واکنش محمود دولت آبادی به درگذشت ناصر ملک مطیعی :برخی از اهالی سینما، خودشان بیشتر از دولتها در منزوی شدن همکاران خود مقصر هستند

تعدادی از هنرمندان ایرانی مهمانی افطاری حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران را که قرار است چهارشنبه شب ۹ خرداد برگزار شود، در اعتراض به وضعیت موجود ایران تحریم کرده‌اند.

به گزارش سینماسینما ،محمود دولت‌آبادی، نویسنده ایرانی که سال گذشته در مراسم افطاری روحانی شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، می‌گوید کسانی که در این مراسم سخنرانی می کنند، سخنانی نزدیک به “تملق” می‌گویند.

این نویسنده درباره خواسته‌های اهل فرهنگ از رئیس جمهوری ایران نیز می‌گوید که مطالبه او در حوزه ادبیات “خیلی روشن” است، اینکه “سانسور مانع رشد فرهنگی است، سانسور مانع رشد زبان است، سانسور مانع فهم است و باعث می شود اهل کتاب از ادبیاتی که زنده است دور بیفتند.”

دولت‌آبادی تأکید می‌کند که “حرف ما اصالتا درباره آزادی قلم است و اینکه تدبیری باید اندیشیده شود کتابها ده سال پانزده سال در یک اداره باقی نمانند.”

این نویسنده با بیان اینکه به حسن روحانی رأی داده، اضافه می‌کند: “حق دارم از او بخواهم که به حقوق نویسندگی احترام بگذارد” و دستگاه‌های حکومتی گمان نکنند که نویسنده، “دشمن” است.

او همچنین درباره انتقادهای هنرمندان که پس از درگذشت ناصر ملک مطیعی مطرح شده، معتقد است که برخی از اهالی سینما، خودشان بیشتر از دولتها در منزوی شدن همکاران خود مقصر هستند.

دولت‌آبادی با اشاره به تفاوت وضعیت ادبیات و سینما در ایران اضافه می‌کند: “حکومت‌ها در ایران ادبیات را دوست خود نمی‌دانند و حساسیت نسبت به کتاب جور دیگری است.”

این نویسنده با این حال تأکید می‌کند که کتاب همواره در ایران اهمیت داشته و علی‌رغم تکنولوژی‌های جدید اهمیت خود را خواهد داشت.

به تازگی رمان “طریق بسمل شدن” نوشته محمود دولت آبادی، پس از ده سال انتظار برای صدور مجوز، منتشر شده است.

اما همچنان رمان معروف و جنجالی این نویسنده به نام “کلنل” پشت سد سانسور است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 88305 و در روز چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۴۰:۲۱
2024 copyright.