وقتی تنها سینمای ایلام پارکینگ شد

 

سینمای ایلامسایت تابناک گزارشی از تعطیلی تنها سینمای ایلام منتشر کرده است .

سینما نوعی هنر است که ادراک آن بر عکس ادراک نقاشی، ادبیات و موسیقی چندان نیازمند پرورش قبلی نیست فقط به خوی و تکرار وابسته است و چون از فرهنگ مردم تغذیه می کند، یکی از نیرومند ترین و گسترده ترین شکل های فرهنگ مردم است. سینما فراتر از یک فیلم سینمایی و یک رویداد فرهنگی است وامروزه یک آیین فرهنگی محسوب می شود  که در بین مردم جایگاه ویژه‌ای دارد و مردم از لذت باهم بودن درآن  استفاده می‌کنند.

به گزارش تابناک ایلام، استان ایلام در طول سالهای اخیر از نارسایی های متعددی رنج می برد وشاخص های توسعه ای این استان محروم کماکان از رشد قابل توجهی برخوردارنمی باشند

امروزه یکی از نیازهای اساسی مردم هر شهر استفاده از امکانات رفاهی وسرگرمی وتفریحی است، مردم برای فراغت از کارهای روزانه نیازمند تفریحات سالمی هستند که پس ازیک هفته کار و تلاش ساعاتی را به اتفاق خانواده ها در آن سپری کنند،

سینما امروزه بعنوان هنر هفتم ،ویکی از مهمترین مکانهایی است که علیرغم ورود تکنولوژیهای جدید سمعی وبصری همچنان بعنوان پرطرفدارترین مکانهایی است که مردم هرشهر بخشی از ساعات فراغت خود را برای تماشای فیلمهای سینمایی در آن سپری می کنند نگاهی به جدول اکران فیلمهای سینمایی در سراسر کشور خود گواهی بر پر طرفدار بودن این هنر در بین مردم کشور محسوب می شود.

استان ایلام با دارابودن بیش از ۲۵شهر بزرگ وگوچک کماکان فاقد حتی یک سینما می باشند ،نیازی که سالهاست بعنوان مطالبه واقعی شهروندان شهرهای مختلف استان ایلام مطرح اما تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است.

نکته جالب توجه این است که شهر ایلام هم با دارا بودن جمعیتی بالغ بر۱۸۰هزارنفر بعنوان مرکز استان ایلام وبزرگترین شهراین استان از نعمت سالن سینما بی بهره است.

این درحالیست نه تنها شاهد اقدامی در خصوص ایجاد سیمنا دردیگر شهر های استان نبودیم بلکه تنها سالن سینما ی این شهر که از دهه ۶۰ به اکران فیلمهای سینمایی می پرداخت در چندماه گذشته تخریب وبه پارکینگ تبدیل شده است.

درنبود فضاهای تفریحی وسرگزمی درایلام وسایر شهرهای استان ،سینما می تواندوسیله ای قوی ومهمی برای پرکردن خلاهای فرهنگی وتفریحی استان به حساب آید ،خلاهایی که تاحدودی به بیراه های اجتماعی کشانیده شده وباعث افزایش ضریب آسیبهای اجتماعی دراین استان شده است.

جوانان این مرز وبوم نمی دانند که اوقات فراغت خود را چگونه سپری کنند وبه همین دلیل بیشتروقت خود را درقلیانسراها ویا با بازیهای الکترونیکی سرمیکنند و این موضوع می تواند تبعات منفی ومخربی را برای سلامت جسم وروح آنان درپی داشته باشد .

عمران خودآمور معاون فرهنگی و هنری اداره کل ارشاد استان ایلام در گفتگو با تابناک ایلام اظهار داشت : اداره ارشاد تا کنون مجوز دو باب سینما در استان ابلام مصادر کرده است  که یکی سینما شهر آبدانان و دیگر سینمای قدس ایلام بوده است.سینما قدس ایلام که از ماهها پیش بنابه درخواست مالک تخریب وفعلا بنا به دلایلی ساخت آن از سرگرفته نشده وسینما شهرآبدانان نیز بعلت اختلاف مالک وسینما فعلا تعطیل است.

چرایی تبدیل شدن سینما به پارکینگ خودروها

خود آموز افزود:سینما قدس ایلام متعلق به اشخاص حقیقی است وبازسازی آن دردست دولت نیست ،با توجه به مستهلک بودن و تقاضای مالک برای تخریب و بازسازی، این کار انجام شد ولی شهرداری ایلام با انعقاد تفاهمنامه ای با مالک سینما آن را به پارکینگ تبدیل نموده است وماهم مراتب اعتراض خود را دراین زمینه اعلام نموده ایم.

