«گالیله» کیست؟

نشریه «یالثارات» با به کار بردن کلمه ای در تیتر یکی از مطالب خود موجب واکنش جامعه هنرمندان شد، این هفته نامه با انتشار تصاویری از هنرمندانی که در جشنی شرکت کرده بودند و انتقاد از نوع پوششان آنها را “دیو..” خواند.

به گزارش سینماسینما به نقل از ایسکانیوز، چندی است که بحثی درباره “ولنگاری فرهنگی” و برخورد با فیلم ها و هنرمندانی که اینگونه رفتار را در جامعه اشاعه می دهند مطرح است. اما شاید این سوال مطرح باشد که آیا فرهنگ یک جامعه فقط در نوع پوشش هنرمندان آن تعریف می شود؟!
آیا ادبیات هنرمندان و رسانه ها بخشی از فرهنگ یک کشور را تشکیل نمی دهد؟! آیا نسبت دادن کلمه ای ناسزا به هنرمندان یک جامعه باعث اشاعه آن کلمه در اقشار مختلف مردم و “ولنگاری فرهنگی” نمی شود؟
مقام معظم رهبری در بخشی از بیاناتشان در روز ۱۶ خرداد در جمع نمایندگان مجلس فرمودند: در مسئله‌ فرهنگ احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ چه در تولید کالاهای فرهنگی مفید و چه در جلوگیری از کالاهای مضر فرهنگی.
غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در توضیح فرمایشات مقام معظم رهبری درباره “ولنگاری فرهنگی” گفت: «تهاجم فرهنگی وقتی به وجود می‌آید که فرهنگ درون‌زا و داخلی دچار مشکل شده باشد که در این صورت فرهنگ جاگزین با عنوان تهاجم فرهنگی به کشور نفوذ می‌کند، بنابراین توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه بسیار مثمر ثمر خواهد بود.»
استفاده از کلمات ناهنجار و رکیک که در سطح جامعه به عنوان واژه های ناشایست از آنها یاد می شود در صدا و سیما و رسانه ها موجب ازبین رفتن قبح اینگونه کلمات شده و مصداق بارز بی حیا شدن و جا افتادن فرهنگی غلط درمیان مردم جامعه ای است که در تاریخ خود به وجود ادیبان و شاعران برجسته مفتخر است.
روزنامه «یالثارات» هفته پیش با انتشار تصویری از بازیگران و هنرمندانی که در جشن «حافظ» حضور داشتند و انتخاب تیتر “دیو.. کیست؟ برای این مطلب، باعث واکنش بسیاری از هنرمندان و حتی سیاستمداران شد. استفاده از این کلمه با توجه به توضیحات حداد عادل در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری نوعی ایجاد مشکل در فرهنگ درون زا و داخلی است.
پس از درج این مطلب و انتشار آن در فضای مجازی احمد توکلی نماینده پیشین تهران در مجلس شورای اسلامی یادداشتی طولانی را در کانال تلگرامی خود منتشرکرد که در بخشی از آن با انتقاد از تیتر نشریه «یالثارات» نوشته است: گناه انتشار عکس ها بکنار، نسبتی که به مردان این زوج ها داده شد با دو معصیت بزرگ همراه است که برای یکی حد شرعی و برای دیگری مجازات کمتر، یعنی تعزیر جاری می شود. وقتی به مردی بگوییم “دیّو…” در آن واحد به دو نفر دو نسبت میدهیم: نسبت زنا به زن عفیف (معنای خاص آن در نظر است؛ بی حجاب بی عفت نیست) و نسبت ” …کشی” به شوهر که مخاطب آن فحش بوده است.
واکنش شهاب حسینی
در ادامه این واکنش ها تعدادی از هنرمندان مطرح نیز به انتقاد از این تیتر پرداختند؛ شهاب حسینی، بازیگر سینما در صفحه مجازی خود در اینستاگرام نوشت:
آقایان نه چندان محترم و مجهول الحال که با وقاحت تمام اقدام به چاپ مطلبی در شرمنامه خود کردید، پاسخ سوالتان ساده است. دستان شما شایسته حرمت قلم نیست. آن را زمین بگذارید و به هم کیشان داعشی خود بپیوندید.برای آوردن نام هنر و هنرمندان این مرز و بوم دهان خود را آب بکشید که به هیچ عنوان صلاحیت اظهار نظر در مورد محبوبین دل این مردم را ندارید. ننگ بر شما.
واکنش خانه سینما
پس از آن خانه سینما نیز روز یکشنبه، ۱۰ مرداد با انتشار بیانیه ای اعتراض آمیز واکنش خود را به این اتفاق نشان داد، در متن بیانیه خانه سینما آمده است: «سینمای ایران حلقه قدرتمند پیوند جامعه ایرانی و نظام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. تضعیف و آسیب به این حلقه قدرتمند، سیاستی است که به تسخیر فضای دیداری و شنیداری کشور توسط بیگانگان منجر می‌شود.
اقدام ضد اخلاقی نشریه موسوم به یالثارات در انتساب رکیک‌ترین فحاشی، متضمن حد شرعی قذف، بخشی از راهبرد کاهش قدرت این حلقه در عرصه ملی و جهانی است. این امر برای جدایی جامعه هنری ازحاکمیت و از پشتیبانی مردمی سینما است.
خانه سینما انتظار دارد مراجع ذیربط نظارتی و قضایی کشور بر اساس رسالت قانونی خویش مبنی بر پیگیری عام تخلفات و مجازات عاملین “پخش مطالب غیر واقع ” و ” اقدام خلاف عفت عمومی” به این بی‌حرمتی، آن هم در انظار عمومی پاسخی تأدیب کننده به عاملان و آرامش‌بخش به افکار عمومی ارائه دهند.
