کارگردان «قصه های مجید» در جشن تولد ۶۸ سالگی‌اش: تولد غم‌انگیز است

جشن ۶۸ سالگی کیومرث پوراحمد کارگردان مجموعه تلویزیونی «قصه های مجید» در بیست و هشتمین ویژه برنامه «تولد ماه» با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

به گزارش سینماسینما، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شامگاه شنبه در این ویژه برنامه با اشاره به جایگاه هنر و هنرمندان در جامعه گفت: بخشی از هنر اکتسابی است، از طریق آموزش بدست آمده و با تجربه تکمیل می شود و با نتیجه ای دلنشین مخاطب را جذب می کند.
وی افزود: بخشی دیگر از هنر ذاتی است که خداوند آن را به امانت نزد هنرمند سپرده و ما خداوند را شکر می کنیم که چنین هنرمندانی را به ملت و کشور ما هدیه کرده که یکی از این هنرمندان کیومرث پوراحمد است.
صلاحی با اشاره به ویژگی های آثار کیومرث پوراحمد به خصوص مجموعه تلویزیونی «قصه های مجید» گفت: بهره مندی از ستاره ها و بازیگران مشهور در فیلم ها و سریال ها، مخاطب را جذب می کند و کار نویسنده و کارگردان راحت تر است اما وقتی قرار است کارگردان در مجموعه «قصه های مجید» با بهره مندی از یک دانش آموز، فیلمی بسازد که مخاطبان در همه سطوح سنی، از او استقبال کنند، کار راحتی نیست.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: مجموعه «قصه های مجید» با داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی و کار هنرمندانه پوراحمد، ماندگار شد و توانست با بسیاری از مخاطبان ارتباط برقرار کرده و آنان را جذب کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، هدف از برگزاری ویژه برنامه «تولد ماه» را معرفی شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری به افراد جامعه به خصوص نسل جوان عنوان کرد و گفت: امروز نسل جوان بسیاری از هنرمندان جهانی را می شناسند اما متاسفانه شناختی از هنرمندان جامعه خود ندارد که برگزاری چنین برنامه هایی زمینه آشنایی نسل جوان با هنرمندان را فراهم می کند.
صلاحی با اشاره به قدردانی و تجلیل از هنرمندان افزود: آحاد جامعه و نهادهای مختلف فرهنگی و هنری تا زمانی که هنرمندان در قید حیات هستند باید قدردان فعالیت های آنان باشند و از هنرمندان تجلیل کنند و امیدواریم ویژه برنامه «تولد ماه» الگویی برای سایر شهرهای کشور باشد.
مسعود فروتن نویسنده و کارگردان نیز در این آیین با اشاره به ویژگی های آثار کیومرث پوراحمد اظهار کرد: آثار پوراحمد خاطره مشترک همه ما است و زمانی که او برای کودکان و نوجوانان فیلم ها و سریال هایی می ساخت، بزرگترها نیز از آثار پوراحمد لذت می بردند و ما با بسیاری از فیلم ها و سریال های پوراحمد از جمله مجموعه «قصه های مجید» همذات پنداری کردیم.
وی گفت: پوراحمد یکی از ماندگارترین کارگردان این سرزمین است و من خوشحال هستم، متعلق به نسلی هستم که کیومرث پوراحمد متعلق به آن نسل است.
سیروس الوند نویسنده و کارگردان سینما نیز با اشاره به ویژگی ایرانی بودن آثار کیومرث پوراحمد گفت: همه ما از نسل قبل تا به امروز فاقد این ویژگی هستیم اما پوراحمد واجد آن است، من ایرانی بودن را در استتار دوره قاجار و تهران قدیم و امروز نمی بینم، پوراحمد در هر نقطه این سرزمین که فیلمی ساخته، مخاطب را با خود همراه کرده و فیلمش رنگ و بوی آن اقلیم را به خود گرفته و این یعنی ایرانی بودن و از این بابت من به پوراحمد حسرت می خورم.
