گفت‌وگو با «محمدحسین میثاقی» که گزارش‌هایش از حواشی جام جهانی روسیه پر انرژی و هیجان انگیز است

نرگس‌قوی‌زری در همشهری نوشت:

۱۰سال است که در تلویزیون برنامه اجرا می‌کند اما بیشتر در این چندسال اخیر شناخته شد و آنقدر اجرایش جذاب و صمیمانه بود که خیلی زود به یکی از چهره‌های محبوب فوتبال‌دوستان و به‌ویژه جوانان تبدیل شد و بعد هم پایش به‌عنوان چهره میهمان به برنامه‌های گفت‌وگو محور و پرطرفداری مثل خندوانه، کتاب‌باز و دورهمی باز شد. بعد از حضور در این برنامه‌ها محبوبیتش بین غیرفوتبالی‌ها هم زیاد شد و حالا که در آستانه بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان هستیم، با رفتنش به روسیه و تدارک گزارش‌های وی‍ژه خیلی‌ها منتظر دیدن حال و هوای آنجا از نگاه او هستند. برای همین با او که حالا در روسیه ‌است گفت‌وگو کردیم تا بیشتر درباره عشقش به فوتبال و هیجان جام جهانی پیش رو بدانیم. کافی‌است کمی با او گپ بزنید تا ببینید این به قول خودش «دیوانه فوتبال» و از یک خانواده غیرفوتبالی، چطور مثل اجراهایش انرژی و هیجان دارد و فوتبال در زندگی‌اش حرف اول را می‌زند.

خیلی‌ها معتقدند پله‌های ترقی را چندتا یکی طی کردید. نظر خودتان چیست؟

فکر نمی‌کنم چندتا یکی طی کرده باشم. چون من کارم را در سازمان صدا و سیما از سال۱۳۸۳شروع کردم و از ۱۳۸۷به شبکه سه آمدم. حالا شاید یکباره چندتا برنامه‌ای که پربیننده‌تر هستند را اجرا کردم و دیده شدم اما سابقه فعالیت من به خیلی سال پیش برمی‌گردد. من در همه حوزه‌ها فعالیت داشتم و در رادیو و تلویزیون و شبکه‌های مختلف کار کردم و الان در چنین شرایطی هستم.

برای محمدحسین میثاقی شدن چقدر باید تلاش کرد؟

من خیلی تلاش کردم. بخش بزرگی از زندگی و مغز و فکر و حس و همه چی‌ام را گذاشتم اینجا. زمانی بود که چندتا هدف را باهم جلو می‌بردم. یکی‌اش هم درس خواندن بود اما از یک جایی به بعد همه‌‌چیز، حتی درس را کنار گذاشتم و فوتبال را انتخاب کردم.

همانقدر که نشان می‌دهید عشق فوتبال هستید یا نه؟

بله من واقعا فوتبال را دوست دارم. هستند کسانی که آن قدرها عاشق فوتبال نیستند و در این حوزه فعالیت می‌کنند اما من همانقدر که نشان می‌دهم فوتبال را دوست دارم. فکر می‌کنم خیلی هم تابلو است و میزان علاقه در کار هرکسی مشخص می‌شود. مردم هم کاملا و خیلی زود متوجه می‌شوند که چیزی واقعا از صمیم قلب است یا طرف ادا در می‌آورد.

 حضور در روسیه و جام جهانی برایتان چقدر مهم است؟

خیلی فوق العاده و هیجان انگیز است. برای من که المپیک و جام ملت‌های آسیا و اینجور فضاها را تجربه کرده بودم، به‌نظرم خیلی خیلی باحال و جالب است بودن در این فضا. تجربه خیلی بزرگی هم هست برایم. چون این دیگر بزرگ‌ترین اتفاقی است که می‌تواند در حوزه فوتبال هم برای یک فوتبالیست هم برای یک فرد رسانه‌ای بیفتد.

اولین بار کدام دوره جام جهانی را کامل پیگیری کردید؟ چند ساله بودید؟

اولین بار یادم است سال ۱۹۹۴بود. ۸ساله بودم. یادم است شبکه یک فوتبال پخش می‌کرد. آن زمان برنامه طوری بود که انگار یک بخش‌هایی از مسابقات صبح‌ها بود. آقای شفیعی گزارش می‌کرد، قشنگ یادم است. با اینکه در خانه ما کسی فوتبالی نبود. نکته عجیب هم همین است که در خانه ما کسی فوتبالی نبود و من اینطوری دیوانه فوتبال شدم. نمی‌دانم دلیلش چیست.

