کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است

کارگردان مستند «روز خون» گفت: اکران‌های «هنر و تجربه» باید به گونه‌ای طراحی شود که مخاطب بتواند برای آن برنامه‌ریزی کند.

به گزارش سینماسینما، کاوه مظاهری کارگردان سینما که تجربه اکران فیلم در گروه سینمایی «هنر و تجربه» را دارد، گفت: یکی از بهترین اتفاق‌هایی که می‌تواند در حوزه اکران فیلم‌های «هنر و تجربه» رخ دهد، این است که بتوان یک فضای ثابتی را برای نمایش فیلم‌ها در نظر گرفت، مانند سینمای «عصر جدید» که قرار بود چنین اتفاقی رخ دهد. در واقع می‌توان گفت این نوع از اکران در بیشتر کشورهایی که سینمای خاص با مخاطب محدود دارد، وجود دارد که از جمله این کشورها می‌توان به فرانسه و سوئیس اشاره کرد.

وی بیان کرد: من پیش از این تجربه اکران دو فیلم که شامل یک اثر کوتاه و یک سینمایی بلند است را در گروه «هنر و تجربه» داشتم. فیلم کوتاه «روتوش» در اولین باکس فیلم‌های کوتاه قرار داشت که با توجه به اینکه فیلم‌های این باکس آثاری بود که موفقیت‌های بین‌المللی قابل توجهی را به دست آورده بود، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و به روایت «هنر و تجربه» این باکس فیلم کوتاه توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند.

این کارگردان جوان توضیح داد: نباید این را فراموش کرد که مخاطب «هنر و تجربه» مخاطب خاص است و باید برنامه اکران مناسبی را برای آن فراهم کرد که این برنامه می‌تواند به نوعی به انتخاب فیلم‌ها نیز بستگی داشته باشد. درباره تجربه اکران فیلم بلند خود نیز باید بگویم که «بوتاکس» در دوره کرونا به نمایش درآمد و در آن زمان بسیاری از مخاطبان به سینما نمی‌رفتند، البته فیلم توانست مخاطبان قابل توجهی به نسبت دوره کرونا، داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه اکران فعلی سینمای «هنر و تجربه» مشکلاتی را به همراه دارد که از نظر وی شامل پراکندگی و بی‌نظمی سانس‌های نمایش است، بیان کرد: به این معنا که مخاطب تصمیم می‌گیرد فیلم مورد نظر خود را ببیند اما به دلیل پراکندگی اکران نمی‌تواند سانس مناسب با زمان مورد نظر خود را پیدا کند. این درحالی است که مخاطب در اکران عمومی به راحتی می‌تواند با توجه به زمان خود سانس مورد نظرش را برای تماشای فیلم بیابد.
کارگردان فیلم کوتاه «شهربازی» ادامه داد: مساله این است که حتی با وجود یک پاتوق ثابت برای اکران، باید سانس‌های مناسب نیز برای فیلم‌ها در نظر بگیرند. در واقع سانس ثابت در جذب مخاطب فیلم تاثیرگذار باشد، هرچند در کل می‌توان گفت «هنر و تجربه» مخاطب چندانی ندارد اما باز هم برای همین مخاطب نیز باید برنامه مناسبی در نظر گرفت. در واقع مخاطب «هنر و تجربه» مخاطبی است که تمایل چندانی به تماشای آثار سینمای بدنه ندارد و ترجیح می‌دهد فیلم‌های هنری تماشا کند، اما متاسفانه برنامه‌ریزی مناسبی برای تامین خوراک این گروه از مخاطبان نداریم.
مظاهری در پایان گفت: در واقع می‌توان گفت اکران‌های «هنر و تجربه» به گونه‌ای باشد که برای مخاطب قابل برنامه‌ریزی باشد. مساله این است که برنامه اکران «هنر و تجربه» با نگاه مدیر این گروه چیده می‌شود اما اگر این برنامه با نگاه مخاطب چیده شود، بی‌شک اتفاق قابل توجهی رخ می‌دهد و فیلم‌ها به خوبی دیده می‌شوند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 174090 و در روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۹:۲۱
2024 copyright.