ژان کلود کریر درگذشت

ژان کلود کریر، فیلمنامه نویس، بازیگر و کارگردان فرانسوی و همسر نهال تجدد نویسنده ایرانی در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماسینما، به نوشته ددلاین، کیارا، دختر این هنرمند برجسته فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفته است پدرش روز دوشنبه در خانه اش در پاریس در اثر کهولت سن درگذشته است.

نام ژان کلود کریر در سینما با لوییس بونوئل و در تئاتر با پیتر بروک پیوند خورده است. در طول ۲۰ سال همکاری با بونوئل سناریو شش فیلم و در طول ۳۶ سال همکاری با پیتر بروک نمایشنامه‌های این دوره او را نوشت.

کریر در واپسین روزهای زندگی بونوئل، موفق شد او را راضی به نوشتن خاطراتش کند و کتاب با آخرین نفس‌هایم حاصل این سماجت بود. وی در فیلم های «خاطرات یک کلفت» (۱۹۶۴)، «بل دو ژور» (۱۹۶۷)، «راه شیری» (۱۹۶۹)، «جذابیت پنهان بورژوازی» (۱۹۷۲)، «شبح آزادی» (۱۹۷۴) و «میل مبهم هوس» (۱۹۷۷) با بونوئل همکاری کرد. کریر با  میلوش فورمن دوستی صمیمانه ای داشت و این دو هنرمند در سه فیلم‌ با یکدیگر همکاری کرده بودند.

کریر برنده جوایز سزار، مولیر و بفتا است و در سال ۲۰۱۴ اسکار افتخاری فیلم‌نامه‌نویسی را دریافت کرد.

کریر با ادبیات کلاسیک فارسی نیز مانوس بود و درباره آثار عطار و مولوی کار کرده بود. آبان ماه سال گذشته به منظور تجلیل از این نمایشنامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فرانسوی مراسمی با عنوان «شب ژان کلود کریر» در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد. در این مراسم کریر، سفیر فرانسه در تهران و جمعی از هنرمندان ایرانی حاضر بودند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 150399 و در روز سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۳۹:۲۷
2024 copyright.