الان که در روسیه هستید، بیشتر به وجه توریسم جام جهانی توجه دارید یا حضور تیم ملی ایران در این مسابقات؟

قطعا فوکوس اصلی من تیم ملی خواهد بود. تا وقتی که تیم ملی‌مان در جام جهانی هست همه اتفاقاتش را با همه جزئیات دنبال می‌کنیم. چون مردم هم اول از همه می‌خواهند اخبار و اتفاقات مربوط به تیم ملی‌شان را ببینند بعد، اخبار مربوط به دیگر بخش‌ها و اتفاقات جام جهانی را. ما هم رویکردمان همین خواهد بود ولی در کنارش به اتفاقات دیگر و حواشی می‌پردازیم. بعضی وقتها آنقدر حواشی جذاب است که گاهی از خود اصل داستان جذاب‌تر می‌شود. قرار است تمامی اتفاقات و حواشی جام جهانی باشد با محوریت تیم ملی و ارتباطات زنده‌ای که با تهران داریم.

برای کدام برنامه تلویزیونی؟

برای برنامه ۲۰۱۸که از شبکه سه پخش می‌شود.

کار ویژه و برنامه خاصی هم دارید برای جالبتر شدن برنامه گزارش‌ها؟

باید ببینید. تمام تلاشمان را کرده‌ایم که کارمان با دوره‌های قبلی متفاوت باشد.

شنیده شده که شما اسپانسر دارید در این سفر. درست است؟

نه! من اسپانسر ندارم. اسپانسرمان همان اسپانسر برنامه ۲۰۱۸است که آقای فردوسی پور تهیه‌کننده آن است.

اگر در همان بازی اول ایران ببازد، همه‌‌چیز تمام‌شده به‌نظر می‌رسد. آن وقت محمدحسین میثاقی چه کار می‌کند و چه حسی دارد؟ غم؟ حسرت؟ گریه؟ خشم؟ فریاد؟ این را خارج از فضای رسانه و جمله همیشگی؛ چیزی از ارزش‌های ما کم نشد، پاسخ دهید.

اتفاقا این جمله؛ چیزی از ارزش‌های ما کم نشده، شبیه آن جمله‌ای است که می‌گفتیم؛ ما یک زمانی آرزویمان بود یک سِت از ژاپن و کره بگیریم. اما من قطعا این را نمی‌گویم. اگر ببازیم خب باخته‌ایم. آنها تیم‌شان بهتر بوده و ما باخته‌ایم. اگر ببریم هم کار فوق العاده‌ای کرده‌ایم چون روی کاغذ تیم‌مان تیمی است که کارش خیلی سخت است، در گروه سختی است و هر سه حریفش آماده‌اند. این را هم بگویم که برگشتن از بازی باخته خیلی سخت است. من بعد از بازی ایران و عراق در اتوبوس کامبرا به سیدنی بودم. آن دوساعت بدترین لحظاتم بود. امیدوارم اینجا در قطار برگشت از سن‌پترزبورگ به مسکو حالم آن‌شکلی نباشد.

پایان جام جهانی برای تیم ایران را چه وقت پیش‌بینی می‌کنید؟ بعد از بازی اول و دوم یا دیرتر؟

نمی‌دانم. باید ببینیم بازی اول نتیجه‌اش چه می‌شود. بازی اول ما خیلی مهم است. یعنی جام جهانی ما به قول کیروش جام جهانی مراکش است. اولی معلوم می‌کند چکار می‌کنیم.

فکر می‌کنید مسابقات تیم ملی ایران چقدر تماشاگر داشته باشد؟ یعنی ما می‌توانیم امتیاز تماشاگر را در این بازی‌ها داشته باشیم یا نه؟ لااقل در برابر مراکش.

الان اینجا ایرانی‌ها خوب آمده‌اند. دانشجوی ایرانی هم در روسیه زیاد است. بنابراین فکر می‌کنم تماشاگر ایرانی خوبی برای تماشای مسابقات ایران بیاید. اما اینجا امتیاز تماشگر آنقدری تأثیری ندارد.

طرفدار کدام تیم هستید در این تورنمنت؟

تیم محبوب من آرژانتین است که به‌شدت دوستش دارم و آرزو می‌کنم قهرمان شود و همیشه خیلی دوستش دارم اما در این دوره خیلی کامل نیست.

چرا آرژانتین؟

چرایش را نمی‌دانم. علاقه‌مندی به تیم‌های فوتبال چرا ندارد چون دلایلش خیلی بی‌ربط است. یک اتفاقی، جرقه‌ای یکهو باعث می‌شود طرفدار یک تیم شوید. من از همان جام جهانی ۹۴تا الان طرفدار آرژانتین بوده‌ام و دوست داشتم قهرمان شود.

