اختصاصی/ گفت‌وگو با کارگردان «زرد خالدار»، راه یافته به جشنواره لوکارنو/ این «خال‌های زرد رنگ» وسوسه‌انگیز

هفتاد وسومین جشنواره جهانی فیلم لوکارنو که این روزها تا ۱۵ ماه اوت ۲۰۲۰ (۲۵ مرداد) به کار خود ادامه می‌دهد و بخش عمده اش به شکل آنلاین برگزار می‌شود تصمیم گرفته که فیلمهای کوتاه بخش مسابقه خود را هم به شکل آنلاین و هم به شکل فیزیکی در شهر لوکارنو نمایش دهد.

به گزارش سینماسینما از ایران فیلم «زرد خالدار» به کارگردانی باران سرمد در بخش مسابقه آن پذیرفته شده است که هم سوژه ویژه ای دارد و هم از کادربندی و ظرافت های کارگردانی قابل تحسینی برخوردار است. در این بخش ۴۳ فیلم از سراسر جهان انتخاب شده تا به عنوان یوزپلنگ های فردا به نمایش در آید.

این اثر که بین خیالپردازی و الهام گرفته از یک مورد واقعی با زبان سینمائی خوبی ساخته شده، باعث دلگرمی بیشتر در حوزه استعدادهای های فیلمسازان زن، در ایران است. اخیرا هم دو فیلمساز زن دیگر، منیژه حکمت با بندربند، و فرنوش صمدی با خط فرضی درجشنواره تورنتو پذیرفته شده اند.

در مورد سوژه فیلم زرد خالدار باران سرمد توضیح می‌دهد:

ریشه‌ی این ایده را از دوران کودکی خودم می‌دانم. از طرفی من همیشه  خیال پرداز بوده ام  و داستان های کوتاهی که می‌نوشتم با خیال پردازی موضوع آنها را از اطرافم الهام می‌ گرفتم.

درمورد زرد خالدار، یک شب در یک مهمانی خانوادگی که همه در مورد مسایل دنیای مدرن مثل موفقیت کاری و تحصیلی و گرفتاری های مالی و غیره زندگی شان حرف می‌زدند من هیچ ارتباطی با این صحبت ها نمی‌گرفتم و واقعا احساس تنهایی می‌کردم و با خودم فکر می‌کردم همه  چقدر درگیر مقررات و چون و چرا های اجتماعی شده‌ا‌‌ند. بعد از مهمانی من برای لحظه ای از همه جدا شده، به کوچه رفتم. به انتهای کوچه نگاه می‌کردم، ناگهان یک زرافه بزرگ از انتهای کوچه آرام به سمتم آمد، نگاهی کرد و رفت. 

زمانی که به خانه برگشتم احساس کردم باید یک فیلم درباره ی کاراکتری که در دنیای مدرن احساس تک افتادگی می‌کند بسازم. درباره کسی که از درون حس می‌کند شبیه زرافه است. در واقع زرافه برای من نشانه ای از ارتباط کاراکتر با جهان هستی و طبیعت است. 

تحصیلات و کار ها: 

 متولد ۱۳۷۲ در شهر همدان هستم. قبل از ورود به دانشگاه فیلم کوتاه باید سیاه را ساختم که این فیلم  در اتاقم ساخته شد و به واسطه یک فضای آبستره محدودیت انسان را از طریق رنگ به تصویر می‌کشید. فیلم به بیش از ده جشنواره بین المللی  راه یافت و جایزه بهترین فیلم بدون دیالوگ جشنواره لوکانیا ایتالیا را گرفت. 

