پاسخ وزارت ارتباطات به یادداشتی در سینماسینما/ از خانه مستوفی الممالک به بهترین شکل بهره‌برداری خواهد شد

سینماسینما، پیرو یادداشت منتشر شده به قلم ایلیا محمدی‌نیا در سایت سینماسینما در روز شنبه ۲۱ اردیبهشت با عنوان «نامه ای به وزیر جوان کابینه‌ روحانی؛ این ابتدای ویرانی است» سید جمال هادیان رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات پاسخی به سایت ارسال کرد که عینا می‌خوانید:
جناب آقای کثیریان
مدیر مسئول سایت سینماسینما
با سلام
در پاسخ به مطلبی که روز شنبه ۲۱ اردیبهشت در سایت سینماسینما منتشر شده با عنوان «نامه ای به وزیر جوان کابینه‌ روحانی، این ابتدای ویرانی است» به اطلاع می‌رسانم که در این نامه برخی از مطالب خلاف واقع ذکر شده، لطفا این توضیحات را در سایت درج بفرمایید. مطلب مذکور با قلم آقای ایلیا محمدی نیا منتشر شده و درباره اثر تاریخی خانه مستوفی – یکی از آثار تاریخی در اختیار وزارت ارتباطات- است.
سال گذشته اوایل خردادماه بر اساس دستور وزیر محترم قرار شد که این ساختمان تاریخی پس از تعمیر و مرمت به کاربری ویژه‌ای تبدیل شود. اولین مرحله این بود که تهران‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی و خبرنگاران حوزه میراث دعوت شدند و در جلسه‌ای با حضورشخص وزیر با آنان مشورت شد. در آن جلسه یک کلیپ به مدت کمتر از ۵دقیقه‌ شامل بخش‌هایی از فیلم «خونه» ساخته مستندساز کشورمان جناب آقای خدایار قاقانی، پخش شد. این بخش‌هایی از مستند را که فاقد نام بود از شبکه اینترنت گرفتیم. پس از آن آقای خدایار قاقانی که در جلسه‌ مشورتی حضور داشتند گفتند اصل این فیلم متعلق به ایشان است. ما چون معتقد به رعایت حقوق معنوی هستیم از ایشان عذرخواهی کردیم ایشان هم عذرخواهی ما را پذیرفتند. قرار شد در ادامه مسیر همکاری کنند، اطلاعات ذی قیمتی دادند. اینجا باز هم عذرخواهی می کنیم اگر ۵ دقیقه از فیلم بیش از ۶۰ دقیقه‌ای ایشان را در جلسه‌ای که خودشان حضور داشتند در کلیپی استفاده کردیم.
اما در مورد بقیه مطالبی که در یادداشت آقای محمدی نیا ذکر شده به اطلاع برسانم که این مطالب، خلاف واقع است. از سال گذشته تا اکنون هرگز این ساختمان برای استفاده‌ فیلمبرداری یا ضبط هیچ سریال یا فیلم سینمایی به هیچ گروهی واگذر نشده؛ تنها استفاده‌ای که از پارسال تاکنون انجام شده آن است که اگر دانشجویان گروه معماری و دانشجویان هنر برای مطالعه، پایان نامه یا تصویربرداری نیازی به محل داشتند، با هماهنگی و حضور کارشناس وزارت ارتباطات، اجازه عکاسی داده شده یا مجوز گرفتند که برداشت‌های معماری‌شان را انجام دهند.
و نیز تعداد زیادی از شرکت‌های متبحر در حوزه مرمت برداشت‌هایی را انجام دادند. اما در مورد اینکه چرا کار مرمت آغاز نشده، این یک دلیل کاملا قانون‌مند دارد. در سال گذشته وزارت ارتباطات سه بار از طریق روزنامه رسمی، طراحی مفهومی و مرمت این ساختمان را به مناقصه گذاشته است.
تا کنون هیچ شرکت مورد تایید میراث فرهنگی، برای شرکت در مناقصه اعلام آمادگی نکرده که این ظاهرا ناشی از تلاطمی هست که در وضعیت اقتصادی وجود دارد و شرکت‌ها شاید تمایلی برای انجام کارهایی به این سبک و شرکت در مناقصه ندارند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول این مدت مصر بودند که این ساختمان مرمت شود و به صورت اصولی یک کاربری مرتبط برای آن تعربف شود و این هدف وجود دارد و قطعا انجام خواهد شد. اما از مسیر درست، مسیری که قانون به ما توصیه کرده، یعنی برگزاری مناقصه. با انتخاب شرکتی که توانمندی انجام تعمیر و بهره‌برداری را دارد. قطعا دوستان عزیزی که به ما انتقاد کردند توقع ندارند که ما از طریق غیرقانونی این محل را به شرکت‌هایی که شاید تبحر و تخصص کافی را نداشته باشند، واگذار کنیم.
اینکه ما به عنوان وزارت ارتباطات برای تعمیر و مرمت و بهره‌برداری از خانه مستوفی بی تفاوت بودیم، خلاف واقع است. اگر می خواستیم بی تفاوت باشیم که اساسا این فرآیند را شروع نمی‌کردیم و این اثر را از کسانی که قبلا از آن بهره برداری می‌کردند باز پس نمی‌گرفتیم، با تهران‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی بارها مشورت نمی‌کردیم، اهالی خبر و رسانه را دعوت نمی‌کردیم.
لذا خواهشمندم این پاسخ را در آن سایت محترم مندرج بفرمایید:
۱- اینکه محل به گروه فیلم‌برداری یا گروه مستندسازی یا گروه سریال‌سازی واگذار شده کاملا خلاف واقع ست.
۲- اینکه اقدامی برای تعمیرش نشده کلا خلاف واقع ست.
این اقدامات جریان دارد و ان‌ شاءالله این خانه به عنوان یک اثر ماندگار تاریخی و یادگار میرزا حسن مستوفی تعمیر و مرمت خواهد شد و به نحو احسن مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
توقع ما این است که اهالی رسانه و خبر که به حفظ آثار میراثی اهتمام دارند، با دقت بیشتر، با درایت بیشتر، با پرس و جوی بیشتر و تحقیق بیشتر یادداشت بنویسند یا صحبت کنند، این بسیار مهم است. دوستان عزیز نویسنده‌ مقاله می توانستند با یک تلفن یا با مراجعه حضوری به بنده یا روابط عمومی وزارت ارتباطات، اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند.
با تشکر
 سید جمال هادیان
ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 112347 و در روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۴:۵۳
2024 copyright.