وی اضافه کرد:علیرغم اعتراض اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی ودرخواست بسته شدن پارکینگ واز سرگیری ساخت سینما،متاسفانه شهرداری تاکنون نتوانسته است به این موضوع جامه عمل بپوشاند.

این مسئول بیان داشت: دیگر سینمای استان ایلام سینما آبدانان است که به دلیل اختلاف مالک و سینماهنوز تعطیل است و با وجود جلسات مکرر برای حل اختلاف متاسفانه هنوز بازگشایی نشده است.

خودآموز بیان داشت: در بحث سینما قدس ایلام این سینما به یک فضای فرهنگی تجاری تغییر یافته و سینما نیز در آن گنجانده شده و حتی فضاهای تجاری این مجتمع نیز قرار است از اقلام فرهنگی باشد.

معاون فرهنگی و هنری ارشاد استان ایلام بیان داشت: استقبال مردم طی سالهای اخیر از سینما قدس ایلام نوسانات زیادی داشته ولی به طور کلی با رکود مخاطب در استان ایلام مواجه هستیم ولی آنچه جالب است به رغم عدم استقبال مردم هنگام وجود سینما، ازموقع تخریب و بازسازی مردم سراغ سینما را می گیرند و خیلی وقتها ناراحت می شوند که چرا این فضای فرهنگی نیست.

نمایش فیلم های به روزدر سالن نمایش مجتمع فرهنگی وهنری ارشاد اسلامی

خودآموز درادامه تصریح کرد : مطالبه مردم درخصوص داشتن سینما کاملا منطقی وبجاست ومابرای پاسخ به این نیاز فرهنگی مردم سالن نمایش مجتمع فرهنگی وهنری ارشاد اسلامی ایلام را به عنوان سالن نمایش فیلم (فرهنگ)با ۲۲۰صندلی به این امر اختصاص داده ایم وسعی خواهد شد  فیلم های به روز سینماهای کشور دراین سالن  به نمایش گذاشته شود.

وی بیان داشت: به طور کلی در حال حاضر سینما نداریم و در تلاش هستیم هرچه سریعتر بحث بازسازی و بهره برداری از سینما قدس شهر ایلام را انجام دهیم تا این سینما در دسترس مردم قرار گیرد.

خودآموز بیان داشت: به طور کلی عدم وجود فضاهای فرهنگی و نبود زیرساختهای فرهنگی در استان ایلام کاملا مشهود است و در این بین سرمایه گذاران نیز باید به مقوله فرهنگی ورود کنند.
به طور کلی سینما در استانهای کم جمعیتی مثل ایلام با مشکلات بزرگی مواجه است که این مهم نیازمند حمایت دیگر مسئولان استان ایلام است و اعتبارات کم بخش فرهنگ و هنر جوابگوی نیازهای مردم در بخش فرهنگ و هنر نیست.

وی ادامه داد:امروز سینما یکی از مقوله های مهم فرهنگی در جامعه به شمار می رود و به طور قطع نمایش فیلمهای به روز کشور که متاثر از فضای کشور هستند نقش مهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی جامعه دارند.باید گفت در زمینه فرهنگی استانهای محرومی مثل ایلام نیازمند توجه بیشتر از سوی دولت هستند چراکه توسعه فضاهای فرهنگی نقش مهمی در شناسایی هر استان دارد

وی درادامه از از اکران فیلم محمد رسول الله در ایلام خبرداد وگفت :درسالن نمایش فیلم “فرهنگ”، فیلم محمد رسول‌الله(ص) به مدت یک هفته در سه سانس مختلف اکران می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، گفت: سانس صبح ساعت ۹ و بعدازظهر ساعت ۱۶ و عصرها بعد از نماز مغرب و عشا ساعت ۲۰ خواهد بود و اگر استقبال خوب بود، به‌طور حتم اکران فیلم محمد رسول‌الله(ص) تمدید خواهد شد.

وی درپایان از رسانه ها خواست اهتمام خودرابرای معرفی ظرفیت جدید ومعرفی سالن نمایش فیلم فرهنگ به کارگیرند وابراز امیدواری کرد با پیگیری های مکرر زمینه بسته شدن پارکینگ واز سرگیری ساخت مجتمع چندمنظوره ای که سینما نیز در دل آآن جایی داردفراهم شود.

انتظار مردم و فعالان حوزه فرهنگ وهنر از مسئولین فرهنگی استان ایلام این است که در زمینه احیاء ومرمت سینما درشهر ایلام ودیگر شهرهای استان جدیت به خرج دهند، زیرا سایه افکندن وضعیت نابسامان فوق بر صنعت هنر و سینمای استان زیبنده مردم بافرهنگ و هنردوست ایلام نیست.

منبع: تابناک

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 2436 و در روز یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۵:۳۶
2024 copyright.