کیارستمی: فیلم کوتاه را به‌خاطر خودش جدی بگیرید

 سینمای بلند و داستانی روزهای کم‌رمقی را می‌گذراند اما استقبال سینمادوستان از جشنواره فیلم کوتاه تهران انگار خون تازه‌ای به رگ‌های هنر هفتم، تزریق کرده است. دو روز پیش در کارگاهی با عنوان «بررسی تحلیل فیلم کوتاه داستانی» که توسط مهدی نادری، نویسنده و فیلم‌ساز، در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد، گواه همین ادعا بود. اما این کارگاه تنها نگاهی گذرا به آنچه از برخی فیلم‌سازان در این جشنواره به نمایش گذاشته شده، نبود.
نادری ترجیح داد تا با فرمی متفاوت این کارگاه را مدیریت کند. او این‌بار هم سالنی تاریک را برای برگزاری کارگاه انتخاب کرد. چراکه معتقد است با این فرم از اجرا می‌توان بیشتر حرف‌ها را شنید و دقت مخاطبان بیشتر خواهد شد. نمایش بدون صدای فیلم «ایثار» اثر آندری تارکوفسکی بر پرده سینما، روشن‌کردن شمعی در میان صحنه به یاد قربانیان حملات تروریستی به‌ویژه قربانیان حملات تروریستی فرانسه و وجود چند صندلی روی صحنه که هر یک از فیلم‌سازان می‌توانستند در طول اجرای برنامه محلی برای نشستن داشته باشند و روشنایی صحنه با نورپردازی‌ای که نادری طراحی کرده بود، از جمله شاخصه‌های برگزاری این کارگاه بود. این کارگاه با یک ایده خلاقانه برگزار شد.
حضور نادر مشایخی، آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر ایرانی، روی صحنه قبل از نمایش فیلم «ایثار» و صحبت درباره موسیقی این فیلم هم شاخصه دیگر این کارگاه بود. مشایخی که روی صندلی در گوشه‌ای از صحنه با مردم صحبت می‌کرد، گفت: «چیزی که روی من تأثیرگذار است، صدای آغاز این فیلم است و بعد تصاویری که می‌بینیم. تارکوفسکی معمولا از آب در تصاویرش استفاده می‌کند، در این فیلم بیشتر از صدای آب استفاده می‌کند و بعد قطعه موسیقی که تمام می‌شود صدای مرغان دریایی و امواج دریا را می‌شنویم».سعید ولی‌زاده و داود رحمانی، کارگردانان فیلم «سه‌سال‌وسه‌ماه‌ودوروز»، پویا بادکوبه، کارگردان فیلم «همسایه طبقه بالا»، سجاد و میلاد ستوده، کارگردانان فیلم «بیماری»، فیلم‌سازانی بودند که روی صحنه در کنار مهدی نادری حاضر شدند و درباره فیلم‌هایشان صحبت کردند و با حاضران درباره چگونگی ساخت فیلم‌هایشان گپ‌وگفت داشتند.
  سیف‌الله صمدیان، عکاس و فیلم‌ساز، از جمله میهمانان این مراسم بود که در بخشی از این جلسه در پاسخ به پرسش مهدی نادری که نظرش درباره فیلم کوتاه چیست؟ یادآور شد: «فیلم کوتاه خیلی حیف شد. متأسفم برای کسی که فکر کند تا فیلم بلند نسازد فیلم‌ساز نیست. قرار بود آقای کیارستمی هم در این جشنواره حضور داشته باشد اما به دلیل سفری که پیش آمد نتوانست بیاید اما از او خواستم اگر پیامی برای فیلم‌سازان کوتاه دارد بگوید تا من به شما منتقل کنم و او گفت: فیلم‌سازان، فیلم کوتاه را به خاطر خودش جدی بگیرند نه‌اینکه برایشان پلی باشد برای رسیدن به موقعیت فیلم‌سازی فیلم بلند و مثال خوبی از شعر زد و گفت: هیچ آدم عاقلی جایگاه عمر خیام را برای اینکه رباعی می‌گفت فراموش نمی‌کند».
صمدیان ادامه داد: «شما لذت ساخت فیلم کوتاه را ببرید. نمی‌گویم به ساخت فیلم بلند فکر نکنید. در مورد کپی‌کاری یا اقتباس هم باید بگویم خوش‌به‌حال کسی که کپی کند و چیزی را به اصل اضافه کند، در این صورت اثر عین حلال است». علی علایی، از منتقدان سینما، دیگر میهمان این جلسه بود و گفت: «از نظر من بسیاری از فیلم‌های کوتاه که در جشنواره فجر می‌بینیم به قول آقای صمدیان جایگاهشان را از زمان می‌گیرند اما هیچ‌وقت بلندای زمان نمی‌شوند. بسیاری از فیلم‌های بلند سینمای ما فیلم‌های کوتاه خوبی هستند و در تلاش برای فیلم بلندشدن به‌راحتی از دست رفتند». او ادامه داد: «خوشحالم که این روحیه هنوز در فیلم‌سازان فیلم کوتاه هست که برای ساخت فیلم‌هایشان به هم کمک می‌کنند. نادری نیز در ادامه صحبت‌های علایی گفت: طبعا طبق گفته شما وجدان در فیلم کوتاه بیدار است و همکاری خوبی بین بچه‌های فیلم کوتاه دیده می‌شود».
یکی از حاضران از سعید ولی‌زاده درباره موضوع فیلمش سؤالی کرد، مبنی‌بر اینکه در فیلم، هم درباره جرم صحبت شده و هم مجازات. چرا در این فیلم بخشش رخ می‌دهد و جرم بخشیده می‌شود؟ ولی‌زاده چنین پاسخ داد: «بخشودگی به آن معنا اتفاق نمی‌افتد. به‌نوعی درگیری آدم با وجدان و درونیاتش است». ولی‌زاده در ادامه از طراح صحنه فیلمش، امین فاضلی، یاد کرد که نامش در بولتن جشنواره درج نشده و از تلاش‌های او قدردانی کرد.  نادری در پایان این جلسه، تنوع نگاه در فیلم‌های این جشنواره و خصوصا فیلم‌هایی که مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفته‌اند را از عناصر مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران دانست و از فیلم‌سازانی که امکان حمایت از آثار دیگر فیلم‌سازان کوتاه را دارند خواست تا از این طریق حمایت بهتری از فیلم کوتاه کنند. سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که این‌روزها در پردیس سینمایی چهارسو در حال برگزاری است و جنب‌وجوشی بر پیکره سینمای ایران انداخته، ٢۶ آبان با معرفی برگزیدگان به پایان می‌رسد.

منبع: شرق

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 5619 و در روز دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۴:۳۷
2024 copyright.