پاسخ دبیر جشنواره فیلم فجر: با سازنده هیچ فیلمی در مورد ممیزی اثرش صحبت نکردیم

محمد حیدریمحمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران تاکید کرد، با سازندگان هیچ یک از فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره برای ممیزی فیلم‌هایشان صحبتی نشده است.

به گزارش سینماسینما، حیدری بعد از اعلام اسامی ۲۸ فیلم راه یافته به بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران، به سئوالات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ داد.

حیدری در پاسخ به این نکته که چطور ۹ فیلم اولی در بخش مسابقه جشنواره راه یافت، گفت: «در جشنواره بحث کیفیت مهم است. کسانی که آثار خود را به جشنواره داده‌اند این را در نظر دارند که فیلم‌شان وارد رقابت می‌شود. در سال‌های اخیر کارگردان اولی‌ها حضور پررنگی داشتند و واضح بود در بخش فیلم اولی‌ها فیلم‌های مهمی انتخاب خواهد شد. اعترض کارگردانان فیلم اولی این بود که باقی عوامل ما دیده نمی‌شوند و از این بخش فیلم‌های اول و سودای سیمرغ تلفیق شد.»

او در مورد اینکه چطور فیلم‌ها برای حضور در بخش‌های مختلف انتخاب شدند، گفت: «روز یکشنبه که باقی فیلم‌ها اعلام شوند، ۴۴ فیلم جشنواره تکمیل می‌شود. همه فیلم‌ها با یک معیار سنجیده شدند. با توجه به کیفیت آثار و نظر هیات انتخاب، این تصمیم گرفته شد که این ۲۸ اثر در بخش مسابقه وارد شوند.»

حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا فیلمسازی از حضور در جشنواره انصراف داده است یا فیلمی که به دلیل ممیزی بیرون مانده است؟ گفت: «این حق طبیعی افرادی است که فیلمشان از جشنواره بیرون مانده که بپرسند به چه دلیل فیلم‌شان در جشنواره نیست. به هر حال اثری را نداشتیم که فرم را پر کرده باشند و فیلم را به دفتر جشنواره داده باشند و هیات انتخاب آن را ندیده باشد.»

حیدری تاکید کرد از ابتدا قرار نبود هیات انتخاب در نشست معرفی فیلم‌ها حضور داشته باشند.

او همچنین در مورد نبود فیلم محمد رسول‌اف و فیلم جدید کیانوش عیاری در جشنواره هم گفت: « جزئیات در مورد این مسائل اعلام خواهد شد، اما به طور کلی دو سه فیلم هستند که اصلا به جشنواره نرسیدند و ارائه نشدند. مجموعه آثار چه به لحاظ محتوا و ساخت مورد ارزیابی قرار گرفته است. در جلسات بعد دلیل بیرون ماندن برخی فیلم‌ها اعلام خواهد شد. ما با سازنده هیچ اثری صحبت نکردیم که ممیزی را بپذیرند یا نه. گفت‌و‌گویی با هیچ صاحب اثری صورت نگرفته است که تغییری را در فیلم اعمال کنند.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 38820 و در روز جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۷:۲۵
2024 copyright.