الوند با اشاره به اینکه پوراحمد در مجموعه ماندگار «قصه های مجید» دنیایی را ترسیم کرده که وامدار آثار هوشنگ مرادی کرمانی است، افزود: پوراحمد هیچ وقت شبیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و تلویزیون نشد و شبیه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم نمی شود، او شبیه مردم است و این بالاترین ویژگی است.
هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده «قصه های مجید» نیز در این آیین با بیان خاطراتی از کیومرث پوراحمد و چگونگی ساخت مجموعه تلویزیونی «قصه های مجید» گفت: کارگردانان بسیاری قصد داشتند این داستان را بسازند اما من قبول نکردم و پوراحمد با هنرمندی خود و همذات پنداری با شخصیت مجید این مجموعه داستان را جذاب، شیرین و مخاطب پسند ساخت که فکر نمی کنم کارگردانی دیگری بتواند مثل او چنین مجموعه ای را بسازد.
ناصر عنصری قائم مقام خانه سینما نیز در این آیین با بیان اینکه آثار کیومرث پوراحمد بر او و هم نسلان او بسیار تاثیرگذار بود، افزود: پوراحمد یکی از معدود کارگردانانی است که وقتی برای کودکان و نوجوانان فیلم می سازد، بزرگترها هم به همان میزان از فیلم هایش لذت می برند که فیلم ها و سریال هایی همچون «خواهران غریب» و «قصه های مجید» از جمله این آثار است.
کیومرث پوراحمد نیز در این آیین با بیان اینکه در گذشته تولد رسم نبود، اظهار کرد: سال تولدم را می دانستم، بعد از ۳۰ سالگی، با توجه به هدایایی که همسرم به مناسبت تولد به من می داد، فهمیدم که ۲۵ آذرماه به دنیا آمدم.
وی گفت: تولد غم انگیز است، یک سال می گذرد، یک سال پیرتر می شویم و کاری نکردیم اما همین که چهار ستون بدنم سالم است و می توان راه بروم، جای شکر دارد، اگر مدیریت همسرم نبود، چهار ستون بدنم سالم نبود.
همچنین در این آیین امیرعبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندانی همچون فردین خلعتبری(آهنگساز)، احترام برومند، مریم معترف، کوروش سلیمانی و حسین محجوبی و غلامرضا نامی از جمله هنرمندان پیشکسوت نقاشی حضور داشتند.
کیومرث پوراحمد کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و تهیه‌کننده متولد ۲۵ آذرماه ۱۳۲۸ در نجف‌آباد اصفهان است.
پوراحمد فعالیت خود را در حوزه سینما با نقدنویسی آغاز کرد و از ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی «آتش بدون دود» وارد سینما شد. فیلم «شب یلدا» الهام‌ گرفته از زندگی خود اوست. پوراحمد شرح حال خود را در کتابی باعنوان «کودکی نیمه‌تمام» منتشر کرده‌ است.
پوراحمد تاکنون جوایزی همچون جایزه ویژه و لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای فیلم «به خاطر هانیه»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر برای فیلم «خواهران غریب»، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم پنانگ برای فیلم «خواهران غریب»، تندیس بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای فیلم «شب یلدا»، تندیس بهترین کارگردانی و تندیس بهترین فیلمنامه جشن خانه سینما برای فیلم «اتوبوس شب»، جایزه بزرگ هیئت داوران جوایز آسیا پاسیفیک برای فیلم «اتوبوس شب»، جایزه پروانه زرین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای فیلم اتوبوس شب، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم خروس طلایی برای فیلم اتوبوس شب و جایزه ویژه بهترین فیلمنامه جشنواره بین‌المللی فیلم رشد برای فیلم «صبح روز بعد» را از آن خود کرده است.
مجموعه تلویزیونی «قصه های مجید» یکی از ماندگارترین آثار پوراحمد است.

منبع: ایرنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 74942 و در روز یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۱:۳۴
2024 copyright.