کتاب «گفت‌وگو با عباس کیارستمی» منتشر شد

عباس کیارستمیمهدی مظفری ساوجی از انتشار اثر تازه خود با عنوان «گفتگو با عباس کیارستمی» خبر داد.

به گزارش سینماسینما، مهدی مظفری ساوجی از انتشار کتاب تازه‌اش با عنوان «گفت‌وگو با عباس کیارستمی» خبر داد و گفت: این کتاب با شعرهایی که من به آقای کیارستمی تقدیم کرده‌ام آغاز می‌شود.

در بخش اول، یادداشت‌های روزانه‌ام آمده که حاصل حشر و نشر و معاشرتی است که من در سال‌های آخر دههٔ هشتاد تا همین اواخر با کیارستمی و احوال و آثارش داشته‌ام. این یادداشت‌ها از یک طرف گزارش زندگی و از طرف دیگر گزارش مرگ او را نشان می‌دهد: از روزهایی که روابط و مراوداتم با وی آغاز می‌شود تا چند روز پس از درگذشت او و بازتاب مرگش در رسانه‌های داخلی و خارجی.

وی ادامه داد: در بخش دوم ِ کتاب، فیلم‌شناسی، کتاب‌شناسی، مروری بر آثار، بزرگداشت‌، جوایز و افتخارات او درج شده است و در ادامه، دو یادداشت از وی آمده که اولی با عنوان «تأثیرگذارترین فیلم‌ زندگی‌ام» اولین بار در شمارهٔ ۴۰۰ نشریهٔ «پوزوتیف» درج شده و یادداشت دوم نیز با عنوان «در آغاز تصویر بود» برای نخستین بار در روزنامهٔ «گاردین» منتشر شده. این دو نوشته را من به نقل از مجلهٔ «سینما۲۴» آورده‌ام.

مظفری ساوجی افزود: بخش اصلی کتاب، شامل مجموعهٔ گفت‌وگوهای من با کیارستمی است که ۱۵۰ صفحه از کتاب را دربرگرفته. این گفت‌وگوها که نزدیک به ۷ ساعت از وقت استاد را به خود اختصاص داده، از ابتدای زندگی وی تا حدود سال ۱۳۹۲ را شامل می‌شود. قرار بود این مصاحبه، ادامه داشته باشد که به خاطر مشغله‌های فراوان آقای کیارستمی آن‌قدر به تعویق افتاد که متأسفانه اجل مهلت نداد.

این نویسنده و شاعر افزود: این گفت و شنود در واقع روایتی است از زندگی و هنر عباس کیارستمی و کم‌گفته‌ها و ناگفته‌هایی از روزگارانی که وی در آن به سر برده. گفت‌وگوها به لحاظ ترتیب و توالی تاریخی سیر منظمی ندارد و به اقتضای حال و مقال، مدام در گذشته و حال و آینده رفت و آمد می‌کند. کیارستمی در این مصاحبه به موضوعاتی نظیر اولین تجربه‌های کتابخوانی‌اش، وضعیت مذهبی خانواده، دوران کودکی، حضورش در مدرسهٔ بهرام و دبیرستان جم، معلم‌های دوران تحصیلش، اولین بارقه‌های آشنایی‌اش با سینما، صادق هدایت، احمد کسروی، فریدون مشیری، نادر نادرپور، مهدی حمیدی شیرازی و بعضی دیگر از نویسندگان و شاعران معاصر که بعضاً مورد علاقه‌اش بوده‌اند پرداخته است‌. همچنین موضوعاتی مانند فیلم‌سازی در خارج از ایران، موسیقی ایرانی، وضعیت ممیزی در سینمای ایران و دیگر کشورها، کار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نفت، نقش مذهب در ایران، خرافات و شکل غیر واقعی مذهب، سینمای موج نو، سینمای «مستقل» و سینمای «بدنه» و… محل بحث و فحص در این گفت‌وگوها بوده است.

وی ادامه داد: سینماگرانی چون مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، فدریکو فلینی، ناصر تقوایی، ساموئل خاچیکیان، فرخ غفاری، آربی آوانسیان، چارلی چاپلین، ابراهیم گلستان، ابوالفضل جلیلی، اصغر فرهادی و… از جمله افرادی هستند که کیارستمی در این مصاحبه دربارهٔ آن‌ها به گفت‌ و شنود نشسته است.

کتاب گفت‌وگو با عباس کیارستمی از سوی نشر کتاب آبان در ۳۸۴ صفحه منتشر شده است.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 53534 و در روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۲:۴۳
2024 copyright.