پاییز سینما چگونه گذشت؟/ استعفاهای یکی پس از دیگری همراه با جنجال دو بازیگر

راه یابی فیلم «محمد رسول الله» به مراسم اسکار، انتصابات و استعفاهای سینمایی، حضور ایران در جشنواره ها و ….

به گزارش سینماسینما،  سینمای ایران در فصلی که گذشت با اتفاقات و حواشی و انتقادات اهالی رسانه سپری شد.

«محمد رسول‌الله» نماینده ایران در اسکار
اعضای هیئت معرفی فیلم ایرانی به اتفاق آرا فیلم «محمد رسول‌الله» را برای نمایندگی ایران در اسکار برگزیده‌اند. این فیلم در رقابت با پنج فیلم دیگر برگزیده نهایی شد.

سینمای ایران در فصلی که گذشت

فیلم های دیگر که در فهرست کاندیدهای راهیابی به اسکار بودند، عبارتند از: در دنیای تو ساعت چند است؟ ساخته صفی یزدانیان- رخ دیوانه ساخته ابوالحسن داودی- شیار ۱۴۳ ساخته نرگس آبیار- قصه‌ها ساخته رخشان بی‌اعتماد- ماهی و گربه ساخته شهرام مکری.

حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های بین المللی
«قول» محمد علی طالبی در آمستردام، «رستاخیز» درویش در جشنواره بین المللی بغداد، «من می‌خوام شاه بشم» برنده جشنواره سانفرانسیسکو، «دوران عاشقی» در پنجمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا، «رخ دیوانه» در اختتامیه فستیوال سانفرانسیسکو، «من دیه‌گو مارادونا هستم» در بخش مسابقه و نمایش ویژه اختتامیه بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم نروژ، فیلم کوتاه «کودکان ابری» ساخته رضا فهیمی در بخش مسابقه‌ی نهمین جشنواره‌ی فیلم کینو فست، «مَرگِ ماهی» به کارگردانی سید روح‌الله حجازی در بخش مسابقه ششمین جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن،«چند متر مکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی برای نمایش و شرکت در رقابت‌های جشنواره «کاسا آسیا»ی اسپانیا،«آسمان آبی مادرم» علی قوی‌تن در جشنواره بین‌المللی فیلم «گوآ» هند و «نزدیکتر» به کارگردانی مصطفی احمدی در چهل ‌وششمین دوره جشنواره بین‌المللی هند در «گوا» حضور پیدا کردند.

*جوایز بین المللی 
فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار که در جشنواره فیلم «شرق و غرب»، «ارونبرگ» روسیه حضور داشت، موفق شد، جوایز بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن را برای بازی مریلا زارعی کسب کند.

فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» در دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک هند برنده دو جایزه شد.

«در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و برنده لوح انار بلورین از پنجمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا (IFFA) معرفی شد.

همچنین پیش‌تر از سوی دبیر خانه این جشنواره اعلام شده بود که فیلم «احتمال باران اسیدی» ساخته بتهاش صناعی‌ها برنده جایزه بهترین فیلم هیات‌داوران نتپک این جشنواره شده است.

پیمان شادمانفر برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «دو» به کارگردانی سهیلا گلستانی، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری از نوزدهمین جشنواره فیلم «شب‌های سیاه تالین» شد.

اکران فصل پاییز  
فیلم هایی که با ثبت قرارداد در شورای صنفی نمایش در فصل پاییز اکران شدند عبارتند از:
«پدر آن دیگری» ساخته یدالله صمدی،‌ «ماهی سیاه کوچولو» به کارگردانی مجید اسماعیلی، «ارغوان» ساخته امید بنکدار و کیوان علیمحمدی،«عاشق‌ها ایستاده می میرند»شهرام مسلخی،«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» ساخته وحید جلیلوند،«این سیب هم برای تو» به کارگردانی سیروس الوند،«دو دوست» ساخته محمد بانکی،«جامه‌دران» حمیدرضا قطبی،انیمیشن «شاهزاده روم»،«۳۶۰ درجه» سام قریبیان،«ناهید» ساخته آیدا پناهنده،«چهارشنبه خون به پا می‌شود» حماسه پارسا،«بچگیتو فراموش نکن» جلال فاطمی،«حکایت عاشقی» احمد رمضان زاده،«شکاف» ساخته کیارش اسدی‌زاده

درگذشت و بدرقه همای تئاتر و سینما  
مرحومه هما روستا بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون روز چهارم مهر در سالروز تولد شصت و نه سالگی، به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در کشور آمریکا درگذشت.

