پیشنهادی برای انجمن سینمای جوانان/ تهیه‌کننده تربیت کنید

سینماسینما، مجید توکلی – ذوق دیدن فیلم های کوتاه تمامی ندارد. این حجم از استعداد و خلاقیت در روایت قصه و فرم دست مریزاد دارد و تبریک به همه رفقا و دوستانی که در مراسم پایانی جشنواره بهترین شناخته شدند و حتی آنهایی که شایسته بودند و اسمشان به میان نیامد.

جشنواره فیلم کوتاه حاصل خلاقیت بچه های عاشق سینما است که مدام در حال فکر کردن و ساختن هستند و کمتر غر می زنند. اما وظیفه انجمن سینمای جوان در این شکوفایی نسل جدید چقدر بوده و نبوده؟ حتمن بی تاثیر نیست. این حمایت‌ها از تولید فیلم کوتاه که البته باید بهتر از قبل و امروز،سرو سامان بگیرد. هنوز ایراد های اساسی دارد. هنوز هم بچه های با استعدادی هستند که گله دارند از این حمایت ها.

اما فراتر از این‌ها، ماجرای دیگری است که می شود پیشنهادش را مطرح کرد. آنهم تربیت تهیه کننده است. فقری که از آن ،امروز در سینمای حرفه ای رنج می بریم. در این سالها سینمای مستقل و حتی تحت حمایت دولت، فیلمساز و عوامل تربیت کرده است. یا تربیت کرده است یا حمایت. ولی فقدان تربیت تهیه‌کننده تا امروز حفره اساسی این جور سیاست ها بوده و هست. دامنه اش هم ناگزیر به سینمای حرفه ای امروز هم کشیده شده است که ماحصل اش حضور معدود تهیه کننده هایی است که می شود به آنها لقب تهیه کننده مولف را بخشید.

انجمن سینمای جوان می تواند یکی از وظایفش،تربیت تهیه کننده هم باشد. وقتی قرار است از ایده فیلمساز و فیلمنامه ای برای ساخت و تولید حمایت کند، با مشورت فیلمساز فردی را از همان نسل جدید،به عنوان تهیه کننده انتخاب کند و این حمایت را از طریق او انجام دهد. از او حساب بخواهد و فرایند تولید را هم بیاموزد. با اجرای این معادله، فیلمساز جوان می فهمد بدون دغدغه پیداکردن لوکیشن و اجاره ماشین و تغذیه عوامل سر صحنه و چه و چه، باید تنها به فیلمنامه اش فکر کند و ساختن فیلمش، انجمن سینمای جوان می تواند بخش آموزش تهیه کنندگی را راه بیاندازد و در پایان یک دوره ۴ ساله، در کمترین حالت چند تهیه کننده فیلم کوتاه حرفه ای را به سینما معرفی کند. با علم روز تهیه و تولید که همین ها، فردا به عنوان تهیه کننده کاملا حرفه ای و مولف وارد جریان تولید سینمای ایران می شوند.

پیشنهاد عجیبی نیست. بعید می دانم کسی مخالف تربیت اصولی تهیه کننده باشد و این آزمون و خطا را جدی نگیرد. وقتی امروز سینمای ایران بیش از پیش گله‌مند حضور تهیه‌کننده حرفه‌ای با شناخت کامل از محیط و اتمسفر سینما است، وقتی هر روز به شکل قارچ گونه از خاک سینما تهیه کننده می روید، وقتی ملاک تهیه کنندگی سینما داشتن حساب بانکی چرب و چیل است، پس ایده آموزش تهیه کنندگی در جایی مثل انجن سینمای جوان و سپردن تهیه فیلم های کوتاه به تهیه کنند های جوان راه ساده و درستی است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 70443 و در روز چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۳:۳۲
2024 copyright.