کرباسچى: طراحی برنامه مناظره صداوسیما مثل طراحی «دورهمی» و «خندوانه» است

غلامحسین کرباسچی برگزاری مناظره بین روحانی و رئیسی را مفید و ضروری برای مردم دانست.

به گزارش سینماسینما ،دبیرکل حزب کارگزاران در گفتگو با انتخاب  اظهار داشت: پیشنهاد مناظره از سوی آقای روحانی، پیشنهاد درستی و مفیدی برای مردم و انتخابات است.

او افزود: همانطور که مشخص است، گزینه اصلی جناح مقابل، آقای رئیسی است، اقای روحانی هم که در صحنه هستند، بنابراین شکل گیری مناظره ای بین این دو اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

 

کرباسچی اضافه کرد: آقای رئیسی می گوید شما بروید با دولت قبل مناظره کنید، اما کسی کاری به دولت قبل کاری ندارد، بحث اقای روحانی این است که دولت احمدی نژاد در اقای رئیسی و ستاد ایشان تجسم پیدا کرده است، یعنی افرادی که برنامه نویسی می کنند و دارند برای ایشان کار می کنند، همین اقایان هستند. لیستی که از وزرا و تیم کاری ایشان پخش شده و انکار هم نشده نیز همان تیم دولت احمدی نژاد هستند.

 

او ادامه داد: آقای رئیسی در سیاست همان حرفهای احمدی نژاد را می زند و همان توزیع پول و امکانات که برنامه او بود را بعنوان برنامه خود اعلام می کند. البته بعید میدانم چنین مناظره ای بشود برگزار کرد، اما اگر آقای رئیسی قبول کند، این اتفاق خیلی خوبی می تواند باشد که آقایان روحانی و رئیسی در یک جای بی طرف در حضور کارشناسان و رسانه ها بنشینند و با هم تن به تن مناظره کنند. بالاخره اقایان رئیسی و قالیباف باید بگویند طرحشان برای مسائل مختلف چیست؟ آقایان فقط میگویند با همسایه ها باید ارتباط داشته باشیم، خب پیشنهادتان چیست؟ دولت فعلی که دارد از برترین کارشناسان بین المللی در حوزه سیاست خارجی استفاده میکند، این آقایان چگونه میخواهند با همسایگان ارتباط برقرار کنند؟

 

دبیرکل حزب کارگزان ضمن انتقاد از شکل و اجرای برنامه مناظره صداوسیما گفت: مناظره صداوسیما اشکال ساختاری دارد. این مناظره، برنامه پربیننده ای است، اما برنامه ای نیست که بتواند که برای مردم روشنگری کند. در واقع نمی تواند برای مردم مشخص کند اگر فلان کاندیدا روی کار بیاید، چه اثری روی زندگی و اقتصاد خواهد داشت، بنابراین از جهت ای مناظره ها مفید نبود.

 

وی افزود: کسانی که این برنامه مناظره را در صداوسیما طراحی می کنند، همین برنامه های سرگرمی مثل «دورهمی» و «خندوانه» را طراحی کرده اند. اینها نگاهشان این است که برنامه تلویزیونی جذابی از کار دربیاید ، درحالیکه کسی دنبال اینگونه برنامه ها نیست. حالا صداوسیما یک ربع از دور ماشین کاندیداها را نشان میدهند و مدام مردم را در انتظار می گذارد، خب اینها فقط جنبه ی سرگرمی دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: هر کاندیدایی میخواهد از فرصت خود در مناظره استفاده کرده و صحبت کند ولی به لحاظ طرح مسائل و مشکلات کشور، این مناظره کارامدی ندارد. البته برای مردم روشن است چه کسی در مناظره چطور رفتار کرده و چه کسی حرف درست زده است، ولی در هر حال این نوع برنامه سازی در رای مردم خیلی اثرگذار نیست.

 

کرباسچی افزود: این مناظره ها فقط در شور انتخابات و هیجان در طرفداران دمید. ولی برای کسی که بخواهد بفهمد که مدعی ایجاد اشتغال ۵ میلیونی، منابع آن را از کجا می آورد مفید نبود. فرد مدعی باید بگوید این ۵ میلیون شغل را از چه راهی و با چه امکانی میخواهد بوجود آورد. بالاخره این سئوال از اولین روز مناظره طرح شد و جواب داده نشد.

 

وی ضمن انتقاد از اتهامات قالیباف به رقبایش گفت: اینکه بگویند یک مقام تمام بیت المال را چپاول کرده و در مورد مسائل شخصی افراد به قول خودشان افشاگری کنند، روشی است که احمدی نژاد باب کرد. این نه قانونی است، نه اسلامی. این مسئله فقط برای لج و لجبازی است و در نهایت زمینه توهین و تهمت به همه مسئولین را باز می کند. در پایان، مردم به همه بدبین می شوند و می گویند هر دو این کارها را کرده اند.

 

کرباسچی اضافه کرد: تلویزیون به جای طراحی اینکه در انتخابات، مردم فهم درستی پیدا کنند و با اشنایی کامل رای بدهند، زمینه هایی را درست میکند که میتواند علیه کل مسئولین تمام بشود. الان، رسانه های خارجی تمام این تکه ها را دائم برجسته می کنند و می گویند بی سابقه بوده است. خب مناظره برای روشنگری است، از اول تا اخر گفتند ۱۵۰ هزارتومان یا ۲۵۰ هزار تومان پرداخت می کنند، اما یک کلمه سئوال از اینها شد که از کجا میخواهید بیاورید، اما هیچ جواب ندادند، نه اقای رئیسی و قالیباف، نه اقای میرسلیم که دائم عصبانی میشد. در مجموع، مناظره به شکل فعلی برنامه تفریحی خوبی است که به ضرر کشور درست می شود و تنها تاثیری که دارد که این است که باعث شور انتخاباتی می شود.

 

او در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه آیا نشانه ای از کناره گیری به نفع یکدیگر در کاندیداهای جمنا در مناظره آخر دیدید، گفت: این آقایان که دائما میگویند به نفع کسی کنار نمی روند. من نشانه ای ندیدم که اینها بخواهند کناره گیری کنند. البته در بعضی رسانه ها خواندم که خواسته شده آقایان رئیسی و قالیباف به نفع اقای میرسلیم کنار بکشند.

 

کرباسچی اضافه کرد: البته رئیسی گفته به دعوت جمنا و .. نیامده ام و جمنا از ایشان طرفدارای کرده است، قالیباف هم کاندیدای جمنا نشد، میرسلیم هم که گفته از طرف موتلفه امده است، اصلا معلوم نیست جمنا چقدر می تواند روی اینها تاثیر بگذارد.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 54811 و در روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۲:۰۰
2024 copyright.