پیش‌بینی می‌‌کنید کدام بازیکن ستاره این دوره جام جهانی باشد؟

تیم را باید درنظر بگیریم. مثلا اسپانیا چند بازیکن دارد که می‌توانند عجیب بدرخشند در این مسابقات. برزیل تیمش واقعا کامل و خوب است. فرانسه هم همینطور. به‌نظرم درباره تیم می‌توان حرف زد. ممکن است یکباره یک جرقه‌ای زده شود و مثلا بازیکن پاناما در یک بازی دو گل بزند ولی به‌نظرم اینکه تیم نتیجه بگیرد و ستاره در قالب آن تیم موفق، معرفی شود خیلی منطقی‌تر است.

و ستاره شما کیست؟

من دوست دارم لیونل مسی با آر‌ژانتین قهرمان شود.

به یادماندنی‌ترین فینال جام جهانی برای شما بین کدام تیم‌ها بود؟

به یادماندنی‌ترین فینال به‌نظرم فینال ۲۰۰۶است. خب فینال خیلی خفنی است. همه چی دارد. قصه دارد به‌نظرم. خیلی خوب است. به یک کارگردان بدهید می‌تواند یک فیلم خوب از رویش بسازد.

برای از نزدیک دیدن رویارویی کدام دو تیم لحظه شماری می‌کنید؟

مسابقه بین آرژانتین_ برزیل اگر فینال باشد فینال رؤیایی من است.

جام جهانی چقدر می‌تواند در حال مردم تأثیر داشته باشد؟

بازی‌های جام جهانی خیلی می‌تواند حال مردم را خوب کند چون اتفاق خیلی بزرگی است و می‌تواند یک زنگ تفریح باشد توی زندگی روزمره آدم هاو امیدوارم حرص نخوریم. ما آمده‌ایم لذت ببریم و تیم مان هر نتیجه‌ای بگیرد قرار شده شعارمان این باشد که آمده‌ایم از فوتبال لذت ببریم. حال کنیم با حواشی و اتفاقاتش.

چقدر تلاش می‌کنید این حال خوب را با گزارش‌هایتان به مردم منتقل کنید؟

ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که حال مردم را خوب کنیم. قرار شده فرمت گزارش‌هایمان فان و باحال باشد و پراز انرژی. امیدوارم این اتفاق بیفتد.

خودتان چقدر از شادی‌های زندگی‌تان به فوتبال بستگی دارد؟

خیلی! ما حالمان با فوتبال خیلی خوب می‌شود. فرق آنهایی که فوتبالی هستند با آدم‌های معمولی این است که یک سری چیزها را تجربه می‌کنند که آنها تجربه نمی‌کنند. مثلا تیم‌شان سه- هیچ جلو بوده ۴-۳باخته. دیگر از این بدتر که نمی‌شود. پس مطمئن باشید در زندگی هم اتفاق بدتر از اینکه تیمی که سه هیچ جلو است ۴-۳ببازد نمی افتد و راحت به زندگی‌تان ادامه بدهید.

اگر زندگی‌تان به فوتبال گره نمی‌خورد الان کجا ایستاده بودید؟

حتما به نویسندگی سینما و موزیک و اینجور چیزها گره می‌خورد. اما الان خداروشکر به فوتبال و همه اتفاقات حول و حوش آن گره کور خورده است.




متولد ۱۳۶۵

۱۳۷۳

عاشق فوتبال و تیم ملی آرژانتین شد.

۱۳۸۳

وارد دانشگاه آزاد کرمانشاه شد، همزمان به پیشنهاد پدرش در تست گویندگی شرکت کرد و وارد رادیو و تلویزیون کرمانشاه شد و مجری برنامه‌های اجتماعی.

۱۳۸۵

وارد گروه ورزش صدا و سیمای کرمانشاه شد.

۱۳۸۷

به تهران آمد و نخستین برنامه‌اش را برای شبکه ۳ اجرا کرد و همکاری‌اش با برنامه ۹۰آغاز شد.

۱۳۹۳

به‌عنوان گزارشگر ورزشی به بازی‌های آسیایی کره اعزام شد.

۱۳۹۴

در تابستان به‌عنوان گزارشگر فوتبال به جام ملت‌های آسیا در استرالیا اعزام شد، چندماه بعد مجری برنامه پرطرفدار «فوتبال ۱۲۰» در شبکه ورزش شد و در همان سال تندیس بهترین گزارشگر سال را از نگاه مردم کسب کرد.

۱۳۹۵

به‌عنوان گزارشگر ورزشی به المپیک ریو اعزام شد.

۱۳۹۶

بهترین مجری برنامه‌های تلویزیونی در یازدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی برای برنامه «فوتبال۱۲۰» شد و یک‌ماه بعد هم پدر شد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 89559 و در روز جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۵:۴۶
2024 copyright.