چرا وزارت ارشاد پیشنهاد اکران یک فیلم را نپذیرفت؟

امیرحسین علم الهدیامیر حسین علم الهدی مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه، یادداشت مفصلی در شماره جدید نشریه تجربه و در پرونده ویژه این نشریه (به مناسبت درگذشت کیارستمی )منتشر کرده و در بخشهایی از آن نکات جالبی را مطرح کرده است .
به گزارش سینماسینما ،علم الهدی در بخش هایی از این یادداشت نوشته : در شورای سیاست گذاری گروه هنر وتجربه که با حضور نخبگان سینمایی شکل گرفت ، بر آن بودیم که فرصت ویژه ای برای فیلم های خاص و مخاطبان خاص فراهم کنیم و چه کسی خاص تر از استاد کیارستمی. اینچنین بود که در همان اولین برنامه ی سینمای هنر و تجربه در پاییز ۱۳۹۳ دو فیلم کوتاه «لباسی برای عروسی» و «مسافر» را در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان نمایش دادیم. مالک هر دو اثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. کپی ای که از فیلم مسافر به دستمان رسید چنان که باید و شاید کیفیت مناسبی نداشت. با این همه نمایش همین کپی هم برای مان غنیمت بود. در یکی از نوبت های اکران این دو فیلم در پردیس کوروش،گروه هنر و تجربه سعادت میزبانی استاد را یافت. او که در کنار مشتاقان و علاقمندان آثارش به تماشای فیلم نشسته بود از اکران فیلم ها قدردانی کرد. اما چنان که از او انتظار می رفت غیراستاندار بودن کیفیت «مسافر» را برنتافت و اعتراض اش را به صراحت بیان کرد. این تنها نسخه ای بود که مالک فیلم در اختیارمان گذاشته بود اما توضیحات ما برای ایشان کافی نبود. چون هرگز به آنچه نمی اندیشید تن دادن به محدودیت هایی از این دست بود.

/اصلاحات به مدد ابزار/

علم الهدی درادامه افزوده :شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه پس از اکران آن دو فیلم کوتاه، تصمیم گرفت این بار فرصت اکران یکی از فیلم های بلند ایشان را فراهم آورد. بر این اساس اکران فیلم «مثل یک عاشق» را به وزارت محترم ارشاد پیشنهاد دادیم. ارشاد بر اساس مضمون خاص فیلم و تفاوت های فرهنگی دو کشور ایران و ژاپن ، از ما خواست که فیلم دیگری پیشنهاد کنیم. گزینه ی بعدى فیلم «کپی برابر اصل» بود. برای دریافت مجوز اکران این فیلم مجبور به ایجاد اصلاحاتی در نحوه ی پوشش بازیگر زن شدیم! اصلاحات به مدد نرم افزارهای کامپیوتری و سخت جانی ما ایجاد شد. مرحله ی بعد دوبله ی فیلم بود. تمام مراحل دوبله با نظارت مستقیم استاد و وسواس های همیشگی شان به سرانجام رسید و «کپی برابر اصل» در سی و سومین جشنواره ی بین المللی فیلم فجر با حضور استاد نمایش داده شد. بعد از نمایش فیلم از من خواست که یک نسخه ی ویدیویی فیلم را به دست اش برسانم و در حالیکه می خندید گفت قصد دارد این نسخه را برای خانم ژولیت بینوش ارسال کند تا ببیند که فیلم چگونه در ایران به نمایش در آمده است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 25809 و در روز پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۴:۴۶
2024 copyright.