خانه سینما خود را مکلف به حمایت‌های همه جانبه از کسانی می‌داند که مورد هتک حرمت قرار گرفته‌اند و از حمایت‌های همه جانبه اندیشمندان، سیاستمداران، هنرمندان و دلسوزان عرصه فرهنگ سپاسگزاری می‌کند و دست همه آنان را که خواهان رشد و اعتلای فرهنگ ایرانی- اسلامی هستند می‌فشارد.»پس از بیانیه اعتراض آمیز خانه سینما، حسین نوش آبادی، سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه پرسش و پاسخی که در برج آزادی برگزار شد، اعلام کرد که هیات نظارت بر مطبوعات با اکثریت آرا این نشریه را توقیف کرده و پرونده آن را به پیگیری تخلفات این هفته نامه به مراجع قضایی فرستاده است.اما پس از اظهارات معاون پارلمانی وزیر ارشاد، مدیر مسئول هفته نامه «یالثارات» گفت: «یالثارات توقیف نشده و چهارشنبه این هفته چاپ خواهد شد» و اتفاقا هم این اتفاق افتاد و این نشریه با وجود لغو مجوز به روی دکه های روزنامه فروشی رفت تا نشان دهد تابع هیچ قانونی نیست.عبدالحمید محتشم همچنین گفت: بر خلاف اظهارات سخنگوی وزارت ارشاد، یالثارات توقیف نشده است و اگر در مدت باقیمانده تا چاپ این هفته نامه اتفاق خاصی رخ ندهد، یالثارات صبح روز چهارشنبه روی دکه‌ها برای عموم مردم قابل دسترس خواهد بود.
حرف های وزیر ارشاد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اظهارات محتشم، درباره وضعیت انتشار نشریه «یالثارات» و برخورد دو گانه دستگاه قضا در مواجهه با مطبوعات، گفت: هفته نامه یالثارات حدود دوماه قبل در هیات نظارت بر مطبوعات لغو پروانه شد، نه توقیف. لکن مدیر مسئول آن به دستگاه قضایى مراجعه و دادسراى رسانه اجازه انتشار موقت به آن داد!او ادامه داد: مجددا در هفته گذشته تخلفات جدید یالثارات به دستگاه قضایى اعلام شد. به ویژه آنکه این هفته نامه بر تخلفات قانونى خود اصرار می ورزد و اخیرا هم با توجه به مسایلى که در شماره اخیر آن در مورد هنرمندان به چاپ رسانده است تخلفات جدید آن به دادگاها ارسال می شود.جنتی گفت: ولى بر اساس این تصمیم دادسرا قاعدتا به انتشار خود ادامه میدهد ! اکنون جامعه باید در مورد برخورد دوگانه دستگاه قضا در مورد تخلف مطبوعاتى که حاشیه امن دارند و سایر مطبوعات قضاوت کند.
سرمقاله ای محمدصادق کوشکی در هفته نامه «یالثارات» 
با این حال امروز هفته نامه «یالثارات» با سرمقاله ای از محمدصادق کوشکی منتشر شد، او در این سرمقاله به مواضع پیشین این نشریه درباره هنرمندان پافشاری کرده است، در بخشی از این سرمقاله آمده: گالیله زیر فشار قرون وسطاییان حرفش را پس گرفت و اقرار کرد که زمین به دور خورشید نمی گردد اما حقیقت همان است که او در ابتدا گفته بود، ممکن است «یالثارات» زیر فشار قرون وسطاییان این روزگار به مخاطبان احادیث درج شده در شماه پیش بگوید شما بی غیرت نیستید اما حقیقت همان است که در شماره پیش گفته شد.اما شاید این سوال مطرح باشد که وجه تشابه این روزنامه با گالیله چیست؟ محمدصادق کوشکی با شبیه دانستن این روزنامه به گالیله دانشمند ایتالیایی درواقع هجمه مخالفان علیه الفاظ رکیکی که این روزنامه به کار برده را مصداق دادگاه تفتیش عقاید و این روزنامه را چون گالیله بر حق دانسته است. گالیله دانشمند و مخترعی که سالیان زیادی به تحقیق و پژوهش علمی پرداخت و با دلایل متقن بر گفته کپرنیک مبنی بر ثابت نبودن زمین و گردش آن به دور خورشید صحه گذاشت. چیزی که بعدها با یافته های دانشمندان و با پیشرفت علم ثابت شد و همگان بر کوتاه فکری کلیسای آن زمان اذعان کردند.
photo_2016-08-03_18-21-37
چطور ممکن است این روزنامه توهین به هنرمندان سرزمینش را با رکیک ترین الفاظ در مقام قیاس با این فعل گالیله بداند و موضع گیری درست هنرمندان، مردم و وزارت ارشاد در مقابل این گستاخی را در حکم دادگاه تفتیش عقاید بداند!! کدام تحقیق و پژوهش علمی در آینده بر نظر شما مبنی بر گستاخی و توهین به هنرمندان صحه خواهد گذاشت؟ بهتر است کمی منطقی نگاه کنید و ببینید آیندگان شما را مصداق دادگاه تفتیش عقاید خواهند دانست یا هنرمندان را؟ بهتر است این روزنامه پیش از مغلطه و فرافکنی و مظلوم نمایی اندکی به این موضوع هم بیندیشد!
ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 22766 و در روز چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۱:۰۵
2024 copyright.