عضو هیات انتخاب درباره برخی انتخاب ها توضیح داد/ چرا برخی فیلم ها در مسابقه نیستند

جشنواره فیلم فجرتمامی فیلمهای برگزیده شده برای بازبینی به اداره نظارت ارائه شدند و طبیعی است که این نهاد نظارتی باید آنها را بازبینی می کرد. هم فیلمهای اول و هم فیلمهای بخش مسابقه توسط اداره نظارت دیده می شوند.

به گزارش سینماسینما، اعلام ناگهانی لیست فیلمهایی که برای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر برگزیده شده اند آن هم در ساعاتی نزدیک به نیمه شب یکشنبه، دو شگفتی بزرگ برای سینماگران و اهالی رسانه رقم زد.

شگفتی اول از این نظر که بعد از مدتها دبیرخانه جشنواره به جای آن که منتظر لو رفتن لیست از طرق غیررسمی بنشیند به صورت کاملا رسمی و زودتر از منابع غیررسمی خبر را منتشر کرد که البته این جای تحسین دارد.

اما شگفتی دوم وقتی رقم خورد که معلوم شد برخی فیلمهای متعلق به چهره های شناخته شده کارگردانی یا بازیگری در این فهرست حضور ندارند. از جمله این فیلمهای آثاری بودند چون “دراکولا”(رضا عطاران)، “فراری(علیرضا داوودنژاد)”، “رگ خواب”(حمید نعمت الله)، “نیم رخ ها”(ایرج کریمی) و “سایه های موازی”(اصغر نعیمی) که برخی از آنها نیز اتفاقا در شمار آثاری بوده اند که می توانستند گرمابخش تنور جشنواره باشند.

 

* تنها یک عضو هیأت انتخاب به شرط اینکه نامش فاش نشود حرف زد

خبرنگار «نسیم آنلاین»، برای دانستن درباره علت انتخاب نشدن این فیلمها تقریبا با هر ۷ عضو هیأت انتخاب تماس گرفت و در این بین ۴ عضو به تماسهای مکرر پاسخ ندادند، ۲ عضو از این گفتند که مجاز نیستند درباره آثار به صورت موردی حرف بزنند و تنها یک عضو هیأت انتخاب بود که با شرط اینکه نامش فاش نشود درباره این آثار توضیح داد.

این عضو هیأت انتخاب که معلوم بود روزهای پرمشغله ای را هم در هیأت انتخاب گذرانده در ابتدا با بیان اینکه بنا نبود شب سیزدهم دی ماه این لیست رسانه ای شود آن را یک پلتیک از سوی دبیر جشنواره دانست و به «نسیم آنلاین»، گفت: به هر حالی دبیر جشنواره این بار به جای اینکه منتظر بماند تا شایعه سازان خبرسازی کنند خودش پیشتاز شد و همه را سورپرایز کرد.

 

*”رگ خواب” و “فراری” نرسیدند

وقتی درباره فیلمهای مختلفی که رد شده اند از این عضو هیأت انتخاب پرسیدیم وی بیان داشت: فقط دو فیلم به هیأت انتخاب نرسیدند که این دو فیلم هم “رگ خواب” و “فراری” بودند. ما اصلا این دو فیلم را ندیدم که بخواهیم قضاوتی درباره آنها داشته باشیم؛ درباره اینکه نرسیدن فیلمها به دلیل کامل نبودن آنها بوده یا عدم علاقه برای قضاوت شدن باید بگویم هر دو فیلم فرم شرکت در جشنواره را پر کرده بودند و این یعنی اینکه می خواستند حضور داشته باشند اما نشد.

 

*”دراکولا” کیفیت لازم را نداشت

این عضو هیأت انتخاب درباره رد شدن “دراکولا” از هیأت انتخاب گفت: به هر حال نسخه ای که هیأت انتخاب از “دراکولا” دید نسخه کاملی نبود و براساس این نسخه هم فیلم واقعا کیفیت لازم برای حضور در بخش مسابقه را نداشت و با اکثریت آرا رد شد. شاید اگر نسخه کامل می‌رسید شرایط فرق می کرد.

 

*تمام فیلمها باید توسط اداره نظارت بازبینی شود

شائبه های حذف برخی از آثار واز جمله “خشکسالی و دروغ” به دلیل ممیزی که پیشتر نسیم آنلاین از آن خبر داده بود، دیگر پرسش نسیم آنلاین از این عضو هیأت انتخاب بود که وی درباره آن گفت: تمامی فیلمهای برگزیده شده برای بازبینی به اداره نظارت ارائه شدند و طبیعی است که این نهاد نظارتی باید آنها را بازبینی می کرد. هم فیلمهای اول و هم فیلمهای بخش مسابقه توسط اداره نظارت دیده می شوند.

 

*ممیزی کار ما نبود

این عضو هیأت انتخاب درباره حذف آثاری چون “سایه های موازی” که شنیده شده گرفتار اشارات سیاسی موجود در خود شده اند هم بیان داشت: نمی خواهم فیلم به فیلم حرف بزنم اما ما فقط براساس کیفیت ساختاری-محتوایی آثار به انتخاب دست زدیم و ممیزی کار ما نبود.

 

منبع: نسیم آنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 9146 و در روز چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۴:۳۱
2024 copyright.