پیام‌های تسلیت مدیران و صنوف سینمایی برای درگذشت فرشته طائرپور

سینماسینما: در پی درگذشت فرشته طائرپور تهیه کننده و فیلمنامه نویس سینمای ایران، رئیس سازمان سینمایی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران، رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، انجمن بازیگران، کانون فیلم نامه نویسان، کانون کارگردانان سینمای ایران، مدیرعامل خانه هنرمندان، انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران و… پیام تسلیت دادند.

پیام تسلیت حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی 

خبر درگذشت سرکار خانم فرشته طائرپور از سینماگران برجسته و عضو شورای پروانه نمایش سینمایی که در کنار فعالیت تهیه کنندگی خدمات موثری در امور صنفی داشت و عمر خود را صرف حل و فصل مشکلات اهالی سینما و اعتلای سینمای کشور کرد، مایه تاثر شد.

بی‌تردید، آثار و برکات تلاش‌های خستگی ناپذیر این بانوی سینماگر، همچنان برای سینمای ایران ماندگار خواهد بود.

فقدان ایشان را به جامعه سینمای کشور و همچنین خانواده محترم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن مرحومه، غفران الهی و برای خانواده‌شان، صبر مسالت می‌ کنم.

پیام تسلیت علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی 

انا لله و انا الیه راجعون

صدایِ مظلومیتِ سینما و سینماگرانِ ایرانی خاموش شد.

چه سخت و دشوارست؛ روزِ وداعِ یاران و بس صعب و سترگ است دل کندن از شناسنامه همواره زنده‌یِ سینمایِ کودک و نوجوان ایران.

درگذشتِ بانویِ مُکرمه سینمای ایران سرکارخانم «فرشته طائرپور» بر اثر ابتلا به کرونا ضایعه‌ای اسف‌بار است.

او نه فقط بیش از سه دهه در سینمای نوپای کودک و نوجوان ایران، جشنواره‌های مهم سینمایی، تهیه و تولید فیلم و فعالیت‌های صنفی و بین‌المللی، نقش آفرینی ممتازی داشت که در تمام این سالها مدافع رشید و بی‌قید و شرط سهم کودکان از شادی، نشاط و سرزندگی بود.

خداوندا راضی هستیم به رضایت، مسافرِ ما را بر سفره گسترده رحمتِ خویش، اِسکان بده و از نعماتِ ابدی‌ات، بهره مندش ساز. و پاداش لبخندهایی را که در عمر پربرکتش، به کودکان سرزمینمان نشاند، آنطور که در شأن عظمت تو باشد، بر فرشته سینمای ایران اعطا کن.

خداوندا، بار دیگر دستِ نیازمان را از درگاهت کوتاه مدار، به عزیزانش، بارانِ صبرت را ببار و آرامشِ جاودانه‌ات را نصیبشان فرما.

غروب غم‌بار و فقدانِ مصیبت بارِ این یارِ همیشگیِ هنر و هنرمندانِ را از صمیم قلبم به مادر بزرگوارشان، فرزندان داغدارش ، خانواده و بستگان و جامعه بزرگ سینما تسلیت و تعزیت عرض نموده از درگاه باریتعالی، برای بازماندگان و دوستدارانش، صبرِ جمیل و اجرِ جزیل و برای روحِ بلندش، آرامش پایدار طلب می‌کنم.

پیام تسلیت اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران 

سینمای ایران همزمان با روزهای محرم و در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی به سوگ یکی از بهترین و انسان ترین و بزرگ فعال صنفی نشست.
فرشته طائر پور شیرزن کاردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس و همچون نامش فرشته ای برای سینمای ایران بود.
تهیه کنندگان سینمای ایران درگذشت این مدیر مقتدر و همکار گرانقدر را به آقای منوچهر شاهسواری، خانواده شاکری و طائرپور و خانواده بزرگ سینمای ایران تسلیت گفته، رحمت واسعه و بیکران الهی را برای این بانو بزرگ طلب می کند.

اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری 

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

برادر بزرگوار؛
جناب آقای منوچهر شاهسواری

مصیبت درگذشت نویسنده و تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و همسر گرامیتان، سرکار خانم «فرشته طائرپور» را تسلیت می‌گویم. حسرتِ فقدان هنرمندی که سال‌ها عمر عزیز خود را وقفِ سینمای کودک و نوجوان کرد و تلاش بسیاری برای پیشبرد مسائل صنفی سینمای ایران داشت، بر جامعهٔ هنری سخت و دشوار است.

از درگاه خداوند منّان برای روح ایشان، رحمت و مغفرت الهی و برای شما و خانواده محترم، صبر و اجر مسئلت دارم.»

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران 

اتفاقی دردناک و تاسف‌بار یکی از با ارزش‌ترین هنرمندان  سینمای کشورمان را از ما گرفت.
بانو فرشته طائرپور تهیه‌کننده ، نویسنده، چهره شاخص فعالیت‌های صنفی و مدافع خستگی ناپذیر حقوق سینماگران  هم قربانی کرونا شد و از میان ما رفت.
انسانی بزرگ که بی تردید  نامش  در حافظه تاریخی سینمای ایران برای همیشه ثبت  و ماندگار خواهد ماند.
شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران ، در گذشت این شخصیت بی بدیل  را به خانواده هنرمند ایشان به ویژه سرکارخانم غزل شاکری و جناب آقای منوچهر شاهسواری و همه هنرمندان و سینماگران  تسلیت عرض می‌نماید .

پیام تسلیت انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان 

فرشته طائرپور را به فعالیت‌های صنفی‌اش، تلاش‌هایی که برای زندگی بهتر اهالی سینمای ایران می‌کرد و به عشق و علاقه‌اش به کودکان که او را از مهم‌ترین فعالان عرصه‌ی سینمای کودک کرده بود، می‌شناختند. وجه کم‌تر دیده‌شده‌ی او اما، خلق بود و نوشتن. از روزگار کار مطبوعاتی در نشریه‌ی زن و مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تا این دو دهه‌ی اخیر که جدی‌تر برای سینما می‌نوشت؛ چه شخصی‌ترها و دغدغه‌مندترهایی چون «زن دوم» و «آینه‌های روبه‌رو»، چه کودکانه‌هایی چون «نخودی» و «خاله قورباغه»، که برای این آخری، نخستین نشان سپنتای فیلم‌نامه‌نویسی در عرصه‌ی سینمای فانتزی را کم‌تر از دو سال قبل به او تقدیم کردیم.
آن روز گمان نمی‌کردیم این خداحافظی چنین زود اتفاق بیفتد اما امروز سرافکنده نیستیم که به عادت دیرینه، وقت نبودن، به یاد ازدست‌رفته‌ها افتاده باشیم. ما شما را و تلاش‌هایی را که برای سینمای ایران و کودکان این سرزمین کردید، دیدیم و ارج نهادیم؛ شمایی که فیلم‌تان را با «به نام خدای مهربان و به‌خاطر شادی کودکان» آغاز می‌کردید.
انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران درگذشت فرشته طائرپور را به دخترانش غزل و عسل و پسرش علی، خانواده‌ی اصناف سینمایی ایران و دوستداران این سینما تسلیت می‌گوید و بار دیگر تأکید می‌کند این جان‌هایی که در اهمال مسئولان و تأخیر در واکسیناسیون سراسری از دست می‌رود، هیچ قدر و قیمتی ندارد، که قابل جبران باشد. خزان جامعه‌ی‌ ایران و سینماگرانی را که فرزندان این جامعه هستند، متوقف کنید.

