کتاب «سینمای فریدون گله» به چاپ پنجم رسید

کتاب «سینمای فریدون گله» تالیف رضا درستکار در «نشر خزه»یه چاپ پنجم رسیده است.

به گزارش سینماسینما ، درستکار، مولف کتاب از نویسندگان و منتقدان نام آشنای سینمای ایران است که سال‌ها در نشریات تخصصی سینمایی و غیر آن قلم زده و اکنون در بازنگاری دوباره کتاب اولش، کتاب «سینمای فریدون گله» را تا حدی که می‌توانسته کامل کرده است.

کتاب سینمای فریدون گله از این نظر که کتابی شیرین است و شط یک زندگی فراموش شده و سخنان دلنشین شادروان فریدون گله را به کام مخاطبش می‌ریزد و فرصت بازشناسی سینماگر کنار گذاشته شده را برای علاقمندان فراهم آورده، کتابی است ویژه و منحصر به‌فرد؛ که خواندنش را به علاقمندان پر و پا قرص سینما و مباحث تاریخی توصیه می‌کنیم.

 

رضا درستکار، مولف کتاب می‌گوید:

خوشحالم در دو سه دهه پایانی قرن ۱۳۰۰ زنده بودم و با کسی مثل «فریدون گله» آشنا و معاشر شدم و نگاهم به همه‌چیز تغییر کرد.
اگر فقط برای همین اقبال بزرگی که داشتم، دیگر نباشم، از زندگی و عمری که سپری کرده‌ام، شاکر و راضی‌ام.

مقدمه کتاب با تیتر «نور را در پستوی خانه پنهان نمی‌کنم» آغاز می‌شود:

«چهل‌و‌دو سال از غیبت‌اش گذشت، بیست‌و‌دو سالی هم از پیدا شدن‌اش گذشته است و پانزده سالی هم از مرگش. فریدون گله سال‌ها بود که در روشنی و دور از اجتماع پر هیاهیوی اطرافش، در شمال کشور زندگی می‌کرد…؛ معلم ما می‌گفت، تاریخ درست دو مرحله منطقی دارد؛ مرحله اول جمع است و ضبط است و نگهداری و چه و چه و چه …؛ و هنوز فقط دو دهه از تاریخ واژگونی آن دوران می‌گذشت که با این دفع‌ها و حذف‌ها، رویاروی می‌شدیم و معلوم شده بود که برخی تاریخ‌نویسان، به‌کل و دلبخواهی بعضی چیزها را نادیده گرفته‌اند، بعضی آدم‌ها و فیلم‌سازها را به‌ کناری گذاشته‌اند و مرحله اول تاریخ را به سلامت به دست نسل‌های بعدی نرسانده‌اند!

مولف کتاب سینمای فریدون گله پیش از این پنج کتاب دیگر از جمله کتابی درباره بهمن فرمان‌آرا نیز منتشر کرده است.

روزنامه آسیا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 172011 و در روز دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۷:۱۲
2024 copyright.