گزارش سینماسینما/ کرونا و تولیدات تلویزیونی؛ جدال میان رفتن و ماندن

سینماسینما، عسل عباسیان: با شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ دنیا شاهد تغییرات ناگهانی و همه جانبه ای بود. در فقدان درمان و راهی برای مهار این ویروس جهان و حتی بزرگ ترین قدرت های جهانی بودند که باید خود را با آن تطبیق می دادند و در اولین قدم شرایط جدید را می پذیرفتند.

به گزارش سینماسینما، با ورود کرونا به اروپا برخی کشورها از جمله چک قوانین سختگیرانه ای را اعمال کردند تا زنجیره واگیر این بیماری را بشکنند. از ابتدای حضور این مهمان ناخوانده در دنیا نیز جشنواره ها و فعالیت های فرهنگی و حتی این اواخر مسابقات ان بی ای آمریکا نیز تعطیل شدند. ویروسی با این گستردگی و مرموزی و با این همه تلفات، در ایران با فرهنگ و هنر چه کرد؟ در پی اعلام رسمی ورود کرونا به ایران مراسم فرهنگی، نمایش ها و سینماها تعطیل شدند. امروز سومین بیانیه وزارت ارشاد مبنی بر تعطیلی تمام برنامه های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور منتشر شد؛ اما در این میان ضبط برنامه های تلویزیونی با حضور تماشاگران و تولید فیلم و سریال نگرانی هایی را در سطوح مختلف جامعه فرهنگی، ایجاد کرد. از این رو بود که کارگروه مدیریت بحران در سینما اعلام موجودیت کرد و از آغازین روزهای تاسیس شناسایی پروژه های در حال ساخت را در دستور کار خود قرار داد. این کارگروه نامه ای را مبنی بر لزوم تعطیلی تولیدات تصویری خطاب به عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما و با رونوشت به وزیر ارشاد منتشر کرد. دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران نیز از لزوم تعطیلی پروژه های سینمایی و تلویزیونی گفت. اما گویا تلویزیون می خواست راه خود را برود. ضبط دورهمی با حضور تماشاگران که اعتراضات زیادی را به همراه داشت و حتی افکار عمومی حضور پزشک سر صحنه ضبط این برنامه در حالی افراد زیادی در کشور به پزشک و تجهیزات پزشکی احتیاج دارند، را برنتابید، از بی تفاوتی های عجیب تلویزیون به شیوع کرونا بود.

در حالی که زمزمه هایی مربوط به چند پروژه پرخطر در حال ساخت در صداوسیما شنیده می شد، بالاخره اسم یکی از این پروژه ها بر سر زبان ها افتاد. ابتدا در فضای مجازی نام سریال الف ویژه «سلمان فارسی» به کارگردانی داود میرباقری عنوان شد و سپس ویدئویی کوتاه از پشت صحنه این سریال در فضای مجازی دست به دست شد. ویدئویی که در آن زمان مشخص نیست. در ادامه روابط عمومی سیما فیلم صحت این ویدئو را رد کرد و اعلام کرد ویدئو مربوط به قبل از شیوع کروناست. این روابط عمومی افزود: طی روزهای گذشته یکی از سایت‌های خبری با انتشار فیلمی مدعی شد که عوامل تولید سریال «سلمان فارسی» بدون رعایت نکات بهداشتی مشغول فیلمبرداری هستند؛ این در حالی است که فیلم مذکور مربوط به زمان پیش از شیوع ویروس کرونا است و از زمان شیوع این بیماری تمامی عوامل پروژه هر روز توسط پزشکان حاضر در لوکیشن مورد معاینه قرار گرفته و تمامی وسایل نیز به صورت مستمر ضدعفونی می‌شود.

اما تحلیل های زیادی در فضای مجازی بر مبنای این ویدئو صورت گرفت مبنی بر این که صداوسیما به موضوع کرونا توجهی ندارد چون می خواهد سریال الف ویژه خود را متوقف نکند.

ویدئوی مذکور مورد استناد کانون کارگردانان سینمای ایران نیز قرار گرفت و این کانون امروز نامه ای را خطاب به علی‌عسگری منتشر ساخت. این در حالی است که رئیس سازمان صداوسیما پیش از این در پاسخ به انتقادات گفته بود ما نمی توانیم پروژه هایمان را تعطیل کنیم چون دشمن همین را می خواهد! با این همه کانون کارگردانان بر لزوم تعطیلی پروژه های تلویزیون تاکید کرده و در نامه خود به رئیس سازمان صدا و سیما نوشته: در خصوص مصاحبه جناب‌عالی و تاکید بر تعطیل نشدن‌ پروژه‌های تلویزیونی، متاسفانه به نظر می‌رسد اطلاعات داده‌شده به شما درباره پیشگیری‌های صورت‌گرفته در پروژه‌های تلویزیونی صحیح نیست.

در این نامه از ابتلای چند مورد به کرونا در بین عوامل سریال ها خبر داده شده: بنا بر گزارش ستاد مقابله با کرونا در سینما، چند مورد مثبت ابتلا به کرونا در بین عوامل سریال‌ها و همچنین رفتارهای پرخطر نیز مشاهده شده که باعث نگرانی عموم دست‌اندرکاران سینما و تلویزیون شده است. همچنین پخش فیلمی عجیب در فضای مجازی از پشت صحنه سریالی که جنابعالی از ایمنی بالای آن صحبت کردید نگرانی ما را بابت حفظ جان عوامل این‌ پروژه دوچندان کرد.

کانون کارگردانان علی‌عسگری را مسوول ابتلا و یا فوت اعضای گروه تولیدات تلویزیونی دانست: کانون کارگردانان سینمای ایران همان‌گونه که مصرانه خواستار تعطیلی پروژه های سینمایی است، از شما نیز تقاضا دارد جهت حفظ جان دست اندرکاران و عوامل سینما و تلویزیون، دستور تعطیلی هرچه سریع‌تر پروژه‌های تلویزیونی را صادر فرمایید تا مانع از پیشروی دشمن اصلی و واقعی یعنی «کرونا» شود. بدون شک در صورت عدم توقف و ادامه فیلمبرداری تولیدات تلویزیونی، مسئولیت ابتلا به کرونا یا فوت هر کدام از عوامل این سریال‌ها بر عهده جنابعالی و مدیران ارشد سازمان صدا و سیما است.

با تمام تفاسیر در حالی که برخی از سران دنیا در قرنطینه هستند، ستاره های هالیوود به کرونا مبتلا شده اند، وزیران و وکیلان از کرونا در امان نمانده اند لزوم مراقبت بیشتر و حساسیت کافی برای حفظ جان افراد از سوی مسوولین ضروری است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 132749 و در روز جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰:۱۴
2024 copyright.