پر از ظرافت‌های تصویری /یادداشت سیف الله صمدیان درباره مستند «بر سر خاک» ساخته محسن خانجهانی

این روزها که موضوع فرسایش خاک و چالش آب، یکی از موضوعات روز محیط زیستی ایران است، مستندی به نام بر سر خاک در سامانه هاشور اکران آنلاین شده است. به  گزارش سینماسینما ،همین بهانه سیف‌الله صمدیان هنرمند عکاس و مستندساز پس از تماشای مستند «بر سر خاک» برای «اعتماد» نوشت.
«خیلی خیلی حال کردم! و تیتر زیبایی که بعد از تماشای مستند «بر سر خاک» به ذهنم رسید – البته به نوعی در فیلم هم بدان اشاره شد – «خبر کوتاه بود، خاک خواهد مُرد.»
مستند «بر سر خاک» فیلم خیلی خوبی بود و لذت بردم که مستندسازی با یک گروه با حال و هم حس و حال سراغ کار بزرگی در این زمانه به هم ریخته، رفته است. این‌گونه فیلم‌ها به خاطر اینکه حالت تحقیقاتی و صرفا نوشتاری دارند، معمولا مردم از دیدن آنها شانه خالی  می‌کنند و فیلم‌های اینچنینی در نهایت در آرشیو تحقیق و پژوهش برای یک سازمان باقی می‌مانند، اما من امیدوارم فیلم «بر سر خاک» بیشتر از اینها دیده شود. مستند «بر سر خاک» پر از ظرافت‌های تصویری بسیار زیبا، خلاقانه و جسورانه است و در آن استفاده درستی از دوربین در زمین صاف در درون تاریکی‌ها، مزارع و آسمان‌ها شده است.
بدون اغراق از آن فیلم‌هایی بود که کلی به من، حال فخرفروشی به مستندسازی این‌گونه داد و اینکه مستندسازهایی با این ایده و تفکر چقدر برای کشوری با مسائل از هم گسسته و در هم ریخته‌ای مثل ما لازم هستند و وقتی موضوع چالش برانگیز خاک سوژه یک فیلمساز می‌شود، متوجه می‌شویم ریشه خیلی مسائل خاک و اساسا یکی از موضوعات اصلی در ایران خاک بوده وهست.من چشم‌ها و قلب‌های کارگردان و گروه همراهش را در این مستند می‌بوسم.»
تصویربرداری مستند «بر سر خاک» که دو سال طول کشیده است، توسط امیر جغتایی در شهرهای مختلف انجام شده و تدوین آن را آرش زاهدی‌اصل برعهده داشته است. در ساخت این مستند علاوه بر گفت‌وگو و برخی تصاویر تکان‌دهنده از فرسایش خاک در ایران، از گفتار متن با صدای شهرام درخشان استفاده شده است.
دیگر عواملی که در ساخت این مستند همکاری داشته‌اند، می‌توان به صدابردار: احمدرضا طایی، صداگذار: آرش قاسمی، توازن رنگ و نور: رضا تیموری، تصویربرداری هوایی: احمد آزاد، مدیر تولید: امیرمهدی صادقی و طراح پوستر: بنفشه جهانگیری اشاره کرد. محسن خانجهانی مستندهای A.B.C.D، انتهای خیابان پاستور، آزادراه، کلاه شیشه‌ای و… را نیز کارگردانی کرده و در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» جایزه ویژه هیات داوران به دلیل توجه ویژه به بحران زیست محیطی خاک و توجه به پژوهش را برای ساخت فیلم بر سر خاک دریافت کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 165412 و در روز یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۴۹:۲۵
2024 copyright.