چرا اکران آنلاین شکست خورد و چگونه می توان آن را نجات داد؟

محمد تاجیک :از آغاز شیوع کرونا در ایران و با تعطیلی سینماها ،بسیاری به اکران آنلاین چشم بسته بودند که البته چندان موفق نبود .درباره دلایل شکست اکران آنلاین ذکر چند نکته ضروری است .

۱. بهای بلیط اکران آنلاین بسیار گران است .بیست هزار تومان رقم بالایی است .چند سال پیش هم که بلیط سینما ناگهان به شدت گران شد ، سینما به پدیده ای لاکچری تبدیل شد .از سویی دیگر بیست هزار تومان بهای واقعی برای تماشای فیلمهای خوب و شاهکار است و چرا باید تماشاگر برای فیلمهای ضعیف و بد چنین پولی را بدهد …در فضای مجازی زیاد از تماشاگران شنیده ایم که حیف پول برای چنین فیلمی داده شود .آن هم در حالی که نسخه رایگان همین فیلمها در شبکه قاچاق و کانالهای ماهواره ای به راحتی در دسترس است ؟

۲ . در زمینه اکران آنلاین تبلیغات و اطلاع رسانی ضعیف و بسیار کمی انجام شده …تبلیغات فقط تبلیغات فضای مجازی ، بیلیورد و تیزرهای تلویزیونی نیست …
ما رسانه های زیادی داریم که به سینما می پردازند و در زمان جشنواره فجر بیش از سه چهار هزار خبرنگار و منتقد متقاضی کارت جشنواره هستند …از این پتانسیل هیچگاه به خوبی استفاده نشده …خیلی از خبرنگاران و منتقدان فیلمهای اکران آنلاین را به دلایل متعددی نمی بینند …لزوما هم نباید خبرنگاران و منتقدان نظر مثبت درباره یک فیلم بنویسند …همه یا اکثر آنها اگر نظر واقعی خود چه مثبت و چه منفی درباره یک فیلم بنویسند بهترین نوع اطلاع رسانی است ولی خوب خیلی از خبرنگاران و منتقدان بسیاری از این فیلمها را نمی بینند، مگر فیلم پر سروصدا و مهمی باشد.

۳. فیلمهای عموما ضعیف و متوسط برای اکران آنلاین انتخاب شدند و فیلمهای خوب کمی در بین فیلمهای اکران آنلاین وجود داشت و همین امر باعث بی اعتمادی تماشاگران شد.

۴. هیچ گونه خلاقیتی برای اکران فیلمها وجود ندارد مثلا اگر فیلمی از بهمن فرمان آرا اکران آن لاین شد فیلیمو و نماوا می توانستند مروری بر آثار فرمان آرا را برگزار کنند و فضای تبلیغاتی خوبی را به وجود آورند .

۵. در سینمای ایران چون بازگشت سرمایه اصلا مهم نیست و بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان پس از ساخت فیلمهای بسیاری که فروش چندانی نداشته اند باز هم فیلم ساخته اند .هیچ گونه تلاش و خلاقیتی برای یک اکران مناسب فیلمشان نمی کنند و بیشتر به دنبال اکران باری به هرجهت فیلمهایشان هستند .

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 143836 و در روز یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۲:۲۲
2024 copyright.