پرویز کلانتری نقاش مشهور درگذشت /گل گرفتن تلویزیون به خاطر دوست نداشتن آن

تلویزیونمحمد تاجبک :پرویز کلانتری، نقاش، تصویرگر و نویسنده، جمعه شب ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ پس از ۸۵ سال زندگی گرانبار درگذشت.

به گزارش سینما سینما ،آن طور که خبرگزاری هنر آنلاین خبر داده :پرویز کلانتری که آذرماه سال ۹۳ دچار سکته مغزی شده بود و طی ماه‌ها گذشته دوران نقاهت را سپری می‌کرد جمعه شب به دلیل عوارض ناشی از این سکته و کهولت سن دارفانی را وداع گفت.پرویز کلا‌نتری طالقانی، متولد اول فروردین سال ۱۳۱۰ در زنجان بود. او در دانشکده هنرهای زیبای تهران به تحصیل پرداخت و درسال ۱۳۳۸ در رشته هنرهای تجسمی دانش آموخته شد.

این نقاش مشهور چند سال پیش در نشستی ،روایت جالبی ازخلق یکی از آثار معروفش،بازگو کرده است.

/گل گرفتن تلویزیون به خاطر دوست نداشتن آن/

کلانتری که یکی از مهم‌ترین آثار خود را طی این سالها اثر «گلویزیون» می‌داند،‌ دراین باره گفته :«‌یک روز تلویزیون‌ام را گل گرفتم چون دوست نداشتم آن را ببینم. ابراهیم جعفری اسم آن را «گلویزیون» گذاشت. امروز هم اگر از من بپرسید که مهم‌ترین اثرت کدام است، همان را معرفی می‌کنم که البته عنوان اصلی‌اش «آنچه جوان در آیینه بیند، پیر در خشت خام بیند» است که در لندن هم به نمایش درآمد و اکنون در گنجینه موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شود.‌ این مهم‌ترین و ساده‌ترین کارم بود.»

/گلویزیون بهترین اثر من است/

کلانتری همچنین روایت دیگری از این اثر جنجالی را بازگو کرده :سال ها قبل با هزار بدبختی تاکسی کرایه کردم تا من را به میدان امام خمینی (ره) ببرد. مقدار زیادی تلویزیون قدیمی بدرد نخور خریدم که برای فروشنده و راننده خیلی عجیب بود. به آنها گفتم این تلویزیون ها را خریده ام که کاردستی درست کنم.

وی ادامه داده : روی صفحه یکی از تلویزیون ها را کاهگل مالیدم. اسم آن را از این بیت “آنچه جوان در آینه بیند/ پیر در خشت خام ببیند” گذاشتم اما بعدا جعفری که یکی از دوستان قدیمی من است (محمد ابراهیم جعفری، شاعر و نقاش) پیشنهاد کرد نام اثر را گلویزیون را بگذاریم.

جالب است بدانید این نقاش در مورد علاقه اش به این اثرگفته : اگر از من بپرسید مهم تری کارم چیست، می گویم همین گل‌ویزیون که اتفاقا ساده ترین اثرم نیز هست.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 16267 و در روز شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۲۴:۳۲
2024 copyright.