واکنش کیهان به ضبط چمدان نماینده جشنواره برلین در فرودگاه

جشنواره فیلم برلینکیهان نوشت: جشنواره فیلم برلین ازجمله محافلی است که از سال ۸۸ به طور هدفمند به حمایت و تبلیغ فیلم‌های سیاه‌نما و ضدایرانی پرداخته است. یکی از سیاست‌های این جشنواره، پذیرش و نمایش فیلم‌های ممنوع و فاقد مجوز از ایران بوده است.

به طوری که در این جشنواره به برخی از این فیلم‌ها نیز به خاطر مضمون ضد جمهوری اسلامی ایران، گاهی جوایزی هم داده می‌شد. از دیگر اقدامات سیاسی جشنواره برلین، تعیین صندلی خالی برای یک کارگردان درجه سه و نه چندان شناخته شده، به خاطر فعالیت علیه امنیت ملی ایران بود.

اما نکته شگفت‌آور این است که نماینده این جشنواره، هر سال به ایران می‌آید و با بازبینی فیلم‌های رسمی و زیرزمینی، آثاری را که تصویری موهن و منفی از کشورمان نمایش می‌دهند جمع‌آوری و همراه خود به آلمان می‌برد تا در جشنواره برلین برای چنین فیلم‌هایی جایزه تعیین شود! اقدامی که از مصادیق نفوذ فرهنگی شناخته می‌شد.

تا اینکه برای اولین بار «آنکه لویکه» نماینده جشنواره فیلم برلین در حین خروج از ایران با نهادهای امنیتی مواجه می‌شود. براساس گزارش خبرگزاری‌ها، چمدان پر از فیلم وی در فرودگاه ضبط شده است.

البته جشنواره فیلم برلین، تنها جشنواره ضدایرانی در خارج از کشور نیست. ده‌ها جشنواره ریز و درشت در طول سال با اهداف خاص سیاسی برگزار می‌شوند که معمولا به واسطه سفارتخانه‌های اروپایی، به سفارش و انتقال فیلم‌های سیاه به خارج از کشور مشغول هستند. نهادهای امنیتی باید راه‌های دیگر نفوذ این جشنواره‌ها در سینمای ایران را نیز شناسایی و مسدود کنند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 33970 و در روز جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۴:۵۸
2024 copyright.