چرا باید سینمای ایران در دوران کرونا تعارف را با خود کنار بگذارد؟

 

سینماسینما_محمد تاجیک :

*سینمای ایران در دوران کرونا ، یک راه بیشتر ندارد ، اکران آنلاین و رایگان فیلمهایش و گرفتن تبلیغات فراوان برای برگشت هزینه هایش ، به سبک آنچه که تلویزیون برای سریالها و برنامه های پرمخاطبش انجام می دهد .چون فروش آنلاین فیلمها در مدت اخیر هم خیلی چشمگیر نیست ..

*در سینماها نیز باید با کمترین قیمت بلیط، فیلمها اکران شود .اکثر فیلمهای ایرانی در ماقبل از کرونا هم نمی توانستند هزینه های خود را برگردانند وخیلی فروش سینماها نقش قابل توجهی در بازگشت سرمایه فیلمها نداشت …آن هم فروشی که پول آن را سینماداران با تاخیر فراوانی به صاحبان فیلم می دهند و نامه اخیر ۴ تهیه کننده فیلمهای پرفروش درباره اینکه هنوز مبلغ بسیاری از سینماداران طلبکارند تایید کننده این مطلب است .

*برخی منتقدان وضعیت فعلی سینمای ایران در این سالها مدعی اند که سود در تولید فیلم است و خیلی از فیلمها قبل از اکران به سود خود رسیده اند ..درباره چنین ادعایی می توان بسیار بحث کرد …در این وضعیت فروش فیلمها خیلی برای برخی از صاحبان فیلم تعیین کننده نیست…

*این درحالی است که بر اساس شواهد مختلف و روایت رسانه های گوناگون ، برخی از فیلمهای سینمای ایران ، هزینه های هنگفتی را صرف کرده اند تا فیلم خود را پر فروش نشان دهند که البته آنها بیشتر خود را فریب داده اند …برخی مواقع هزینه های انجام شده ، از کل فروش فیلم بیشتر شده است !

*خیلی از تهیه کنندگان و کارگردانان سینمای ایران ، ممکن است چندین فیلم کم مخاطب پشت سر هم ساخته باشند ولی باز به فیلمسازی ادامه داده اند …

*سینمای ایران در دوران کرونا باید به این سوال مهم جواب دهد …دیده شدن فیلمها و تاثیر گذاری فیلمها برایش مهم تر است یا پر فروش شدن فیلمها و یک آماری که شاید دردی را دوا نمی کند ..

*سالها پیش یعنی در اواسط دهه ۸۰ یک تهیه کننده سینما که فیلمش همه رکوردهای تاریخ را شکسته بود مدعی بود که فیلمش سود آنچنانی نکرده است …امسال هم که تهیه کننده مطرب عنوان کرده که بخش قابل توجهی از پولش را از سیننادارها نگرفته ،وقتی چنین ادعاهایی وجود دارد پس نشان می دهد خیلی فروش فیلمها در بقا تهیه کننده و فیلمساز در سینما تاثیری ندارد .،

*در سینمایی که فروش یک سوم از کل فیلم به تهیه کننده می رسد آن هم در شرایطی که خیلی از فیلمها فروش ناچیزی در دوران ماقبل از کرونا داشتند و همین مبلغ با تاخیر بسیار زیادی به دست صاحبان فیلم می رسد ،دراین سینما پس فروش فیلمها عامل خیلی تعیین کننده ای نیستند..

*فیلمها با گرفتن تبلیغات و اسپانسر ونمایش رایگان فیلمهایشان ، راحت تر به هزینه هایشان می رسند و مخاطب بیشتری فیلمهایشان را می بیند

*قرار داد فیلمها با اسپانسرها و شرکتهای آگهی دهنده ، می تواند بر اساس تعداد مخاطبان فیلمها باشد همانطور که در تلویزیون آگهی سریالها و برنامه های پر مخاطب بسیار گرانتر است

*در سالنهای سینما هم می تواند اسپانسرها و سرمایه گذاران در قبل از نمایش فیلمها حضور قابل توجهی داشته باشند تا در این شرایط کرونایی ، به کمک سینماها و سینماداران برسند ..

*این درحالی است که در حوزه موسیقی ودر شرایط کرونایی ، بسیاری از کنسرتها ، رایگان و آنلاین برگزار شد تا به نوعی دراین شرایط ، با مردم همراهی شود

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 140095 و در روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۵۶:۱۸
2024 copyright.