کمال تبریزی چگونه خط قرمز نانوشته در سینمای ایران را شکست

امکان مینااین روزها ” امکان مینا” آخرین ساخته کمال تبریزی در سینماها اکران شده است .دراین فیلم به شکل جالب و هوشمندانه ای یکی از خط قرمزهای سینمای ایران _حضور زن وشوهردار در  رختخواب _شکسته شده است .خود کمال تبریزی در زمانی که این فیلم در جشنواره حضور داشت در  مصاحبه ای  با روزنامه اعتماد توضیحات جالبی درباره این صحنه داده  است .

به گزارش سینماسینما ، بخشی از این مصاحبه که به این موضوع پرداخته به شرح زیر  است :

شما در این فیلم خط قرمز نانوشته را در سینمای ایران شکسته اید  که آن هم حضور زن و شوهر در تختخواب است که کنار هم خوابیده اند. آیا این هم از همان امکانات است؟
نه، اصلاشوخی می کنید لابد! درواقع خیلی راجع به آن صحنه فکر کردیم و سعی کردیم طوری فیلم بگیریم که با روسری در تختخواب نشان داده نشود.

همچنین کمال تبریزی در مصاحبه ای در ایام جشنواره فیلم فجر  سال ۹۴  درباره این فیلم گفت:

در امکان مینا بخشی از تاریخ سیاسی معاصر کشور روایت می شود اما این بدان معنا نیست که بتوان این فیلم را در جرگه فیلم های سیاسی به شمار آورد.

وی ادامه داد: بخشی از داستان این فیلم به اعضای سازمان مجاهدین خلق در زمان جنگ باز می گردد و شاید همین امر این شائبه را به وجود آورده است که «امکان مینا» فیلمی سیاسی است. ما در این فیلم بیشتر با یک فضای جنگی روبرو خواهیم بود.

من برای ساخت این فیلم هیچ بودجه ای از وزارت اطلاعات نگرفته ام و تمامی این حرف ها شایعه است؛ تنها کمکی که این وزارتخانه برای تولید این فیلم به ما کرد این بود که تعدادی از کارشناسانش را به عنوان مشاور در اختیار ما گذاشت تا این فیلم به بهترین شکل ممکن بتواند به ثمر بنشیند.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: دوستان مشاور ما را راهنمایی کردند که از چه حرکاتی و موقعیتی و اشیایی استفاده کنیم تا به حقیقت نزدیک تر باشند و بتوانند احساس باورپذیری را در مخاطبان به وجود بیاورند.

وی ادامه داد: این رویه پیش از این هم در سینمای کشور ما باب بوده و همانطور که ما برای تولید فیلم های جنگی از نظرات مشاوران نظامی و یا برای فیلم های اجتماعی از مشاوران روانشناس و یا کارشناسان علوم اجتماعی بهره می بریم این بار هم این اتفاق با وزارت اطلاعات رخ داده است.

کارگردان فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: ما تحقیقات بسیار زیادی برای نگارش فیلمنامه انجام دادیم، البته زمانی که من به این پروژه اضافه شدم بخش اعظمی از تحقیقات فیلم توسط آقای فرهاد توحیدی انجام شده بود اما بعد از آن هم ما تحقیقات زیادی را تا زمان کلید خوردن فیلم انجام دادیم.

وی سپس به ویژگی های ساختاری جدیدترین فیلمش اشاره کرد. و گفت: با فرشاد محمدی که مدیریت فیلمبرداری «امکان مینا» را بر عهده دارد جلسات بسیاری داشتیم و تمامی تلاش مان را به کار بردیم تا این فیلم بتواند ویژگی های سی سال گذشته را داشته باشد و خوشبختانه با استفاده از لنزهای متنوع و همچنین نورپردازی های کم نظیر این اتفاق محقق شد؛ البته ما در زمینه طراحی صحنه و لباس هم دقت و وسواس زیادی داشتیم تا فیلم مان بتواند حس و حال همان دوران را برای مخاطبان زنده کند.

تبریزی در این باره افزود: من اطمینان دارم که این ساختارهای متفاوت فیلم می تواند نظرات مثبت منتقدان و اهالی رسانه و کارشناسان سینما را به سوی خود جلب کند اما هیچ گونه پیش بینی برای اینکه «امکان مینا» تا چه اندازه می تواند مورد توجه هیات داوران قرار بگیرد ندارم چرا که اصولا تجربه ثابت کرده که هیچ چیز در جشنواره فجر قابل پیش بینی نیست.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: «امکان مینا» فیلم جذابی است که می تواند مخاطبان جدی سینما را با خود همراه سازد؛ خوشبختانه مسئولان وزارت ارشاد هم نهایت همکاری را با ما داشتند و امیدوارم که هیچ اتفاق خاصی برای فیلمم نیفتد و ما بتوانیم به همین شکل این فیلم را به اکران عمومی برسانیم.

گفتنی است؛ فیلم سینمایی «امکان مینا» شانزدهمین ساخته کمال تبریزی در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است.

در خلاصه این فیلم آمده تردید، شک و سر انجام خیانت، زندگی عاشقانه مهران و مینا را به مسیر تازه‌ای می‌کشاند.

عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: کمال تبریزی/ نویسنده: فرهاد توحیدی/ تهیه کننده: منوچهر محمدی/ مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی/ طراح صحنه و لباس: بهزاد کزازی/ مدیر صدابرداری: مهران ملکوتی/ طراح چهره پردازی: سعید ملکان/ مدیر تولید : مجید کریمی/ صداگذار: بهمن اردلان/ موسیقی: محمدرضا علی قلی/ دستیار کارگردان: محمد ثقفی/ مدیر تدارکات: سید رسول حاتمی/ برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: علی مردانه/ تدوین: محمد رضا موئینی، هدی موئینی/ جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار/ عکاس: زهرا مصفا

بازیگران: میلاد کی مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی، سیامک صفری، فرزاد باقری، سیامک احصایی، بهادر مالکی، علی مردانه.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 23003 و در روز جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۷:۲۵
2024 copyright.