گزارشی از روز سوم دومین جشنواره‌ی ملی فیلم کرمان/ یک روز مانده به پایان

سینماسینما، امیرحسین جعفری

سومین روز از دومین جشنواره‌ی ملی فیلم کرمان، با اکران فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه‌ی جشنواره، در قالب شش سئانس و در سالن شماره یک تماشاخانه‌ی پارس آغاز شد. برنامه‌ی نمایش آثار از ساعت ۹ صبح، با فیلم «کبود» ساخته‌ی «علی توکلی» آغاز شد و در ساعت ۲۲:۱۵ شب، با فیلم «اکبرآقا، آکتورصدا» ساخته‌ی «ابوالفضل توکلی» به پایان رسید.

در ابتدای روز، هم‌زمان با نمایش آثار بخش مسابقه، نشستی تخصصی با موضوع فیلم مستند بومی (شیوه‌ها و رویکردها) توسط استاد «پیروز کلانتری» از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۲ ظهر، با حضور جمعی قابل توجه از دانشجویان و علاقه‌مندان به سینمای مستند، در سالن شماره‌ی ۲ تماشاخانه‌ی پارس برگزار شد. در این نشست تخصصی، کلانتری از اهمیت انتخاب موضوع مستند، تأثیرات نزدیک شدن مستندساز به سوژه و شناخت عناصر جذاب بومی گفت. کلانتری هم‌چنین با تأکید بر مبحث تفکر و یافتن چرایی ساخت مستند قبل از فیلم‌برداری، اذعان داشت: «وقتی مستندساز موضوع مستند خود را احساس کرده باشد؛ آن‌چه می‌سازد مستندی شخصی است. اما وقتی مستندساز موضوع مستند خود را درک بکند؛ آن‌چه خواهد ساخت مستندی اندیشمند خواهد بود که به مراتب، با ارزش‌تر است.» وی در پایان این نشست، به دلیل کاربرد مؤثر تخیل در فیلم داستانی، ساخت مستند را سخت‌تر از ساخت فیلم داستانی دانست.

در ادامه‌ی برنامه‌های این روز، پس از اکران ۲۰ اثر، جلسه‌ی نقد و بررسی ۱۲ فیلم از میان آثار به نمایش درآمده، با حضور «سحر عصر آزاد» (منتقد و داور بخش نوشتار سینمایی) و «مهرداد فراهانی» (مستندساز و داور بخش فیلم) در سالن شماره‌ی ۲ تماشاخانه‌ی پارس از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برپا بود. همانند دو روز پیشین، مدیریت این جلسه را «مهدی بوستانی شهربابکی» (دبیر کمیته‌ی داوری) برعهده داشت.

بلافاصله پس از پایان جلسه‌ی نقد و بررسی، نشست اقتباس داستان کوتاه (با موضوع فرعی بومی‌سازی) با حضور «منصور علیمرادی» در حالی در سالن شماره‌ی ۲ تماشاخانه‌ برپا شد، که هم‌زمان در سالن مجاور (سالن شماره یک) نمایش آثار در دو سئانس پایانی روز، هم‌چنان ادامه داشت. در این نشست علیمرادی ضمن تشویق علاقه‌مندان به مطالعه‌ی ادبیات داستانی بومی، بر اهمیت مبحث اقتباس تأکید کرد و افزود: «به عقیده‌ی من دو مورد وجود دارند که نمی‌شود در سنین جوانی و به سرعت بر آن‌ها تسلط یافت: یکی از آن‌ها کارگردانی فیلم و دیگری، داستان گفتن است.» در ادامه‌ی جلسه، وی قابلیت اقتباسی همه‌ی داستان‌ها را، به شرط تسلط کافی بر فنون داستان‌گویی، سهل و بی مشکل برشمرد. این جلسه ساعت ۹ شب، با همراهی شمار محدودی از هنرجویان پایان یافت. 

چهارشنبه ۴ خرداد، آخرین روز جشنواره است که با اعلام نتایج و برگزیدگان در هر بخش، در سالن همایش شهدای ذغال سنگ، واقع در بلوار شهید صدوقی به کار خود پایان خواهد داد.

عکس: پارسا شیخ محمدی

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 175417 و در روز چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۵:۲۲
2024 copyright.