سرنوشت فیلم توقیفی کمال تبریزی در هاله ای از ابهام

کمال تبریزیمحمد تاجیک_ کمال تبریزی که این روزها دو فیلم امکان مینا و دونده زمین را بر پرده سینما دارد در تازه ترین مصاحبه خود با  جواد یحیوی در برنامه آپاراتچی روایت جالبی از وضعیت دومین ساخته خود را بازگو کرده که همچنان پس از ۲۶ سال توقیف است.

به گزارش سینماسینما، تبریزی در این مصاحبه گفته است : فیلم «در مسلخ  عشق» را شما دیگر نمی توانید ببینید چون فقط یک بار در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و دیگر هیچ جای دیگر نمایش داده نشد. معلوم نیست که نسخه ای از این فیم وجود داشته باشد و ممکن است معدوم شده باشد . خود من هم نسخه ای از این فیلم ندارم .

/فیلمی که ۲۶سال پیش ساخته شد/

روزنامه مردمسالاری درباره این فیلم نوشته است : در مسلخ عشق توسط کمال تبریزی در سال ۱۳۶۹ ساخته شد که درآن نیز به عقب نشینی تانک های ارتش جمهوری اسلامی، اشاره‌ ای شده بود، اما با اعتراض سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، این فیلم توقیف شد و هیچ‌گاه فرصت اکران نیافت. به گفته خود تبریزی، ظاهرا بهانه عقیدتی سیاسی ارتش، این بود که نمایش این فیلم، روحیه نیروهای ارتش را تضعیف می‌کند!

/این فیلم راجع به شکست نیروهای ما بود /

کمال تبریزی چندی پیش در گفت وگویی با مینا مهری درروزنامه قانون درباره دلایل توقیف این فیلم گفته بود : کار اول من یعنی فیلم «عبور»، فیلمی در خصوص جنگ بود و بعد از آن «در مسلخ عشق» را ساختم که هرگز اجازه پخش نگرفت. «در مسلخ عشق» فیلمی ساختارشکنانه محسوب می‌شد تا آن زمان هر فیلمی که راجع به جنگ ساخته می‌شد در خصوص پیروزی بود اما این فیلم راجع به شکست نیروهای ما و درنهایت عقب‌نشینی آنها بود که هرگز اجازه نمایش نگرفت.بعد از آن هم به قدری فیلم مثله و تکه پاره شده بود که قابلیت اکران نداشت.

/موضوع فیلم در مسلخ عشق درباره چیست ؟/

سایت سوره سینما در خلاصه داستان این فیلم نوشته  :در دوره ای که بنی صدر فرماندهی کل قوا را به عهده دارد، محمود آیت، فرمانده یک گروه عملیاتی، در حمله ی گسترده ای علیه نیروها و مواضع دشمن شرکت می کند. آیت که به نحوه ی فرماندهی ارتش بدگمان است اطمینان دارد که در این عملیات، به دلیل آشفتگی در جبهه، به شهادت خواهد رسید. گروه عملیاتی تحت فرمان او در محاصره ی دشمن قرار می گیرد و شکست می خورند.

/شبی که تلویزیون  تصمیم گرفت در مسلخ عشق را پخش کند/

چند سال قبل شبکه‌ی ۲ سیما سلسله برنامه‌‌ای را به نقد و بررسی فیلم‌های کمال تبریزی همراه با نمایش آنها اختصاص داد بود که به فیلم «در مسلخ عشق» هم اشاره و قرار شد که بعد از گذشت چند سال از ساخت این فیلم، بالاخره تلویزیون آنرا پخش کند، اما شبی که قرار بود این فیلم پخش شود، بنا به دلائل نامعلومی [شاید هم معلوم] نمایش داده نشد!

/هنر و تجربه به دنبال اکران فیلم در مسلخ عشق/

امیر حسین علم الهدی در آبان سال ۹۴ در گفت وگویی با خبرگزاری مهر گفته است: ما مدتی به دنبال نسخه ای از فیلم سینمایی «در مسلخ عشق» کمال تبریزی بودیم که متاسفانه هیچ نسخه ای از این فیلم برای نمایش پیدا نکردیم. به ما گفته شد که نگاتیوهای فیلم موجود است اما باندهای صدا مفقود شده است، بی شک چنین فیلمی قابل نمایش نیست، چرا که اگر قرار باشد فیلمی روی پرده سینما برود باید به کیفیت آن متعهد بود، ولی متاسفانه با وجود همه زحماتی که فیلمخانه ملی ایران می کشد و با توجه به منابع موجود با مشکل تامین فیلم‌های قدیمی با کیفیت برای پرده سینما مواجه هستیم.

 

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 24050 و در روز شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۸:۵۹
2024 copyright.