کشف جدیدی درباره پدیده عجیب و غریب سینمای ایران و جشنواره فجر

 

محمد تاجیک :

*این روزها که مخالفان و موافقان برگزاری جشنواره در ایام کرونا بحثهای جدی و جنجال برانگیزی را مطرح می کنند به کشف جدیدی درباره سینمای ایران رسیده ام که البته خیلی بی ارتباط با وضعیت عجیب وغریب سینمای ایران در سالهای اخیر نیست.

*دقت کرده اید که در حالی که مخالفتهای بسیاری در زمینه برگزاری جشنواره فجر در ایام کرونا می شود یکسری از فیلمسازان بدون توجه به این انتقادها و مخالفتها با اعتماد به نفس خاصی از آماده شدن فیلمهایشان برای جشنواره خبر می دهند ؟

*آنقدر که این دوستان دراین زمینه با اعتماد به نفس خاصی در این زمینه حرف می زنند خود مدیران با این حجم از اعتماد به نفس و قاطعیت حرف نمی زنند!اتفاقا برخی مدیران شاید در ظاهر با اما و اگر از برگزاری جشنواره سخن می گویند ولی برخی فیلمسازان انگار نه انگار که کرونا آمده و گویی در یک سال معمولی قرار داریم و با اعتماد به نفس خاصی درباره حضور درجشنواره حرف می زنند.

*اما چرا اینگونه است ؟چرا ما با چنین پدیده عجیب و غریبی مواجه هستیم …ما قبلا هم با یک پدیده عجیب دیگر مواجه بودیم که بی ارتباط با همین پدیده جدید نیست …

*پدیده عجیب قبلی همان از رونق نیافتادن تولید در ایام کرونا بود ..که به نظرم در کل جهان بی نظیر است .در حالی که عملا کرونا باعث شد هیچ فیلمی درست و حسابی در سینماها اکران نشود ولی باز هم تولید فیلم در سینمای ایران پر رونق بود

*بازهم رونق تولید سریالهای تلویونی منطقی تر است چون همه سریالها بودجه دولتی یا اسپانسر دارند وآنتن تلویزیون بر خلاف سالنهای سینما ، تعطیل شدنی نیست

*اما سینمایی که باید به ظاهر بازگشت سرمایه و فروش فیلم برایش مهم باشد ،چرا در حالی که وضعیت اکران سینماها تا اطلاع ثانوی مبهم است اینقدر تولید دارد و حتی غول وحشتناک کرونا باعث توقفش نشده است ؟

*جواب همه این سوالها و پاسخ به سوال قبلی درباره اعتماد به نفس و آرامش عجیب و غریب برخی فیلمسازان برای حضور در جشنواره ، به ماجرای عجیب سود در تولید برمی گردد .در سینمای ایران ، کمتر چیزی به اسم بازگشت سرمایه و فروش فیلم مهم است .در واقع به سبک علی آقای پروین باید گفت فروش فیلم یعنی کشک !

*کارگردانهایی وجود داشته اند که ده ها فیلم کم فروش ساخته اند ولی بازهم در پی ساخت فیلم یازدهم هستند .هیچ تهیه کننده ای با خاطر کم فروش بودن فیلمش ورشکست نشده است .

*در سینمای ایران ، سود در تولید است …کرونا که هیج ، زلزله و سیل هم خدای ناکرده بیاید تولید در سینما متوقف نمی شود مهم نیست فیلمها اکران بشوند یا نشوند ،مهم نیست فیلمهای بفروشند یا نفروشند …اصلا مهم نیست ! ریشه این سود در تولید هم به ماجراهای پیچیده پولهای آلوده ،سرمایه گذاران دولتی و سرمایه گذاران از همه جا بی خبر و شیفته سینما بر می گردد.

*در این وضعیت یکسری از فیلمسازان در کمال خونسردی و بدون هیچ نگرانی از این که کرونا آمده ،در حال آماده کردن فیلمهای خود هستند و شاد و سرحال به اطلاع رسانی درباره فیلمهای خود می پردازند .

*فکر کنم ایران تنها کشوری است که ما با چنین پدیده های عجیب و غریبی مواجه هستیم.خدا آخر و عاقبت همه مارا به خیر کند !

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 146631 و در روز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۲:۲۱
2024 copyright.