وزیر ارشاد در حاشیه جلسه هیئت دولت مطرح کرد؛ درباره «برادران لیلا» باید قانون رعایت شود/ مجازات عوامل داخلی «عنکبوت مقدس»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حتماً اگر عناصری در داخل کشور با فیلم «عنکبوت مقدس» همکاری کرده باشند مشمول مجازات‌های سازمان سینمایی می‌شوند.

به گزارش سینماسینما، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به واکنش وزارت ارشاد علیه فیلم «عنکبوت مقدس» اظهار کرد: این فیلم در خارج کشور تولید شده است و عوامل اصلی فیلم هم در خارج کشور هستند و فیلم در اردن فیلمبرداری شده است و مجوزی از ایران نداشت و حتماً اگر عناصری در داخل کشور با این فیلم همکاری کرده باشند مشمول مجازات‌های سازمان سینمایی می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت‌هایی برای فیلم «برادران لیلا» هم ایجاد خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: طبق قانون فیلم‌هایی که به جشنواره‌های خارجی می‌روند باید مجوز اکران داشته باشند و به دوستانی که این فیلم را برای اکران به جشنواره کن بردند گفته شد که این امر موجب می‌شود که مواد قانونی شامل این فیلم شود و شامل محدودیت‌ها خواهد شد و این امر به اطلاع کارگردان و تهیه‌کننده رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: به هرحال این فیلم قانون را رعایت نکرده است، ما چه کار کنیم؟ برای اینکه این اتفاق پیش نیاید سازمان سینمایی دعوت‌شان کرد تا مراحل صدور مجوز اکران را طی کنند اما این اتفاق نیفتاد و در دوره جدید بنای ما اجرای قانون است. اما بدون اعتنا به قانون، این فیلم در جشنواره کن اکران شده است.

محمد مهدی اسماعیلی که در حاشیه جلسه دولت امروز با خبرنگاران درباره فیلم‌های «عنکبوت مقدس» و «برادران لیلا» و جشنواره فیلم کن صحبت کرده بود، در بخش دیگری از آن در پاسخ به این پرسش که آیا دعوت سال گذشته فیلم «برادران لیلا» به جشنواره فیلم فجر بدون مجوز امکان‌پذیر بوده است، اظهار کرد: حضور در جشنواره فجر اساسا نیاز به مجوز اکران در داخل ندارد، چون یک هیئت داوری دارد و آن‌ها بررسی می‌کنند و وارد فرآیند انتخاب و داوری می‌شوند، آن زمان دعوت شدند و نیامدند.

وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که آیا نشستی که در وزارتخانه با تهیه‌کننده و کارگران برگزار شده برای اعلام مباحث قانونی بوده، گفت: به هرحال طبق قانون، سازمان سینمایی به عوامل فیلم این را اعلام کرده است، به صورت حضوری یا غیرحضوری. خودشان هم می‌دانند که به آن‌ها اعلام شده است. طبیعتاً ما مکلف هستیم که قانون را رعایت کنیم.

اسماعیلی در واکنش به اینکه در گذشته فیلم‌هایی بوده‌اند که در جشنواره کن اکران شدند اما در داخل هم مجوز اکران گرفته‌اند، تصریح کرد: این شرایط طبق آیین‌نامه‌ای است که در سازمان سینمایی وجود دارد و همه عوامل فیلم‌هایی که شامل آن می‌شوند، از آن اطلاع دارند. ممکن است در گذشته موردی باشد که بدون دریافت مجوز اقدام به این کار کرده باشند که در این صورت قانون را رعایت نکردند، بنای ما در این دولت این است که قانون را رعایت کنیم.

وزیر ارشاد در پایان در پاسخ به این پرسش که قطعا فیلم «برادران لیلا» اکران نخواهد شد، گفت: طبق روال قانونی ان‌شاءالله عمل می‌شود. ممکن است که تبصره یا ماده‌ای وجود داشته باشد و بتواند مشمول آن شود اما من به دوستان در سازمان سینمایی گفتم مُر قانون را رعایت کنند.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 175869 و در روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۶:۲۵
2024 copyright.