کاشت درخت گیلاس و سرو آزادی به یادعباس کیارستمی و داوود رشیدی

در مراسمی که امروز برگزار شد سینماگران با حضور در مزار دو سینماگر فقید کشورمان عباس کیارستمی و داود رشیدی و کاشت درخت گیلاس و سرو آزادی یاد هنرمندان درگذشته در سال ۹۵ را گرامی داشتند.

به گزارش سینماسینما، فرهادی توحیدی دبیر ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز در مراسم درختکاری «باغ ملل» گفت: امروز قرار است منوچهر شاهسواری درخت گیلاسی به یاد عباس کیارستمی بکارد و امیدوارم گیلاس هایش سهم ما نیز شود و همچنین احترام برومند نیز درخت سرو آزادی را به یاد داوود رشیدی خواهند کاشت.
وی افزود: درختان به ویژه چنار که در ایران مقدس است، از دوران باستان پاس داشته می شدند. معلوم نیست این تقدس درختان چه ریشه ای دارد؟ آیا به خاطر مدفون بودن امامزادگان زیر آن است ؟ با این وجود درختان از دیر زمان نزد همه اقوام مقدس بوده و هستند.
توحیدی با اشاره به اهمیت توجه به درختان در متون دینی نیز بیان کرد: نه تنها در ایران باستان بلکه در دوران اسلامی نیز تعابیر مقدسی درباره درختان به کار می رود. برای مثال، در قرآن کریم نیز به درخت، سوگند خورده شده است و حتی نقوشی از درختان در معماری اسلامی هم دیده می شود. گل نیلوفر و سرو ازاد را به کرات در معابر و تخت جمشید دیده می شود. اسلیمی ها در گنبدها و هزاره ها نقش بسته است، ملهم از نقوش شاخ و برگ درختان است. در ایران مظهر طبیعت درخت چنار و تاک کهنی است که کنار آن همیشه قرار داشته است. اما درخت انگور نزد ایرانیان مظهر خون است و خون مظهر حیات. مردم به دلیل ایمان به گیاه و طبیعت از آن ها حفاظت می کنند.
وی ادامه داد: به طور کلی درخت با ایمان مردمان در آمیخته است. عقل ابزاری امروزه متاسفانه جای این ایمان را گرفته است. ماه ها کوشش می شود گرمای زمین کاهش یابد. سطح جنگل ها به ۲۵ درصد کاهش یافته است. امروز درخت می کاریم اما حافظ آن چه خواهد بود؟! عقل ابزار گرا یا ایمان؟!


برای برآورده شدن توقعات محیط زیستی در خانه سینما تعهد می دهم
همچنین در این مراسم منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما در مراسم درختکاری «باغ ملل» گفت: در جایی که انسان با طبیعت مواجه شد، طلب خود را به تدریج به طمع تبدیل کرد. متاسفم در جامعه ای طمع کار نسبت به فضای زیستی خود به سر می بریم و میراث دیگران را نابود می کنیم. جلوه های بیرونی این طمع کاری در معماری شهر، در شیوه های زیستی و بهداشتی زندگی و تغذیه مردم نمود یافته است. این طمع به فطرت انسان بی ربط است و به مدیریت طمع کار بر می گردد.
وی ادامه داد: وقتی جامعه ای نداند مدیرانش همه حیات آینده ایران و جهان را بر باد می دهد، ما مقصر هستیم که برای به دست آوردن این حق تلاش نمی کنیم و در برابر آن اعتراضی نداریم.
مدیرعامل خانه سینما ادامه داد:‌ من به نمایندگی از اهالی سینما می گویم که باید با طمع کاری مدیران و سازمان ها که به قصد انتفاع از محیط زیست در حال تهاجم به آن هستند، مقابله کنیم. من به امر تبلیغی باور دارم، اما امر تهاجم به نیروهای زاید را نمی توانم در نظر نگیرم متاسفانه ما در این زمینه کم کاری کرده ایم. در حالی که در برابر به هم زدن بافت طبیعت سکوت کرده ایم.
وی بیان کرد: بلوغ شهروندی زمانی حاصل می شود که تکالیف بردوش ما مثل دفاع از محیط زیست را انجام دهیم. این تعهد را به عنوان شهروند و دوست می دهم که توقعات تان را به دیده منت و با شوق در خانه سینما بپذیریم و این کار را برای دفاع از طبیعت و درختی که مقدس است، انجام می دهم تا بتوانیم در طبیعت، زیست سالمی داشته باشیم. چراکه نابودی طبیعت ما را به تنهایی عمیق بشریت برمی گرداند و بعید می دانم کسی بخواهد به دوران تنهایی آدمی برگردد!

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 48561 و در روز پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۹:۱۴
2024 copyright.