گفته‌های کارگردان ایرانی درباره فیلمی که نماینده ارمنستان در اسکار است

کارگردان فیلم «یه وا» گفت: انتخاب این فیلم برای اسکار به عنوان محصول مشترک ارمنستان و ایران اتفاقی خوشحال‌کننده است و باید تلاش مضاعفی برای نمایش و معرفی آن صورت پذیرد.

به گزارش سینماسینما، «آناهید آباد»  درباره انتخاب فیلم «یه وا» به عنوان نماینده ارمنستان در اسکار بیان کرد: از این اتفاق بسیار خشنودم، چون «یه‌وا» محصول مشترک ارمنستان و ایران است و من با توجه به تابعیت و خاستگاه‌های دوگانه‌ای که دارم، ریشه‌هایم را در دو فرهنگ ارمنی و ایرانی می‌یابم که خیلی دوست‌شان دارم.

او درباره تاثیر این دو فرهنگ در فیلم و اینکه آیا قابل مشاهده است؟ گفت: به هر حال من سینما را طی سال‌های طولانی دستیاری و برنامه‌ریزی، نزد فیلمسازان بزرگ ایران یاد گرفته‌ام، اما این فیلم به واسطه داستان و محل وقوع آن و تمام شخصیت‌هایی که در مقابل دوربین هستند، به شکل مستقیم از فرهنگ و تاریخ ارمنستان سخن می‌گوید. کل فیلم، با بازیگران ارمنی و به زبان ارمنی در کشور ارمنستان ساخته شده است و برخی از منتقدانی که فیلم را دیده‌اند، به تاثیر تصاویری بر آمده از نقاشی‌ها و فیلم‌های ارمنی هم اشاره کرده‌اند.

آباد درباره روند تولید فیلم «یه‌ وا» نیز اظهار کرد: فیلمنامه با تمام جزئیاتی که در نظر داشتم، آماده بود و مرکز ملی فیلم ارمنستان و بنیاد سینمایی فارابی به من و آقای تقی علیقلی‌زاده اطمینان کردند که نخستین فیلم سینمایی‌م جلوی دوربین برود. با توجه به این نکته که سینمای ایران در کل منطقه نقشی پیش برنده دارد، هر دو طرف تمایل به همکاری داشتند و فکر می‌کنم این همکاری به رشد سینما در ارمنستان هم کمک شایان توجهی می‌کند. به هر حال، بسیاری از نیروهای جوان ارمنستانی هم در این تجربه شریک شدند و کار کردند. آقای علیرضا تابش، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی‌، در نمایش افتتاحیه فیلم در ایروان به نکاتی مهم اشاره کردند که قابل توجه بود از جمله به ضرورت همکاری‌های سینمایی ایران و کشورهای منطقه و همین طور رابطه ایرانیان و ارامنه که ریشه‌های دیرینه و عمیق فرهنگی دارد.

این کارگردان درباره روند انتخاب فیلمش در اسکار توضیح داد: مثل همه جای دنیا، کمیته‌ای در ارمنستان هست که مسئولیت انتخاب و معرفی فیلم به اسکار را به عهده دارد. برنامه اکران در ایروان در مهلت مقرر انجام شد، درخواستی از سوی پخش‌کننده برای بررسی دقیق فیلم به کمیته ارسال شد و در نهایت، این اعضای کمیته بودند که در خصوص فیلم‌های قابل بررسی بحث کردند و فیلم «یه وا» را با توجه به مقررات فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی انتخاب کردند.

«آباد» در پایان در پاسخ به اینکه وضعیت فیلم را در اسکار چگونه می‌بینید هم گفت: به همت دوستان در معاونت امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی که پخش جهانی فیلم را به عهده دارند، «یه وا» در بازارهای بین‌المللی فیلم فجر و کن نمایش داده شد. نخستین نمایش جشنواره‌ای فیلم در جشنواره جهانی مونترال که یکی از رویدادهای سینمایی رده “الف” است برنامه‌ریزی شد و در چند روز آینده هم «یه وا» در نخستین نمایش در آمریکا در جشنواره فیلم “میل ولی” روی پرده می‌رود. از طرف دیگر، «یه وا» به عنوان محصولی مشترک از سینمای ارمنستان و ایران در بخش مسابقه جوایز سینمای آسیا – پاسیفیک حضور دارد و فکر می‌کنم تا به اینجای کار فیلم نسبتاً خوب معرفی شده است. طبعاً برای اسکار با کمک دوستان و همکاران امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و همین طور همکاری دوستان ارمنستانی در آمریکا باید تلاش‌های مضاعفی برای نمایش و معرفی فیلم صورت پذیرد.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 67877 و در روز دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۴:۰۰
2024 copyright.