وضعیت اکران فیلم‌های «هنروتجربه» چه زمانی مشخص می‌شود؟

با توجه به آمارهای منتشر شده از فیلم‌های اکران نوروزی که شامل سینمای بدنه و عامه‌پسند می‌شود، استقبال مورد انتظار صورت نگرفته است، حالا اما خبر رسیده که «هنروتجربه» هم از ابتدای سال تعطیل بوده؛ یعنی سهم فیلم‌های هنری هم، صفر!

به گزارش سینماسینما، سینمای ایران چند سالی بود که در دو گروه فیلم‌ها را روی پرده می‌برد، برخی سینمای به تعبیری بدنه را می‌پسندیدند و برخی هنری‌تر بودند و سراغ همان تک سانس‌های گروه سینمایی «هنر و تجربه» را می‌گرفتند و آن را محفلی کوچک اما پرمحتوا می‌دانستند. با این حال مدتی است که این گروه سینمایی حاشیه‌هایی پیدا کرده است و طبق پیگیری‌ها مشخص شد هیچ کدام از فیلم‌های این گروه سینمایی از ابتدای امسال، نمایشی روی پرده سینما نداشتند.

اسفندماه سال گذشته(۱۴۰۰) محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی با استقبال از تداوم فعالیت‌های مؤسسه هنر و تجربه ایرانیان، اعلام کرد که‌ برای پویایی بیشتر و بالندگی این بخش از این پس مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به عنوان متولی «هنر و تجربه» معرفی می‌شود. رییس سازمان سینمایی در همان خبر بر این نکته تاکید داشت که نگاه ما به این نوع سینما، نگاهی از سر رفع تکلیف و نمادین و نمایشی نیست و اهتمام به ظرفیت‌ها و کارکردهای سینمای هنری و تجربی در کیفیت آینده سینمای ایران تاثیرگذار؛ و مکمل سینمای بدنه و اکران است.

پس از انتشار این خبر، موسسه «هنروتجربه» نیز در اطلاعیه‌ای «از هشت سال یاری فرهیختگان کشور به ویژه در حوزه سینما تشکر و اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک با توانی بیشتر خدمات خود را به این بخش تاثیرگذار سینمای ایران ارائه دهد.» در واقع با این اطلاعیه به نوعی به طور غیرمستقیم حرف از تعطیلی این موسسه زده شد. اما روز بعد از انتشار این اخبار، محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در بخشی از صحبت‌های خود که در اختیار رسانه‌ها قرار داده بود یاد آور شد که نه تنها نمایش فیلم‌های این گروه سینمایی تعطیل نخواهد شد بلکه حفظ و بیشتر حمایت خواهد شد و آنچه نباید لطمه بخورد، تداوم نمایش این فیلم‌ها برای مخاطبان است.

وی حتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد که با قول و حمایت خزاعی هیچ وقفه‌ای در جریان نمایش فیلم‌های «هنر و تجربه» به وجود نخواهد آمد و حتی بنا است تا به سالن‌های نمایش اضافه شود. همچنین چرخه نمایش فیلم‌های مستند، کوتاه و پویانمایی هم وجود دارد. حتی فیلم‌هایی که در دوگانه سینمای تجربی و بدنه هستند، در این تعریف تازه، راه خواهند یافت. البته مثل سابق فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند پس از بررسی در شورای این گروه، در چرخه اکران قرار می‌گیرند.

با تمام این تاکیدات تنها یک روز پس از انتشار این اخبار، صحبت از استعفای جعفر صانعی‌مقدم مدیرعامل این موسسه شنیده شد و در ادامه هیات مدیره موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان پس از موافقت با این اقدام، امیرحسین علم‌الهدی که چندین سال مدیریت این موسسه را برعهده داشت به عنوان مدیر جدید اعلام شد.

پس از این اتفاقات، بیانیه‌ها و واکنش‌های متعددی نسبت به تعطیلی فعالیت «موسسه هنر و تجربه» از سوی فعالان حوزه سینما منتشر شد. اما درنهایت با نگاهی به جدول اکران فیلم‌های «هنروتجربه» و طبق پیگیری‌هایی که انجام شد، آخرین سانس نمایش فیلم‌های این گروه مربوط به اواخر اسفندماه ۱۴۰۰ بوده و پس از آن هیچ یک از فیلم‌های این گروه روی پرده نقره‌ای نمایشی نداشتند و به نوعی از ابتدای سال ۱۴۰۱ فعالیت‌اش متوقف شده است اما همچنان مشخص نیست که از چه زمانی و چه آثاری قرار است روی پرده نمایش خود را آغاز کنند.

گروه هنر و تجربه در سال گذشته هم چند فیلم اکران کرد که به «دشت خاموش»، «آیدین»، «آبجی»، «بوتاکس»، «تا ۱۰ بشمار»، «پسر»، «وضعیت قرمز»، «بی سر»، «گیتی همسر علیرضا»، «شکست زمان»، «من یوسفم مادر»، «چهارراه»، «کاغذ پاره‌ها»، «مرد حلزونی»، «تک نوازی روی یخ‌های شناور»، «سرانگشتان فرشته»، «سینه‌ ما رکس»، «فوق ماراتن»، «پنهان»، «برندگان»، «ماه در تکه آینه»، «هفت»، «رنج زیر پوست»، «سمفونی حمید» و «پنج گان کوتاه» می‌توان اشاره کرد. که پرمخاطب‌ترین آن‌ها «دشت خاموش»، «مستند آیدین»، «آبجی»، «بوتاکس» و تا «ده بشمار» بودند.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 172828 و در روز سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۰:۴۲
2024 copyright.