پیمان معادی: پیش از جشنواره کن فرصت برای اعمال همه ممیزی‌ها نبود/ مشکل «برادران لیلا» با تعامل حل می‌شود

پیمان معادی بر این باور است که طی تعامل مدیران سینمایی با سعید روستایی و دور میز نشستن و گفت‌و‌گو، مشکلی برای اکران «برادران لیلا»‌ وجود نخواهد داشت و مسائل ایجاد شده، حل می‌شوند.
به گزارش سینماسینما، بازیگر، کارگردان و نویسنده سینمای ایران جمعه شب سوم تیرماه با حضور در لایو اینستاگرام به پرسش‌های کیوان کثیریان منتقد باسابقه سینما درباره جشنواره کن و فیلم «برادران لیلا» پاسخ داد.
معادی در ابتدای لایو در پاسخ به اینکه آیا فیلم بدون اصلاحاتی که از سوی مدیران سینمایی مطرح شده بود به جشنواره کن و در ادامه به جشنواره مونیخ رفت، چنین پاسخ داد: «من در ایران نیستم و با همه ارتباط ندارم و وقتی سرم شلوغ است خیلی فرصت پیگیری ماجرا را ندارم؛ ارتباط من با سعید روستایی و جواد نوروزبیگی بود و گفته‌های من براساس صحبت‌هایی است که از این دو نفر و یکی دو نفر دیگر از عوامل تولید شنیده‌ام. ظاهرا فیلم وقتی ساخته می‌شود به مدیران در ارشاد نشان داده می‌شود و آنان مسائلی روی فیلم داشتند که من فهرست آن مسائل را دیده‌ام. به لحاظ تعداد مورد، بیش از نصفی از موارد از سوی کارگردان انجام شد، اما تعداد با اهمیت متفاوت است و مسائل مهمتری بوده که باید از فیلم درمی‌آمده، اما درنیامده. دوستان می‌گویند به دلیل ضیق وقت و نزدیک بودن به زمان جشنواره و تحویل نسخه نهایی فرصت انجام این کار نشده است. حتی نسخه ارسال شده به کن از نظر فنی مشکل داشته برای اینکه فرصت کافی وجود نداشت.»
او ادامه داد: «پس از بازگشت از کن نامه‌ای زده می‌شود و سازندگان فیلم می‌گویند حاضرند اصلاحات را انجام دهند، اما به دلیل حواشی که برای فیلم ایجاد شده بود، علاوه بر آن حواشی خود جشنواره کن و در ادامه بدشانسی‌هایی که ما امسال به دلیل اتفاقات همزمان در کن داشتیم؛ این‌ها موجب شد که ارتباط دو گروه سازمان سینمایی و سازندگان فیلم به درستی برقرار نشود. بلافاصله جشنواره مونیخ متقاضی شد و چون فرصت تعامل به وجود نیامد، تغییرات اعمال نشد و فیلم به مونیخ رفت.»
معادی بر این باور است که در نهایت تغییرات صحبت شده روی فیلم اعمال خواهد شد و گفت: «من فکر می‌کنم تغییرات را اعمال کنند و حتما هم این کار را می‌کنند، فقط ماجرا نباید به اینجا می‌رسید. اینکه گفته می‌شود فلانی نباید مصاحبه می‌کرد و باید بین خودشان حل می‌کردند یا باید زودتر سر میز می‌نشستند و با مسئولان سینمایی صحبت می‌کردند، درست است تا بحث اینکه موضوع زیر دست سازمان دیگری رفته مطرح نمی‌شد؛ چون ما سازمان سینمایی و خانه سینما را می‌شناسیم و هر مساله‌ای که داریم مایلیم در این بخش حل کنیم. اینکه ماجرا دست یک گروه دیگر بیفتد و ما مجبور باشیم با آنان صحبت کنیم، اصلا شیوه‌ای نیست که بلد باشیم و ادبیات آنان را بدانیم.»
معادی در جمع‌بندی این بخش گفت: «آنطور که گفته می‌شود، ممیزی‌هایی باید انجام می‌شد که نشده و باید بشود و می‌شود. مگر در همه این سال‌ها راه دیگری بوده؟ چاره‌ای نداریم. مگر در این سال‌ها فیلم بدون ممیزی و سانسور داشته‌ایم؟ مساله این است که سعید روستایی در جلسه پرسش و پاسخ گفته بین توقیف و سانسور، توقیف را انتخاب می‌کند. این حرفی است که شاید به نظر قلدرمآبانه بیاید، اما کدام فیلمسازی دوست دارد فیلمش ممیزی شود؟ کدام فیلمسازی وقتی با او صحبت از ممیزی می‌کنند با کمال میل می‌پذیرد؟ مگر ما به سکته نرسیدیم و دو سال دو سال، دنبال پرونده فیلم‌هایمان نرفتیم؟ آخر سر با حرف زدن مشکل را کردیم. در حال حاضر هم با سعید روستایی باید این تعامل صورت بگیرد و او را دعوت کنند و صحبت کنند تا تغییراتی که از نظر من صدمه‌ای به فیلم وارد نمی‌کند، اعمال کند و مشکل برطرف شود.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 177153 و در روز شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۳:۰۲
2024 copyright.