گزارشی از اولین روز دومین جشنواره‌ی فیلم کرمان/ سینمای آزاد، تنها جنبش سیستماتیک سینمای ایران

سینماسینما، امیرحسین جعفری

دومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم کرمان، دیروز یکشنبه اول خرداد ماه، اولین روز خود را در سالن شماره‌ی یک تماشاخانه‌ی پارس، با نمایش فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه‌ی جشنواره، در قالب شش سئانس آغاز کرد.

نمایش آثار با فیلم «دربیل» ساخته‌ی «نازآفرین حسن پور» و «علی لاوری منفرد» (در بخش ملی) از ساعت ۹ صبح آغاز شد و در ساعت ۱۷:۱۵ عصر، با پخش مستند «تیم دکتر احمد مستوفی» ساخته‌ی «فرهنگ خاتمی» (در بخش استانی) به پایان رسید.

در پایان روز، پس از اکران ۱۵ اثر، جلسه‌ی نقد و بررسی فیلم‌های به نمایش درآمده‌ی جشنواره‌، با حضور «سحر عصر آزاد» (منتقد و داور بخش نوشتار سینمایی)، «مهرداد فراهانی» (مستندساز و داوربخش فیلم) و «مهدی بوستانی شهربابکی» (دبیر کمیته‌ی داوری) و جمعی از اصحاب رسانه، فیلم‌سازان، دانشجویان و هنرجویان و علاقه‌مندان سینما، از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در سالن شماره‌ی ۲ تماشاخانه‌ی پارس برگزار شد.

پس از استراحتی کوتاه، در سئانس سینماگران آزاد، دو فیلم «روزی که آقای جیم ظاهر شد» ساخته «بهنام جعفری» و «دختر می‌خواهد تنها باشد» ساخته‌ی «ناصر غلام رضایی» به نمایش درآمد و سپس، نشست تخصصی با موضوع سینماگران آزاد، با حضور «هادی علی پناه» (منتقد و پژوهشگر سینما) در سالن شماره ۲ تماشاخانه‌ی پارس از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۲ برگزار شد.

در ابتدای نشست، «هادی علی پناه» ضمن بررسی دو فیلم به نمایش درآمده از سینماگران آزاد، به تاریخچه‌ی شکل‌گیری جنبش سینمای آزاد، افراد تأثیرگذار و تأثیرپذیرفته از این جنبش و اهمیت مطالعه‌ی این جنبش سینمایی اشاره کرد. او جنبش سینمای آزاد را تنها جنبش مدون، منسجم و سیستماتیک سینمای ایران دانست. وی هم‌چنین در این خصوص افزود: «جنبش سینمای آزاد از یازدهم مهرماه سال چهل و هشت شروع شد. در سال‌های اولیه جمع خیلی کوچکی داشته و چند فیلم‌ساز مانند: «شهریار فارسی‌پور» و «بهنام جعفری» با «بصیر نصیبی» -که بنیان‌گذار این جنبش بود- کار می‌کردند. سپس تلویزیون ملی ایران، به توصیه‌ی «فریدون رهنما» و «رضا قطبی» با اختصاص تجهیزات و حمایت‌هایی، باعث رشد این جنبش شدند. جنبشی که تا سال پنجاه و هشت، با احداث بیست شعبه در سراسر کشور و تولید هزار فیلم، فعالیت‌اش ادامه داشته است. اما با کاهش فعالیت‌هایش به واسطه‌ی انقلاب، در نهایت به تصمیم اعضای جنبش، فعالیت آن‌ها متوقف می‌شود.» 

با برگزاری این نشست تخصصی، اولین روز جشنواره‌ی فیلم کرمان به پایان رسید. دومین جشنواره‌ی فیلم کرمان، فعالیت خود را تا سه‌شنبه، سوم خرداد ماه ادامه داده و چهارشنبه ۴ خرداد ماه به کار خود پایان خواهد داد.

عکس‌ها: پارسا شیخ محمدی

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 175250 و در روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۰:۱۳
2024 copyright.