پیام تسلیت کانون کارگردانان سینمای ایران 

سینما مدافعی دلسوز و سرسخت را از دست داد. بار دیگرخبری این چنین تلخ و سهمگین در این روزهای بیماری و بیکاری، در این روزهای دوری آدم ها از یکدیگر و تنهایی و تنهایی و تنهایی … . واقعا دیگر توان و طاقتی نمانده که بتوانیم غم این فقدان تلخ را بردوش کشیم. فرشته طائرپور نه فقط نویسنده ای خوش قریحه، سخنگویی به تمام و تهیه کننده ای توانا، که بانویی خوش فکر، شجاع و متهور در عرصه زندگی و کار بود. دوستان و همکاران عزیزمان در عرصه سینما هرگز برخوردهای متهورانه و پایداری های او را در موقعیت های خطیر و حساس حرفه ای از یاد نخواهند برد. اندوه تنها ماندن اهالی سینما در برابر شرایط دشوار پیش رو، بی وجود و حضور یک چنین مدافع دلسوز، سرسخت، پایدار و کاردانی چون فرشته طائرپور آن‌چنان سنگین است که هیچ نمی توان گفت جز این‌که برای روح به ابدیت پیوسته اش آرزوی آمرزش و آرامش همیشگی کنیم.
کانون کارگردانان سینمای ایران درگذشت ناباورانه این بانوی ارجمند را به فرزندانش غزل شاکری، عسل، علی و دیگر بازماندگانش، به همکاران دور و نزدیکش و به ویژه منوچهر شاهسواری تسلیت گفته و برای تمامی کسانی که حضور مفید و موثر اورا درک کرده بودند و برایش ارج و احترامی خاص قائل بودند آرزوی صبر می کنیم.

پیام تسلیت مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران

شوربختانه سرکار خانم فرشته طائرپور، تهیه‌کننده برجسته سینما و فعال صنفی موثر و پرتلاش، دار فانی را وداع گفت.

تلاش بی‌وقفه برای رفع مشکلات سینماگران و کنشگری مقتدرانه در برهه‌های حساس سینما از ایشان چهر‌ه‌ای قابل اتکا و موثر در سینمای ایران ساخته بود.

فقدان هر یک از هنرمندان و نخبگان جامعه که سرمایه‌های اجتماعی مهم و بی‌جایگزین برای کشور محسوب می‌شوند، لطمه‌ای جبران‌ناپذیر بر پیکر فرهنگ و هنر این سرزمین وارد می‌آورد. همانگونه که مرگ هر یک از آحاد مردم شریف ایران یک مصیبت بزرگ است.

امید که تعجیل تصمیم‌گیران برای واکسیناسیون عمومی خصوصا برای اصحاب فرهنگ و هنر، روند نگران‌کننده قربانیان کرونا را قطع کند و به این روزهای تلخ پایان دهد.

پیام تسلیت انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران

سینمای ایران بزرگی از تباراندیشه، بانوی فرهیخته و ارجمند خانم فرشته طائرپور را از دست داد.

هنرمندی والا، ارزشمند ، کاردان و تهیه کننده کاربلد که به احتمال هنگام دفاع از حقوق همکارانش در هیات‌های مالیاتی، این بلای خانما نسوز گرفتارش کرد.

فرشته طائر پور حداقل هفته ای سه روز وقتش صرف دفاع از حقوق اهالی سینمای ایران در مراکز مختلف می شد.

انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران درگذشت این فرشته مهربانی ها را به خانواده گرانقدرش، منوچهر شاهسواری و خانواده بزرگ سینمای ایران تسلیت می گوید. خداوند ایشان را تحت رحمت واسعه خود قرار دهد.

پیام تسلیت اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران 

انا لله و انا الیه راجعون

بیش از یک سال و نیم است که با ویروس منحوس کرونا روبرو هستیم. ویروسی که هر روزه، جان یکی از عزیزان ما را می گیرد و رنگ خنده را از لبانمان بر می‌چیند. خبر فوت خانم  فرشته طائرپور تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران در سحرگاه امروز باز غم و اندوه بزرگی را بر خانواده بزرگ سینما به ویژه اعضای اتحادیه تولیدکنندگان  فیلم و برنامه های تصویری ایران وارد کرد. از غم از دست دادن علی سلیمانی چند روزی نگذشته بود که باز یک خبر تلخ دیگر.

