گزارشی از آغاز اکران فیلم های خارجی در سینماهای تهران /آشتیانی پور :متاسفانه به قضایای مربوط به تحریم ها برخورد کردیم!

 ساناز قنبری در جام جم نوشت :

تا چندی پیش اکران نشدن فیلم های خارجی در سینماهای کشور از موضوعاتی بود که در مجامع سینمایی مطرح می شد.
این مساله البته از چند زاویه قابل بررسی است. به اعتقاد برخی کارشناسان اکران فیلم های خارجی نه تنها به ضرر سینمای ایران نیست، بلکه می تواند برای اقتصاد سینمای ایران ثمربخش هم باشد.
از سویی دیگر عده ای بر این باورند که فیلم های خارجی رقیب فیلم های داخلی اند و به همین دلیل نباید اکران شوند تا مبادا فیلم های داخلی از رونق بیفتند.
به هر حال چندی پیش نظام نامه جدید اکران نهایی و از سوی سازمان سینمایی وزارت ارشاد منتشر گردید.
بر اساس این نظام ناه، نمایش فیلم خارجی پس از اخذ پروانه نمایش و حواله اکران در پردیس های سینمایی مجاز و تامین و توزیع آن در اختیار موسسه رسانه های تصویری است.
بر این اساس ظاهرا از چهارشنبه گذشته اکران فیلم خارجی با نمایش فیلم «همه پول های دنیا» به کارگردانی ریدلی اسکات که البته یک سال قبل اکران جهانی شده، آغاز شد که این اتفاق به خودی خود خیلی هم خوب است، اما نکته ای که در این میان مطرح می شود این است که مگر اکران فیلم های خارجی در سینماها همزمان با نمایش جهانی اش یا با فاصله کمی از آن صورت نمی گیرد؟ یا این که چرا موسسه رسانه های تصویری برای آغاز اکران فیلم های خارجی سراغ فیلمی رفته که نسخه باکیفیتش در اینترنت موجود است؟
اجرای این طرح از چهارشنبه (۶ تیر) در برخی سینماها بدون داشتن حواله اکران از سوی شورای صنفی نمایش کلید زده شده و این فیلم با قیمت بلیت ۲۰ هزار تومان اکران شده و این در حالی است که داشتن حواله اکران برای نمایش فیلم ها ضروری است و همچنین باید مساله قیمت گذاری بلیت نیز روند قانونی خود را طی کند.
به هر حال نمایش فیلم های خارجی در سینماها اتفاق مبارکی است که امید است به مرور زمان در مسیر بهتر و شایسته تری قرار گیرد.

این تحریم ها!
علی آشتیانی پور، مسئول پخش فیلم های خارجی در سینماها با تاکید بر مشکلات اجرای این طرح درباره آغاز اکران فیلم های خارجی به جام جم می گوید: آغاز اکران فیلم های خارجی در سینماها با نمایش فیلم همه پول های دنیا به کارگردانی ریدلی اسکات آغاز شد. این فیلم البته به خودی خود ممیزی زیادی نداشت و در نتیجه بدون هیچ اصلاحی بر پرده سینماها به نمایش درآمد.
همه پول های دنیا اولین فیلمی بود که ما می خواستیم آن را به نمایش درآوریم و برای آماده سازی و گرفتن مجوز آن راه هایی را رفتیم که کمی زمانبر بود.
مسلما من هم علاقه مندم فیلم های خارجی همزمان با اکران بین المللی یا به فاصله کمی از آن در سینماهای ایران به نمایش درآیند و البته به دنبال آن هم هستیم که متاسفانه در حال حاضر به قضایای مربوط به تحریم ها برخورد کردیم.
در این شرایط بعضی از کمپانی های فیلمسازی بزرگ دنیا براحتی فیلم های شان را به ما نمی فروشند که البته ما دنبال راهکارهایی هستیم که این مشکل را حل کنیم و بتوانیم به روز شویم.

لذت تماشای دسته جمعی
آشتیانی پور ادامه می دهد: ما اکنون در ابتدای راهی هستیم که سال ها انجام آن در ایران منع بوده به نظرم کمی منصفانه باید به این قضیه نگاه کنیم. چرا که شروع هر کاری در ابتدا با موانع و ناهماهنگی هایی روبه روست که قطعا در ادامه مرتفع خواهد شد.
همین که بالاخره توانستیم فیلم های خارجی را در ایران روی پرده ببریم گام مثبتی است. ضمن این که همه ما بخوبی می دانیم تماشای دسته جمعی و دیدن فیلم ها بر پرده عریض سینماها لذتی دارد که به شکل انفرادی به دست نمی آید. درست است که در شرایط فعلی اکثر فیلم ها را می توان از طریق اینترنت دانلود کرد و دید، اما هنوز هم هستند کسانی که تفاوت فیلم دیدن در سینما را با تماشای فیلم در تلویزیون و مانیتور بخوبی درک می کنند. تلاش ما بر این است که این راه را که به آهستگی باز کرده ایم با سرعت بیشتری در جامعه نهادینه کنیم.
وی می افزاید: امیدوارم علاقه مندان به اکران فیلم های خارجی در سینماها هم بدانند که ما اکنون در پیاده کردن این طرح با محدودیت ها و موانعی مواجه هستیم که امیدوارم بتدریج وضعیت بهتر شود. سعی می کنیم با بسترسازی های لازم و اکران مناسب آن (به نحوی که به اکران فیلم های داخلی لطمه نزند) به دستاوردی که می خواهیم برسیم.