با  ورودم به دانشگاه و تحصیل در رشته ادبیات نمایشی، به همراه محمد رضا میقانی یک استودیو مستقل فیلم سازی تاسیس کردیم. که فیلم کوتاه  دار را در سال ۱۳۹۴ با موضوع رابطه انسان و طبیعت و تلفیق انیمیشن دو بعدی با فیلم ساختیم. پس از آن فیلم  کوتاه کلینر در سال ۱۳۹۶ به کارگردانی و نویسندگی محمد رضا میقانی و تهیه کنندگی و تدوین من اولین تولید حرفه ای استودیو ی ما بود که  داستان یک دختر نظافتچی که در یک روز کاری منتظر جواب تست بارداری است را روایت می‌کند. زمان فیلم ۱۲ دقیقه است. با حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران  مورد توجه منتقدین قرار گرفت و بعد از آن به بیش از ۱۰ جشنواره بین‌المللی راه یافت. 

تجریه ای که در طی مراحل ساخت این فیلم ها داشتیم برای ساخت زرد خالدار بسیار به من کمک کرد.

بعد از مطرح کردن طرح زرد خالدار در استودیو همزمان با پیشبرد فیلمنامه توسط محمد رضا، من استوری برد های فیلم را  می‌کشیدم و پلان های فیلم را عکاسی می کردم. این همکاری کمک می کرد که فیلمنامه را به صورت تصویری ببینیم و بتوانیم هم زمان باز نویسی ها را انجام دهیم. یک تعامل خلاقانه در طول یک سال وجود داشت. لوکیشن ها را می‌دیدیم و عوامل را انتخاب می‌کردیم و بر حسب اتمسفر و فضایی که شکل می‌گرفت بارها فیلمنامه مورد باز نویسی  قرار می‌گرفت. 

در ادامه فیلم را برای  مسابقه پیچینگ جشنواره فیلم کوتاه تهران ثبت کردیم که با حضور ۸ داور بین المللی در آن سال  برگزار شد و در این مسابقه جایزه اول پیچینگ را گرفتیم  و بخشی از هزینه ای ساخت فیلم فراهم شد. 

برنامه آینده:

ما هم اکنون در استودیو پیش تولید یک فیلم کوتاه را شروع کردیم که این فیلم جایزه پیچینگ جشنواره ده را گرفت. اما به خاطر فراگیری ویروس کرونا فعلا تولید را عقب انداختیم. خودم هم یک فیلم نامه کوتاه دیگر دارم که روی فضاها و استوری بردها کار می‌کنم  و از طرفی فیلم نامه بلندی هم نوشتیم که امیدواریم با یافتن سرمایه و تهیه کننده بتوانم بسازم. سناریو این فیلم بلند سینمایی هم در باره‌ی رابطه انسان با طبیعت است. امیدوارم بتوانیم به زودی این فیلم متفاوت را بسازیم و مثل سایر ملودرام های اجتماعی معمول سینمای ایران نباشد. 

درمورد جشنواره امسال لوکارنو که به شکل آنلاین برپا می‌شود می‌توانم بگویم که فیلم من در بخش اصلی فیلم کوتاه است. در بخش دیگر بنام – درهای باز– که سالهاست در جشنواره ارائه می‌شود. open door شامل فیلم های کوتاه و بلند است و فقط به صورت آنلاین اکران دارند .

همینطور فیلم سازان بخش «پس فردا» هر کدام از فیلم هائی که در سالهای گذشته جشنواره لوکارنو اهمیتی یافته بود یک فیلم را انتخاب کردند که این فیلم ها به صورت آنلاین در سایت جشنواره لوکارنو نمایش دارند. 

مصاحبه هایی هم از قبل برای فیلمسازان فیلم کوتاه در گفت گو با  یک کارگردان یا تهیه کننده از سینمای بلند صورت گرفت؛ که به صورت آنلاین در سایت آنها در دسترس است. مصاحبه من هم با شیرین دبعیس تهیه کننده و بازیگر آمریکایی بسیار خوب بود و باعث ارتباط بیشتر من با جشنواره شده است.

 به علاوه ورکشاب ها و گفت گو های سال های پیش جشنواره مثل گفت و گو با ژان لوک گدار روی سایت قرار داده شده است.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 140457 و در روز سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۴:۵۷
2024 copyright.