سینمای ایران در فصلی که گذشت

پیکرهمسر استاد تئاتر ایران، ۱۰ روز پس از مرگ بعد بر دوش هواداران و تعداد اندک هنرمندان از خانه هنرمندان به منزل ابدی بدرقه شد. چند تن از سینماگران و اهالی تئاتر این اتقاق را تسلیت گفتند.

تجمع سینماگران برای همدردی با فاجعه منا
سینماگران دراعتراض به فاجعه «منا» در ساختمان وصال خانه سینما تجمع کردند؛ علاوه بر هنرمندان، مدیران فرهنگی نیز حضور داشتند.

رخشان بی‌اعتماد، فرشته طائر‌پور، منوچهر محمدی، رضا میر‌کریمی، مهتاب کرامتی، رضا کیانیان، همایون ارشادی، ستاره اسکندری، علیرضا داود‌نژاد، اکبر نبوی، محمدرضا هنرمند،  محسن علی اکبری، رضا ناجی، فرهاد قائمیان، فرید مصطفوی،امیر‌حسین علم‌الهدی، عبدالحسن برزیده، همایون اسعدیان، مسعود رایگان، فریدون جیرانی، سیروس الوند، سیروس الوند، سیف‌الله صمدیان و… در این تجمع حضور داشتند.

هنرمندان و سینماگران در این مراسم تقاضای رسیدگی فوری و پیگیری جدی این حادثه تلخ را از رئیس سازمان سینمایی و دولت داشتند.

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیزدر حاشیه این تجمع گفت: هنرمندان ایرانی با جایگاهی که در دنیا دارند جهان را از واکنش‌هایشان با خبر می‌کنند.اهالی سینما قصد دارند با ساخت فیلم‌ها و مستند‌هایی از شاهدان عینی و حاجیان ایرانی و غیر ایرانی حاضر در منا تهیه ‌کنند تا این اتفاق را بازتاب گسترده دهند؛ این فاجعه و رفتار تبعیض آمیز باید در جهان منعکس شود.

و سرانجام بهروز…
محمود گبرلو پس از چهار سال اجرا از سال ۹۱، صندلی برنامه سینمایی «هفت» را به بهروز افخمی داد. سرانجام پس از گذشت چند ماه از گمانه زنی در خصوص انتخاب مجری  برنامه «هفت»در نهایت صندلی هفت که از جیرانی به گبرلو رسیده بود دوباره نصیب یک کارگردان شد.

سینمای ایران در فصلی که گذشت

*خداحافظی حمید گودرزی با «هفت»
حمید گورزی که به تازگی به برنامه «هفت» پیوسته بود، از خداحافظی‌اش با این برنامه خبر داد.
حمید گودرزی در صفحه شخصی اینستاگرامش در مطلبی با عنوان «خداحافظی با «هفت»» نوشته است:

«به اطلاع دوستان می‌رسانم به دلیل گرفتاری‌های شخصی، متاسفانه ادامه همکاری با برنامه «هفت» برایم میسر نمی‌باشد و از حضور در ادامه این برنامه با اجازه استاد افخمی عزیز انصراف دادم. برای او و برنامه «هفت» آرزوی موفقیت دارم».

نیکی کریمی داور یک جشنواره اروپایی  
نیکی کریمی بازیگر و کارگردان ایرانی به عنوان یکی از اعضای هیات داوران جشنواره فیلم «وایادولید» از قدیمی‌ترین رویداهای سینمایی در اروپا انتخاب شد.

کشف حجاب دو بازیگر سینما
صدف طاهریان و چکامه چمن‌ماه دو بازیگری بودند که به فاصله چند روز با گذاشتن تصاویر خود درشبکه‌های اجنماعی رسما کشف حجاب کردند.

سینمای ایران در فصلی که گذشت

طاهریان که آخرین اثر سینمایی وی حضور در «عصر یخبندان» مصطفی کیایی بوده؛ اعلام کرده دیگر قصد بازگشت ندارد و چکامه چمن‌ماه نیز پس از اطلاع از واکنش مسئولان فرهنگی کشور، تصاویر خود را از شبکه اجتماعی اینستاگرام پاک کرد.محدودیت و ممنوع‌الکار شدن این دو بازیگر سینما از پیامدهای این اقدام بوده است که سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اشاره کرد.

چندی بعد، مانی کسرائیان دیگر بازیگر ایرانی نیز راهی کشور بیگانه برای بازیگری شد.

