدار و رو به بهبود است.
۳-عفونت‌های متعدد شکمی که به‌دلیل عمل جراحی روده و عفونت کیسه صفرا پیش آمده بود، تحت کنترل و درمان است.
۴-ایشان هوشیار بوده و به‌دلیل نیاز به کمک تنفسی به دستگاه تنفسی متصل است و تحت درمان طبی و مراقبت‌های ویژه قرار دارند.»
عباس کیارستمی به‌دلیل مشکلات گوارشی طی چند وقت اخیر تحت دو عمل جراحی قرار گرفته است.

عیادت رییس کل نظام پزشکی از کیارستمی
رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور از عباس کیارستمی عیادت کرد.
رییس کل سازمان نظام پزشکی پس از اطلاع از بیماری و بستری شدن این پیشکسوت جامعه هنری در یکی از بیمارستان‌های تهران، به عیادت وی رفت و از نزدیک در جریان روند درمانی وی قرار گرفت.
دکتر علیرضا زالی در این دیدار که با حضور دکتر تدین‌فر، رییس بیمارستان و جمعی از پزشکان درمانگر انجام شد ضمن سپاس از زحمات تیم پزشکی گفت: خوشبختانه کلیه امکانات درمانی برای ایشان مهیا است و امیدواریم پس از طی دوره نقاهت این کارگردان ارزنده و برجسته کشور به فعالیت‌های حرفه‌ای بازگردند.

عیادت مرادخانی از کیارستمی
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از عباس کیارستمی عیادت کرد.
‌علی مرادخانی، شنبه (۱۴ فروردین‌ماه) به همراه داوود گنجه ای، حسن مهرجردی مشاور معاون هنری ارشاد، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و مهدی وجدانی مدیر روابط عمومی معاونت هنری ارشاد با حضور در بیمارستان ضمن عیادت از عباس کیارستمی، پیگیر روند درمانی این کارگردان سرشناس سینما شد.
معاون امور هنری وزارت ارشاد همچنین در ملاقاتی یک ساعته با تیم پزشکی معالج این هنرمند و با حضور مدیرعامل بیمارستان، ضمن تشکر از زحمات کادر پزشکی این بیمارستان از آن‌ها درخواست کرد تا تمام تلاش خود را برای بهبودی این هنرمند سرشناس و باسابقه به کار بگیرند.
مشاور وزیر بهداشت نیز روز یکشنبه، ضمن اشاره به عیادت وزیر بهداشت از عباس کیارستمی آخرین وضعیت درمانی وی را توضیح داد.
دکتر عباس زارع‌نژاد، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیگیری‌های انجام شده درباره روند درمانی کیارستمی، گفت: پس از اطلاع از بیماری و بستری این کارگردان ارزنده کشورمان در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران، وزیر بهداشت به عیادت وی رفت و از نزدیک در جریان روند درمانی وی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه عباس کیارستمی از سرطان دستگاه گوارش رنج می‌برد، افزود: به دستور وزیر بهداشت، تیمی از اساتید مجرب به سرپرستی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، مسوول رسیدگی به درمان وی شدند. البته پیش از آن هم اقدامات درمانی لازم برای کیارستمی انجام شده بود.
امکان انتقال کیارستمی به مرکز درمانی دیگری وجود ندارد
زارع‌نژاد افزود: در هر حال علیرغم اینکه امکان انتقال وی از این مرکز درمانی به مرکزی دیگر وجود ندارد، تمام اقدامات درمانی لازم برای کیارستمی فراهم است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

لحظه‌های آبی کیارستمی در بیمارستان
در سکوت بیمارستان گهگاه ملودی تلفن‌های همراه بیماران شنیده می‌شود؛ همراهانی که از میان پنجره‌های اتاق آی‌سی‌یو بیماران خود را نظاره می‌کنند؛ همان اتاقی که عباس کیارستمی روی یکی از تخت‌های آن آرمیده اما ملاقات ممنوع است.
به گزارش ایسنا، حتی اگر تصویر دختربچه‌ای که با انگشت اشاره‌اش به سکوت دعوت می‌کند هم وجود نداشت، باز هم کسی به بلندی صحبت نمی‌کرد، چون اینجا بخش مراقبت‌های ویژه است و همراهان به‌خوبی می‌دانند که باید به آرامی سخن بگویند. از لای در می‌توان سرک کشید و بیماران را نگریست اما دیدن چهره هنرمندی که یکی از پرافتخارترین فیلمسازان ماست، روی تخت بیمارستان چه جذابیتی دارد؟!
همراهان بیماران که انگار چند روزی است همزمان با هم به دیدار عزیزانشان می‌آیند، حالا با یکدیگر گفت‌وگوهای دوستانه‌ای دارند. مردی جوان به همراه بیمار دیگری که مرد موی سپید کرده‌ای است، می‌گوید: «بیماری برای همه است اما آدم دوست ندارد بعضی آدم‌ها هیچ‌وقت مریض بشوند، روی تخت بیمارستان بیفتند یا حتا پیر بشوند!» و نمی‌دانیم خودش می‌داند یا نه که این جمله چقدر با حال و هوای این روزهای کیارستمی همسو است.
صفحه‌ نمایشگر ال‌سی‌دی آخرین وضعیت بیماران بخش مراقبت‌های ویژه را نشان می‌دهد. همراهان با دقت به این صفحه نگاه می‌کنند اما نامی از کیارستمی روی آن نیست.
برنده‌ نخل طلای کن که دچار مشکلات گوارشی است، در بخشی که تمام دیوارهای آن آبی است، به‌آرامی خوابیده است.
حجت ا… ایوبی در پیام نوروزی‌اش برای عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران آرزوی سلامتی کرد.
به گزارش ایسنا، رئیس سازمان سینمایی در پیامی که در کانال تلگرامش نوشته آورده است: «نوروز ۹۵ و بهار شکفتن جوانه‌های امید بر مردم و اهالی سینما مبارک باد. سلام گرم مردم به سینما در روزهای آغازین سال به اهالی سینما نوید می‌دهد که «اندکی صبرسحر نزدیک است». در این فضای پر از شادی و امید دعا می‌کنیم برای بهبودی کامل جامِ جهان نمای فرهنگ و تمدن ایرانی. گلشنی از رازهای آسمانی و زمینی. بوستانی از سخن و گلستانی از تصویرهای زیبای انسانی. یک جهان صبوری ومهربانی: عباس کیارستمی.»

منبع: روزنامه بانی فیلم

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 14423 و در روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۷:۳۱
2024 copyright.