وقتی «صدا» در زندگی ما نباشد، چه می‌شود؟/ یادداشتی از مارال دوستی داور جشنواره «صدا، موسیقی، زندگی»

با گسترش پاندمی و نیاز بیشتر به محتواهای سرگرم کننده پادکست توانسته جای بیشتری بین مردم پیدا کند. بدین ترتیب تولید و انتشار پادکست نیز رواج پیدا کرده است. پادکست فایل صوتی است که روی فضای اینترنت منتشر و همیشه قابل شنیدن است. در این بین انتخاب پادکست با محتوای مناسب بحث مهم و چالش برانگیزی است.

به گزارش سینماسینما ،جشنواره «صدا، موسیقی، زندگی» به عنوان اولین جشنواره پادکست در بین فارسی زبانان قصد دارد به معرفی پادکسترها(سازندگان پادکست) و پادکستهای خوب با محتوای سالم و آزاد بپردازد. مارال دوستی که سابقه سالها فعالیت برنامه سازی در رادیو را دارد، در کنار ایوب آقاخانی و مسعود فروتن به عنوان یکی از داوران این جشنواره معرفی شده است. در ادامه و به بهانه جشنواره ای که محور آن صداست یادداشت او را در این باره میخوانیم.
شنیدن بخشی از زندگی دیگران تجربه‌ی گرانقدری است
شش سال است که برای ناشنوایان برنامه می‌سازم، فیلم اکران می‌کنم. آن هم من. منِ رادیویی. هر بار با خودم فکر می‌کنم وقتی «صدا» در زندگی ما نباشد، چه می‌شود؟ آن‌وقت دلم برای همه‌ی صداهایی که شنیده‌ام و با علاقه‌ زیستشان کرده‌ام تنگ می‌شود. دقیقا از همین‌ جایِ تجربه، اهمیت «صدا» را برایتان یاداوری می‌کنم. یادتان می‌آورم که حتی صداهای بی‌اهمیت و تکراری چه اندازه مهم و زندگی‌بخش هستند. صدای کنسرت صبح زود گنجشک‌ها، صدای سرخ شدن غذا روی گاز، صدای آزاردهنده‌ی کشیده شدن سحطی روی سطح دیگر، صدای خوش شنیدن اسممان از زبان کسی که دوستش داریم، صدای بلند رادیوی ماشین، صدای دروه‌گرد در خیابان که اصرار دارد چیزی را بخرد یا بفروشد، صدای کفش ارباب رجوع و …
باور کنیم یا نه. جهان پر است از صداهایی که گاه آنقدر به شنیدنشان عادت کرده‌ایم که یادمان می‌رود دوستشان داریم و نباید آزارمان بدهند.
زندگی شنیدنی است. هر روز که زنده‌ایم چیزی به حافظه‌ی تجربه‌ اضافه کرده‌ایم و خوب است که شنیده‌هایمان را برای دیگران قابل لمس کنیم. تعریف ساده‌ی پادکست شاید همین تصویر باشد. بسیار خوشحال کننده است که مجموعه‌ای دغدغه‌ی فرهنگی‌اش را با تشویق شدن دیگران ترکیب می‌کند تا مسیری برای معرفی‌اش بسازد. چه بسا به آن معرفی نیازمند باشد یا خیر. بخت‌یاری خودم را به عنوان یکی از داورانی که قرار است این صداها را بشنوم اعلام می‌کنم. شنیدن بخشی از زندگی دیگران تجربه‌ی گرانقدری خواهد بود.
لازم به یادآوری است جشنواره پادکست «صدا، موسیقی، زندگی» به دبیری امین رهبر توسط مجموعه صدا استور در بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 167400 و در روز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۵:۴۰
2024 copyright.