استعفاها و انتصابات سینمایی 

*برکناری مسافرآستانه و جایگزینی ابطحی
سیدمصطفی ابطحی به عنوان مدیرعامل جدید موسسه رسانه‌های تصویری کار خود را شروع کرد.
سیدمصطفی ابطحی دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی سیاسی، پیش از این رئیس دانشگاه آزاد زنجان، شیراز و مدیرکل امور شوراهای وزارت کشور بوده است.

حجت،الله ایوبی در حکمی حسین مسافر آستانه را به سمت مشاور رئیس سازمان سینمایی منصوب کرد.

*موافقت ایوبی با یک استعفا
محمد رسول صادقی از سمت مدیریت روابط عمومی سازمان سینمایی استعفا کرد.
صادقی از شهریور سال ۹۲ همراه با حجت الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی) وارد این سازمان شد، چندی پیش از این سمت کناره‌گیری کرد و این استعفا بعد از یک ماه توسط ایوبی پذیرفته شد.

*ادامه رکورد داری خزاعی در جشنواره‌ِ فیلم مقاومت
محمد خزاعی برای چهارمین‌بار دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شد. خزاعی پیش از این در سه دوره قبلی نیز دبیری این جشنواره را عهده دار بوده است.

این حکم طی مراسمی با حضور سردارجواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت، محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، روح الله سهرابی قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، ناصر درخشان مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم مقاومت به وی داده شد.

*استعفاء درویش از شورای عالی سینما
احمدرضا درویش فیلمساز و عضو شورای عالی سینما در نامه‌ای خطاب به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استعفای خود را از شورای عالی سینما اعلام کرد.

سینمای ایران در فصلی که گذشت

*انتصاب رئیس هیات مدیره انجمن صدای سینمای ایران
اعضای هیات مدیره دوره جدید انجمن صدای سینمای ایران، مسئولیت‌های داخلی هیات مدیره را برگزیدند:
۱- محمدرضا دلپاک، رئیس هیات مدیره
٢- بهمن حیدری، نایب رئیس
٣- ناصر انتظاری، منشی و دبیر انجمن
۴-آرش قاسمی، خزانه‌دار

*استعفاء سید ضیاءالدین دری از شورای راهبردی سینما
سیدضیاء‌الدین دری درباره علت استعفایش از عضویت در شورای راهبردی سینما گفت: علت اصلی این است که می‌خواهم فیلم بسازم و ذهنم درگیر کار است و نمی‌توانم در جلسات شورا شرکت کنم.اما از آنجا که معتقدم باید متعهد باشم و نمی‌توانم نسبت به امضایی که می‌کنم بی‌تفاوت باشم، تصمیم گرفتم از عضویت در این شورا صرف نظر کنم. دوستان دیگر در این شورا هستند و نبود اهمیت زیادی ندارد و کار کسی را لنگ نخواهد گذاشت.

شورای راهبردی «تحقیق و توسعه سینمای ایران» که توسط تعدادی از سینماگران تشکیل شده است در بیانیه‌ی اول خود اعلام موجودیت کرد و در بیانیه‌ی دوم خواستار شد که صنعت سینمای ایران به رسمیت شناخته شود و دولت از طریق مجلس، سینما را قانونا صنعتی اعلام بکند و در بیانیه‌ی سوم خواستار عدم دخالت مستقیم دولت در تولیدات سینمایی شد.

معرفی بهترین ها از نگاه منتقدان سینما   
نهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برگزیدگان بخش‌های مختلف خود را معرفی کرد.

سعید آقاخانی به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «خداحافظی طولانی»، ابوالحسن داوودی بهترین کارگردان برای فیلم «رخ دیوانه» و به علی مصفا برای «در دنیای تو ساعت چند است» به عنوان تهیه کننده بهترین فیلم تندیس اهدا شد.

سینمای ایران در فصلی که گذشت

در این مراسم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، اصغر فرهادی، ناصر تقوایی، مازیار میری، همایون اسعدیان، حسن فتحی، علیرضا داوود نژاد، پوری بنایی، نصرت الله وحدت، محمد سریر، لوریس چکناواریان، جمشید هاشم پور، حمید فرخ نژاد، واروژ کریم مسیحی، هوشنگ گلمکانی، عباس یاری، شادمهر راستین، علی نصیریان، فرهاد توحیدی، جواد مجابی و بسیاری دیگر از سینماگران، بازیگران و نویسندگان سینمایی حضور داشتند.

*انتخابات منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
مجمع عمومی سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در نوبت دوم، ۱۴ آذرماه در تالار اسوه برگزار شد.