فعلا تبلیغات نداشته ایم
او درباره میزان استقبال مردم در روزهای ابتدایی اجرای این طرح خاطرنشان می سازد: ما در حال حاضر هیچ گونه تبلیغی برای اجرای این طرح نداشته ایم و تازه چند روز است که آن را شروع کرده ایم. از زمانی که مجوز این فیلم را گرفتیم تا زمانی که آن را به نمایش درآوردیم زمان زیادی نگذشته و حتما کم کم تبلیغاتی درباره اجرای این طرح در سینماها انجام می دهیم که مردم هم از چند و چون آن مطلع شوند و استقبال بهتری از آن به عمل آورند.

کپی رایت داده ایم
آشتیانی پور با گلایه از پخش غیرقانونی فیلم همه پول های دنیا در فضای مجازی تصریح کرد: حق کپی رایت فیلم «همه پول های دنیا» را موسسه رسانه های تصویری خریداری کرده و چنانچه این فیلم در فضاهای مجازی منتشر شود، کاملا غیرقانونی است موسسه رسانه های تصویری حتما پیگیری آن را می کند. این فیلم را موسسه رسانه های تصویری از پول بیت المال خریداری کرده و باید کاملا قانونی به نمایش درآید.

قیمتی بیش از فیلم های ایرانی، غیرقانونی است
این تهیه کننده سینما با تاکید بر قیمت طبیعی بلیت فیلم های خارجی گفت: من به شخصه درباره قیمت بلیت سینماها هیچ دخل و تصرفی الان ندارم.
شورای صنفی برای نمایش فیلم های خارجی در سینماها قیمتی را معادل قیمت بلیت فیلم های ایرانی تعریف کرده بود که چنانچه در سینمایی (بدون گرفتن مجوز لازم) خلاف آن انجام شده حتما شورای صنفی پیگیر آن خواهد بود.

انتخاب سینماها چگونه است؟
او در ادامه افزود: سینماهایی که در حال حاضر برای نمایش فیلم خارجی در نظر داریم پردیس کورش، پردیس مگامال و باغ کتاب هستند که در آینده ممکن است به تعداد آنها افزوده شود. در آیین نامه اکران فیلم های خارجی نحوه انتخاب سالن های اکران کننده به این شکل تعریف شده که مجموعه ها و پردیس های دارای بیش از هفت سالن می توانند یک سالن کامل با ظرفیت
۱۵۰ صندلی را برای نمایش فیلم اختصاص دهند و پردیس های دارای سه تا هفت سال می توانند دو سئانس فوق العاده (سئانس فوق العاده یعنی سئانسی که تلاقی با سئانس های اکران فیلم ایرانی ندارد) را برای نمایش داشته باشند و آنهایی که کمتر از سه سالن سینمایی دارند هم فقط در یک سئانس فوق العاده می توانند فیلم خارجی اکران کنند.

اکران بدون حواله!
آشتیانی پور درباره این که در برخی سینماها بدون حواله شورای صنفی نمایش فیلم های خارجی اکران شده، تصریح کرد: ما مشکلات متعددی برای نمایش فیلم های خارجی در سینماها پشت سر گذاشتیم و به نظرم بی انصافی است که در همین ابتدای کار خیلی بخواهیم از چند و چون آن ایراد بگیریم.
در حال حاضر آقای سیدضیا هاشمی در شورای صنفی نمایش مسئولیت رسیدگی و پیگیری به تمام مشکلات این جریان را دارند و هر عملی صورت گرفته با هماهنگی ایشان انجام شده است. این حواله گرفتن خیلی اوقات با تلفن و به شکلی ضمنی انجام می شود.
وی ادامه داد: من بارها به سینماداران گفته ام بدون حواله گرفتن از شورای صنفی هیچ کاری انجام ندهند و الان هم چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد حتما پیگیری خواهد شد.

جی ندوخته ایم
او درباره فروش فیلم های خارجی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح اکران فیلم های خارجی در سینماها کسی جیب ندوخته و این کار بسختی در حال انجام است. از نمایش این فیلم ها، سهم صاحب سینما ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد دیگر هم به طور اختصاصی برای هزینه های درمانی اهالی سینما و ایجاد یک مرکز درمانی با مدیریت خانه سینما تعلق می گیرد.

انتخاب، حق مردم است
تهیه کننده فیلم هایی چون «من عاشق سپیده صبح ام»، «نقاب» و «بیداری رویاها» درباره کلیت نمایش فیلم های خارجی در سینماها و در پاسخ به انتقاداتی که از این طرح شده است به جام جم می گوید: من خودم تهیه کننده سینما هستم و طبیعتا مثل هر تهیه کننده ای این دلمشغولی را دارم که سالن به اندازه کافی برای اکران فیلمم وجود داشته باشد که سرمایه ام برگردد.
الان که مسئولیت پخش فیلم های خارجی در سینماها به عهده من سپرده شده طبیعتا دغدغه اکران فیلم های داخلی را هم دارم، اما در نهایت نباید به این مهم توجه نکرد که حق مردم است سبد متنوع تری از فیلم ها را باید در اختیار داشته باشند و ما نمی توانیم این حق را از مردم سلب کنیم. در هیچ جای دنیا شما نمی بینید تنها فیلم های داخلی خودشان را در معرض نمایش بگذارند. به عبارت دیگر در تمام کشورها، هم تولیدات داخلی دارند و هم تولیدات خارجی. در نتیجه تنوع فیلم و حق انتخاب برای مخاطب بالا می رود و انگیزه و رقابت سینماگران داخلی برای بهبود و ارتقای آثار داخلی افزایش می یابد.
اکران فیلم های خارجی در کشور ما باعث می شود صاحبان فیلم برای بالا بردن کیفیت آثارشان بکوشند و بستر رقابت سالمی فراهم شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 90926 و در روز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۱۲:۳۷
2024 copyright.