واکنش یک مدیر سینمایی به پخش مجدد تیزرها از «جم» / شکایت بین‌المللی کنیم

حبیب ایل بیگیدر پی از سرگیری پخش تیزر فیلم‌های سینمایی از شبکه جم، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی گفت: ظاهرا این شبکه در اقدامی خودسرانه بار دیگر تیزر فیلم‌های سینمایی ایرانی را پخش می‌کند و در این شرایط، دستگاه قضایی می‌تواند از طریق مجامع بین‌المللی پیگیر این موضوع باشد.

به گزارش سینماسینما، حبیب ایل بیگی  ادامه داد: به تازگی تعدادی از تهیه کنندگان سینما با بنده تماس گرفتند و گفتند شبکه جم بدون اطلاع آنان، تیزر فیلم‌هایشان را پخش می‌کند که این موضوع با اعتراض تهیه‌کنندگان ما روبرو شده است.

وی با اشاره به حاشیه‌هایی که چندی پیش بر اثر پخش تیزر فیلم‌های سینمایی برای سینماگران به وجود آمد، اضافه کرد: بعد از آن اتفاقات، همه تهیه‌کنندگان تاکید کردند که پخش تیزرها از سوی خود شبکه جم بوده است و حالا هم شاهد اقدامی عجیب از سوی این شبکه هستیم. البته این شبکه چندی پیش اعلام کرده بود ما دوباره خودمان دست به عمل می‌زنیم و تیزرها را پخش می‌کنیم.

ایل بیگی افزود: در این وضعیت، سیستم قضایی ما می‌تواند وارد عمل شود و این مساله را در حوزه بین‌الملل پیگیری کند.

این مدیر هنری در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام خودسرانه می‌تواند به ضرر سینماگران ما تمام شود؟ توضیح داد: حتما دستگاه‌های نظارتی مطلع می‌شوند که آیا این تیزرها از داخل کشور سفارش شده یا اینکه این شبکه به طور خودسر آنها را پخش می‌کند و اگر معلوم شود، پخش تیزر فیلمی بدون سفارشی از داخل کشور اتفاق افتاده باشد، این گونه نیست که با سازندگان آن فیلم برخورد شود.

ایل بیگی با اشاره به حضور برخی از تهیه‌کنندگان در دادگاه فرهنگ و رسانه که به دلیل پخش تیزر فیلم‌هایشان از شبکه جم، اتفاق افتاده بود، یادآور شد: تهیه‌کنندگان ما عواقب سفارش این آگهی‌ها و تیرزها را می‌دانند  و اگر کسی در این زمینه اقدامی انجام  داده باشد، باید منتظر عواقبش هم باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که به هر حال امکان دسترسی به تیزر فیلم‌ها در فضای مجازی وجود دارد و همه می‌توانند از این تیزرها استفاده کنند، تصریح کرد: مسلما دستگاه‌های نظارتی هم به این موضوع آگاه هستند. ضمن اینکه وقتی به ما گزارش دادند که آگهی‌ها در شبکه‌های خارج از کشور پخش می‌شود، تذکرات لازم را به تهیه‌کنندگان اعلام کردیم و آنها هم تاکید داشتند پخش تیزرها به دنبال سفارشی در داخل کشور نبوده است که این موضوع نیز باید در پرونده‌های قوه قضاییه به اثبات برسد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با بیان اینکه البته پخش تیزرها بعد از جلسه دادستانی با سینماگران تقریبا متوقف شد، افزود: اینکه شبکه جم با چه نیتی این کار را از سر گرفته، می‌تواند زمینه اختلاف میان سینماگران و قوه قضاییه و به دادگاه کشاندن سینماگران ما را فراهم کند.

او در پاسخ به این پرسش که اگر شبکه جم خودسرانه آگهی‌ها را پخش کرده باشد، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی از سینماگران حمایت می‌کنند تا دچار مشکل نشوند؟ توضیح داد: اگر تخلف ثابت و احراز شود، بنا بر اصل استقلال قوا، ما به عنوان قوه مجریه نمی‌توانیم در کار قوه قضاییه وارد شویم اما معتقدیم دستگاه نظارتی ما با اطلاعات و اسنادی که دارد، اصل ماجرا را می‌داند.

ایل بیگی در ادامه به مشکلات تبلیغ و اطلاع‌رسانی فیلم‌های سینمایی در داخل کشور اشاره و اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که فیلم‌ها بدرستی معرفی نمی‌شوند و همان‌گونه که آقای میرکریمی هم گفته، با یک تیزر بیست ثانیه‌ای نمی‌توان یک فیلم را بخوبی معرفی کرد. ضمن اینکه گاه بعضی تبلیغات ، خود به ضد تبلیغ تبدیل می‌شود. بنایراین گاهی تبلیغات ما نه تنها کمک‌کننده نیست، بلکه ضد تبلیغ است.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی همچنین از آماده کردن طرحی برای تبلیغ فیلم‌های سینمایی در تلویزیون خبر داد و گفت: در معاونت ارزشیابی سازمان با همکاری چند تن از تهیه‌کنندگان ،پخش‌کنندگان و صاحبنظران خبره سینما، طرحی را تهیه می‌کنیم تا از سوی وزیر ارشاد به رییس صدا و سیما ارایه شود و به موجب آن چگونگی کمک به معرفی درست فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های داخلی مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم طرحی جامع و دقیق باشد و یک فیلم را از زمان ساخت تا زمان اکران بدرستی معرفی کند. البته زمانیکه این طرح ارایه شد، بیشتر درباره جزییات آن سخن خواهیم گفت.

ایل بیگی در ادامه به مشکلات و تنگناهای اقتصادی صدا و سیما نیز اشاره کرد و افزود: البته این رسانه نیز تحت فشار است و جالب این است که پیامدهای بی‌پولی تلویزیون متوجه ما می‌شود زیرا در حال حاضر که ساخت برنامه‌ها و سریال‌های تلوزیونی دچار رکود شده، شاغلان این حرفه‌ها که عموما اعضای خانه سینما هم هستند، به این تشکل مراجعه می‌کنند و شاهد خیل گسترده هنرمندان بیکاری هستیم که گلایه‌های بسیار دارند. درحالیکه سینما رونق دارد و تولیدش نسبت به چند سال پیش بهتر شده است اما حجم نیروی انسانی مشغول در صدا و سیما بیکار هستند و غرولندشان به سمت ماست زیرا صدا و سیما تشکل صنفی مانند خانه سینما ندارد که اعضایش مشکلاتشان را همان جا مطرح کنند.

د ر چند ماه گذشته تعدادی از تهیه کنندگان سینما به دلیل پخش تیز فیلمشان از شبکه جم ناچار شدند با حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه پاسخگو باشند و تعهد دادند تا آگهی فیلمشان از شبکه‌های خارج از کشور پخش نشود و نمایش فیلم«آآدت نمی‌کنیم» هم برای مدتی متوقف شد، بعد از این اتفاقات پخش این تیزرها متوقف شد اما دوباره طی یک دو روز اخیر باز هم از سر گرفته شده است.

 

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 21326 و در روز جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۷:۳۹
2024 copyright.