پس از شمارش آرا نتایج زیر به دست آمد:
اعضای منتخب شورای مرکزی: کیوان کثیریان ۱۱۹ رای،جواد طوسی ۱۱۶،کامران ملکی ۱۰۸، علی علایی ۹۰،رضا درستکار ۸۰، شاهین امین ۵۴، زهرا مشتاق ۵۰

جشنواره فیلم کوتاه تهران
سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران از بیستم تا بیست و ششم آبان با تغییر مکان از پردیس ملت به چارسو موجب استقبال گسترده دانشجویان رشته هنر و سینما و هنرمندان و علاقمندان شد.

این جشنواره عصر بیست و ششم آبان با  سخنرانی رییس سازمان سینمایی و مدیر انجمن سینمای جوانان ایران، معرفی برگزیدگان و تقدیر از دو فیلمساز پیشکسوت به کار خود پایان داد.

دومین دوره جشنواره «گزارش یک نگرانی»
مقدمات برگزاری دومین جشنواره  «گزارش یک نگرانی» (نگاه مردمی به بحران کمبود آب در قالب فیلم و عکس موبایل) در حال برگزاری است و جواد رضویان دبیر اسمال را برعهده دارد.

سینمای ایران در فصلی که گذشت

سال گذشته اولین جشنواره فیلم و عکس «گزارش یک نگرانی» با دبیری رامبد جوان برگزار شد و امسال دومین دوره این جشنواره برگزار خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال آثار ۱۵ دی‌ماه اعلام شده و آثار راه یافته به جشنواره ۲۰ دی‌ماه اعلام می‌شوند.

تقدیر از اولین کارگردان زن سینمای ایران
نیکی کریمی همزمان با اکران «شیفت شب» از شهلا ریاحی اولین کارگردان زن سینمای ایران و بازیگر پیشکسوتی که در فیلم‌های زیادی به ایفای نقش پرداخته است، به پاس سال‌های فعالیت در سینمای ایران تقدیر کرد.

شهلا ریاحی در سال ۱۳۳۵ با تنها تجربه فیلمسازی‌اش در فیلم «مرجان» نام اولین زن کارگردان سینمای ایران را به خود اختصاص داد.

اولتیماتوم سه ماهه آتش‌نشانی به ۳ پردیس سینمایی
سه پردیس سینمایی آزادی، ملت و زندگی به دلیل رعایت نکردن ضوابط ایمنی و آتش نشانی پایان کار دریافت نکردند و اگر در طول سه ماه (از آذر تا بهمن)ضوابط را رعایت نکنند به آن‌ها پایان کار داده نمی شود.

مدیران سینما آزادی، ملت و زندگی تفاهم‌نامه‌ای را در راستای افزایش سطح ایمنی این پردیس‌های سینمایی با سازمان آتش نشانی تهران به امضا رسانده اند تا مشکلات آنها ظرف سه ماه رفع شود.

به گفته مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران در برخی از سالن‌های سینما آزادی مشکلاتی وجود دارد به گونه‌ای که بر اساس دستور العمل‌های ایمنی باید در سالن‌های این سینما یک ردیف صندلی که در حاشیه دیواربه صورت اضافه‌تر جانمایی شده حذف شود تا در هنگام بروز خطر مردم برای فرار راهی داشته باشند.

*لغو مجوز سالن‌های سینماهای ناامن
سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز از لغو مجوز فعالیت سینماهایی که مشکل ایمنی دارند خبر داد.

از آن جایی که سینماها زیر نظر وزارت ارشاد اداره می‌شوند‌ و هر سالنی براساس مجوزی که از سوی کمیسیونی که متشکل از نمایندگان آتش نشانی ‌، استانداری‌، فرمانداری ارشاد و … است،‌ بازبینی می‌شود،اگر سالنی ایمنی نداشته باشد‌، این کمیسیون مجوز باز ماندن و ادامه فعالیت آن را نمی‌دهد.

اخبار جشنواره فیلم فجر۳۴
*حکم مشاوران دبیر جشنواره
دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حکمی سید شهاب حسینی را به سمت مشاور و مهتاب کرامتی بازیگر سینما را به عنوان مشاور هنری خود منصوب کرد.

*معرفی مدیران جشنواره فیلم فجر
مدیرانِ دبیرخانه، امور سینماها ، هماهنگی،حراست و پشتیبانی ِ فنی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شدند.

محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در احکامی جداگانه، سیمون سیمونیان را به عنوان مدیر دبیرخانه، محمدرضا فرجی مدیر امور سینماها،عزت علیزاده مدیر پشتیبانی فنی، رضا بشردوست مدیرحراست و احد صادقی رابه عنوان مدیر هماهنگی انتخاب و داوری و امیر عابدی به سمت مدیر مسابقه اطلاع رسانی و تبلیغات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجرمنصوب کرد. همچنین مرتضی رزاق کریمی مسوول بخش مستند جشنواره فیلم فجر شد.

سینمای ایران در فصلی که گذشت

فراخوان جذب بازیگر دو کارگردان در فضای مجازی
پس از اصغر فرهادی کارگردان سینما که برای ساخت فیلم «فروشنده » اقدام به فراخوان عمومی کرده بود و در نهایت بازیگران اصلی خود را از بین هنرمندان مشهور سینما انتخاب کرد،علیرضا داودنژاد برای انتخاب بازیگر فیلم جدیدش «فراری» فراخوان داد.

رضا سخایی دستیار علیرضا داودنژاد با انتشار تصاویر کوتاهی، فراخوانی را برای انتخاب یکی از بازیگران اصلی فیلم «فراری» منتشر وعنوان کرد که داودنژاد برای یکی از نقش‌های اصلی فیلم «فراری» به یک دختر بین ۱۶ تا ۱۸ ساله نیاز دارد.

کامبوزیا پرتویی فیلم‌نامه‌ی «فراری» را نوشته که داستان آن درباره‌ی دختری است که از شهرستان به تهران ‌می‌آید و تلاش می‌کند تا با ماشین «فراری» هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد.

انتشار نتایج یک نظرسنجی سینمایی
بر اساس نظرسنجی اخیر پایگاه اینترنتی سازمان سینمایی، مهمترین نتایج مدیریت دو ساله دولت یازدهم در حوزه سینما «دیجیتالی کردن سینما» و عبور از شیوه آنالوگ بوده است.

این نظرسنجی موردی که در بازه زمانی مهر و آبان سال ۱۳۹۴ در سایت سازمان سینمایی منتشر شد، مهمترین نتایج دو سال مدیریت سینما در دولت یازدهم مورد سنجش قرار گرفته بود.

در این نظرسنجی گزینه‌هایی شامل؛ «جلوگیری از توزیع میجرها و سالم‌سازی شبکه نمایش خانگی»، «جدایی بخش ملی و بین المللی جشنواره فیلم فجر»، «راه‌اندازی گروه هنروتجربه»، «حمایت از بخش خصوصی در جهت ساخت سالن‌های جدید سینما»، «بازگشایی خانه سینما» و «دیجیتال کردن کلیه سالن‌های سینمای ایران» مطرح شده بود که مجموعاً ۳۶۰ نفر به آن پاسخ دادند.

۲۲/۲۲ درصد شرکت کنندگان معتقد بودند «بازگشایی خانه سینما» مهمترین دستاورد به شمار می‌آید. از سوی دیگر ۲۰/۸۳درصد نیز گزینه «راه اندازی گروه هنروتجربه» را انتخاب کردند.۱۱/۱۱ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که «حمایت از بخش خصوصی در جهت ساخت سالن‌های جدید سینما» مهترین نتیجه این دو سال مدیریت بوده و در ادامه ۵/۵ درصد نیز تاکید کردند که «جدایی بخش ملی و بین المللی جشنواره فیلم فجر» مهترین دستاورد این مقطع بوده است.

در نهایت با کمترین میزان ۲/۷ درصد مخاطبان بر این نظر استوار بودند که «جلوگیری از توزیع میجرها و سالم‌سازی شبکه نمایش خانگی» مهمترین نتیجه فعالیت حضور مدیران در دو سال نخست بوده است.

سینمای ایران در فصلی که گذشت

تقدیر ویژه جوایز «آسیا پاسیفیک» از بازیگر زن ایرانی
در مراسم اهدای جوایز فیلم آسیا پاسیفیک از فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم «بهمن» ساخته مرتضی فرشباف تقدیر ویژه شد.

در بخش بهترین بازیگری زن که فاطمه معتمدآریا برای فیلم «بهمن» یکی از نامزدهای دریافت جایزه بود، در نهایت «کایرین کیکی» برای بازی در فیلم «آن» ساخته «نائومی کاواسه» جایزه بهترین بازیگری را به‌دست آورد.  در سال گذشته مریلا زارعی برای بازی در فیلم «شیار ۱۴۳ » در آسیاپاسفیک تقدیر شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 7084 و در روز جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۳:۱۹
2024 copyright.