برکسی پوشیده نیست خانم فرشته طائرپور تا آخرین روزهای زندگی اش از تلاش برای واکسیناسیون اهالی سینما و هنرهای تصویری که از مشاغل در معرض خطر بوده و با تولیدات خود در حال حفاظت از امنیت روانی جامعه هستند. فروگذار نکرد.

بی شک اگر دولتمردان و مسئولان اقدامات موثری را در پیش نگیرند و روند تزریق واکسیناسیون همه مردم بخصوص گروههای شغلی در معرض خطر را تسریع نبخشند، فوت خانم طائرپور که تا روزهای آخر برای سهمیه واکسیناسیون اهالی فیلم و سینما تلاش‌های زیادی داشت، خبر آخر نخواهد بود و قطعا افراد نازنینی  دیگری مثل او را در صنعت تصویر کشور از دست خواهیم داد.

اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران درگذشت این تهیه کننده پیشکسوت و فرهیختۀ سینما و تلویزیون را به آقای منوچهر شاهسواری همسرِ ایشان و غزل شاکری دخترشان، جامعه هنری به ویژه اهالی سینما و صنعت تصویر کشور تسلیت می‌گوید و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی و برای خانواده محترم‌شان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نماید.

پیام تسلیت انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند

چنان زنده بود که فعل ماضی به ایشان نمی‌آید، حس گناه به ما می‌دهد؛ حسی که دیگرانی هستند هزاربار سزاوار آن، به قدر هر فراغی که کشیدیم، خواهیم کشید.

مرگ از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است، شبیه ریسمانی بر گِردِ گلوی ماست که بر سکوی لرزان تصمیم‌های سست ایستاده‌ایم. نخبگان سینما را یک‌به‌یک، پی‌درپی از دست دادیم و ماجرا در جریان است.
سرکار خانم فرشتهٔ‌طائرپور، چنان محکم و استوار و سرزنده و مؤمن به زیستن، حاضر و تکیه‌گاه بودید و شور و خنده و خاطره ساخته‌اید که نمی‌شود تعریفتان کرد؛ خوش به حال ما که فرصت معاشرت با شما را یافتیم. هر وقت، هر تنگنایی بود، دلگرمی اهالی سینما بودید و این‌که شما را چیزهایی از سنخ کاهلی و تخمین اشتباه و ناهوشیاری و بی‌مِهری و بسیار چیز دیگر از ما گرفت؛ حالی از غم و خشمِ درهم آمیخته و خفقان به ما داده است.

سینما، خانهٔ سینما، رکنی رکین را از کف داد و هیچ رسمِ تسلایی خوب کار نمی‌کند که نثار عزیزان و نزدیکان و دوستان شود؛ چه باید کرد؟ بارها همهٔ اهالی سینما از شما پرسیدند چه باید کرد و بی‌پاسخ نماند. اکنون بفرمایید چه باید کرد؟

انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند، همراهی گرم و مهربان و باورکردنی شما را در تمام لحظه‌ها و رخدادها در خاطر دارد؛ ما به همراه تمامی سینمای ایران، به شدت سوگواریم و این خبر، دیگر از آن خبرها بود.

غمگینیم و چون مستندسازیم؛ پرسشگریم و داریم به تفاوت مرگ، قتل غیر عمد و قتل عامدانه فکر می‌کنیم و می‌خواهیم تشخیص دهیم، دلیل این که نیستند و انگار به زودی نخواهیم بود چیست؟ این پرسش، حتماً پاسخ گرانسنگی خواهد داشت.

حق‌دارید که نگران ما هستید؛ خیلی نگران‌تان بودیم و حق داشتیم.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 160002 و در روز سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۵:۰۱
2024 copyright.