گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «۲۳ نفر»/ احساس وظیفه، انگیزه ساخت این فیلم است

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «۲۳ نفر» گفت: برای نشان دادن کار ۲۳ نفر بزرگ‌مرد کوچک همواره احساس وظیفه می‌کردم و از سوی دیگر این موضوع را دارای ارزش بسیار برای فیلم‌سازی می‌دانستم زیرا سوژه‌ای بود که سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته بود.

به گزارش سینماسینما، مهدی جعفری، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «۲۳ نفر»  با اشاره به سبقه فعالیت خود اظهار کرد: با توجه به فارغ‌التحصیلی در رشته کارگردانی سینما از دانشکده سینما، سال‌هاست که در حوزه مدیریت فیلم‌برداری سینما در حال فعالیت هستم.

وی افزود: فعالیت کارگردانی من در حوزه مستند و داستانی بوده است و فیلم «ایستگاه اتمسفری» اولین تجربه فیلم بلند من محسوب می‌شود که تقریباً دو سال قبل آن را ساختم و فیلم «۲۳ نفر» نیز دومین تجربه من در عرصه فیلم بلند سینمایی است.

جعفری تصریح کرد: بیش از ۱۲ سال قبل با موضوع ۲۳ نفر آشنا شدم و فیلمی در قالب مستند با محوریت این سوژه برای شبکه چهار سیما ساختم اما با توجه به اینکه سوژه را بسیار دوست داشتم تصمیم گرفتم یک اقتباس سینمایی نیز از این سوژه داشته باشم.

به سوژه «۲۳ نفر» تعلق خاطر دارم

وی با بیان اینکه بعد از سال‌ها پیگیری در سال ۹۷ توانستم با کمک سازمان اوج این اثر را تولید و روی پرده ببرم، گفت: کتابی نیز با محوریت سوژه این ۲۳ آزاده غیور در سال ۹۲ منتشر شد اما همان‌طور که پیش‌تر گفتم تعلق‌خاطرم به این سوژه از حدود ۱۲ سال قبل به وجود آمد به گونه‌ای که با یکایک شخصیت‌ها رابطه دوستی داشتم.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: برای نشان دادن کار این بزرگ‌مردان کوچک همواره احساس وظیفه می‌کردم و از سوی دیگر این موضوع را دارای ارزش بسیار برای فیلم‌سازی می‌دانستم زیرا سوژه‌ای بود که سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته بود.

وی عنوان کرد: وقتی به‌عنوان یک فیلم‌ساز سوژه‌ مهمی پیدا می‌کنم که می‌شود در تاریخ ثبت کرد؛ به نظرم ورود پیدا نکردن به آن جفا است.

جعفری با تأکید بر اینکه ۲۳ نفر حدود ۸۰ درصد به واقعیت وفادار است، گفت: مهم‌ترین چالش من در سال‌های اخیر برای ساختن این فیلم استفاده از عنصر خیال بود چرا که به دلیل تحقیقات بسیار و ساختن مستند در این خصوص به‌اندازه کافی اشراف نسبت به موضوع داشتم اما به دلیل اینکه حیطه سینما متفاوت از مستندسازی است در نوشتن فیلم‌نامه با چالش‌هایی روبه‌رو بودم.

وی افزود: مهم‌ترین این چالش‌ها رسیدن به فرمی بود که علی‌رغم داشتن جذابیت‌های سینمایی بتواند نسبت به اصل قصه نیز وفادار باشد ازاین‌رو فیلم نهایی در حدود ۸۰ درصد به واقعیت وفادار است که این موضوع را اغلب ۲۳ آزاده تائید کرده‌اند، از سوی دیگر این فیلم توانسته در کنار وفادار بودن به اصل موضوع به لحاظ فرم نیز جاذبه‌های سینمایی لازم را داشته باشد.

کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «۲۳ نفر» با اشاره به بازنویسی مکرر فیلم‌نامه در طول بیش از هفت سال گذشته بیان کرد: فیلم‌نامه در سال ۹۷ بعد از شش ماه کار به‌صورت پیوسته نهایی شد.

سینما نیازمند چهره‌های جدید است

وی شاخصه اصلی فیلم ۲۳ نفر را استفاده از بازیگران نوجوان دانست و عنوان کرد: سینما نیازمند چهره‌های جدید است و در این پروژه سینمایی به دلایلی که کار می‌طلبید امکان اینکه بتوانیم از بازیگران شناخته‌شده بهره ببریم وجود نداشت لذا ۲۳ بازیگر نوجوان در کنار چهره ملاصالح دیگر بازیگر این فیلم از بازیگران ناشناخته انتخاب شدند.

جعفری تصریح کرد: تلاش کردیم تا نقش‌ها باورپذیر باشد هر چند انتخاب از بین بازیگران ناشناخته برای این کار ریسکی بود که انجام شد اما در نهایت تمامی بازی‌ها درخشان بود و این فیلم توانست در جشنواره فیلم فجر نیز خوش بدرخشد.

وی با تأکید بر اینکه این فیلم طوری است که در انتهای دیدن آن کسی دست‌خالی باز نمی‌گردد، اعلام کرد: چند سال پیش درصدد پیش بردن این سوژه به‌صورت سریال بودم اما به نتیجه نرسیدم با این حال تأکید دارم که این سوژه را می‌توان در قالب یک سریال مورد توجه قرار داد چرا که این موضوع با داشتن قابلیت بسیار دارای جزئیات بسیار است که می‌توان آن را در قالب سریال ساخت.

کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «۲۳ نفر» خطاب به علاقه‌مندان ورود به عرصه سینما عنوان کرد: سینما هنر سختی است که نیاز به سخت‌کوشی دارد و هر فیلم‌سازی که بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند می‌توان فیلمش را موفقیت‌آمیز دانست.

وی ادامه داد: کسب جایزه و امثال آن مقطعی است که تمام می‌شود لذا نباید در این هنر که بسیار بی‌رحم است کم آورد، هنرمندان باید تلاش کنند در این عرصه دوام آورده و تمام تلاش خود را برای ماندن در این حوزه داشته باشند.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: نمی‌توانم نسبت به میزان رقم فروش فیلم ۲۳ نفر اظهارنظری کنم اما امیدوارم این فیلم مورد استقبال قرار بگیرد هر چند در جشنواره فیلم فجر شاهد بارقه‌هایی از استقبال خوب مردمی و موردپسند قرار گرفتن آن بودیم.

 

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 127566 و در روز شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰:۱۱
2024 copyright.