گفت‌و‌گوی سینماسینما با یک عضو شورای پروانه ساخت/ شورجه: مهدویان هیچ محدودیتی برای تغییر فضای فیلمسازی‌اش ندارد

جمال شورجه عضو شورای پروانه ساخت با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای فیلمسازان جهت تغییر رویه فیلمسازی‌شان وجود ندارد٬ تاکید کرد این نکته شامل حال فیلمسازی چون محمدحسین مهدویان نیز می‌شود.

به گزارش سینماسینما٬ صادر نشدن مجوز ساخت برای فیلمنامه «لاتاری» که محمدحسین مهدویان برای ساخت آن درخواست داده بود و همچنین فیلمنامه «متری شش و نیم» را سعید روستایی برای ساخت به شورای پروانه ساخت ارائه کرده بود که هر دوی این فیلمنامه‌ّها برای ساخت به  مشکل برخورده‌اند و مجوز ساخت آن صادر نشده است.

جمال شورجه عضو شورای پروانه ساخت در گفت‌و‌گو با «سینماسینما» درباره آنچه که موجب شد پروانه ساخت «لاتاری»‌ صادر نشود٬ گفت: «فیلمنامه لاتاری دچار ممیزی و مشکل شد و بنابراین این فیلمنامه مجوز نگرفت. اما با این وجود بلافاصله همان هفته گذشته مجوز فیلمنامه دیگری برای آقای مهدویان تصویب شد.»

او در مورد شرایطی که برای صدور مجوز فیلمنامه سعید روستایی نیز به وجود آمده٬‌گفت: «فیلمنامه آقای روستایی اصلاحاتی لازم داشت و همچنین باید تهیه‌کننده‌ای از سوی ایشان معرفی می‌شد که از طریق شورایعالی تهیه‌کنندگان مورد تایید باشد.»

در اخباری که طی روزهای اخیر منتشر شده به این نکته اشاره شده که به دلیل موفقیت‌ّهایی که این دو فیلمساز در سال‌های اخیر داشته‌اند٬ حساسیت‌ها روی صدور مجوز برای اثر جدید آنان وجود دارد. شورجه در پاسخ به این پرسش که آیا شورا این حساسیت‌ّا را مدنظر قرار می‌دهد٬ گفت: «این دو نفر اتفاقا جزو رویش‌های سینمای ما هستند خود روستایی و جناب آقای مهدویان با استعداد توانمند و خوش‌فکر و خوش‌آتیه هستند که قطع به یقین رویش‌های زایش‌های این شوراها هستند. این علاقه‌مندی به ادامه مسیر فیلمسازان جوان و مستعد در مورد خانم منیر قیدی که کار فاخر «ویلایی‌ها» را کار کرده بودند نیز وجود دارد. این‌ها نشان دهنده این است که شورای پروانه ساخت اهتمام جدی برای ایجاد فرصت کار برای جوان‌ها دارد و در عین حال این توجه‌ها نباید ما را از توجه به فیلمسازان باسابقه غافل کند از استخوان‌خرد کرده‌های سینما و خاک خورده‌های سینما.»

او همچنین در واسخ به این سوال که آیا حساسیت در مورد اینکه مهدویان در فیلم سوم سینمایی خود تغییر مسیر داده و فیلمی اجتماعی می‌خواهد بسازد در شورا وجود دارد یا نه٬ گفت: «این به شورا هیچ ربطی ندارد حداقل خودم را این طور می‌بینم. واقعا برای شورا فرقی نمی‌کند که یک فیلمساز اثر دفاع مقدسی می‌سازد یا به سینمای اجتماعی روی می‌آورد. فیلمساز اثر خودش را فیلم می‌کند. هرکسی را در بن‌بستی قرار دهیم که رویه‌اش را تغییر ندهد ظلم و جفا به خود فیلمساز اس و جلوی پرواز فیلمساز را می‌گیریم.»

او ادامه داد:‌«قطغ و یقین فیلمسازان آزاد هستند در هر گونه‌ای کار کنند. مهم جهت‌گیری آن فیلمنامه‌ها است. جامعه آزادی داریم که انواع فیلم‌ها در سبد تولیدات سالانه سینمای ما وجود دارد و هرکسی بی‌طرفانه نگاه کند می‌تواند ببیند از یک کار کمدی صرفا سرگرم‌کننده هست تا آثار دفاع‌مقدسی و قرآنی و کودک و فیلم‌های مربوط به مدافعین حرم و آزاده‌ها. همه چیز در سبد سینمای سالیانه ما هست و هر کسی از فیلمسازان ما می‌تواند در هر زمینه‌ای کار کنند و فقط باید برخی خطوط قرمز رعایت شود برخی مباحث ملی و امنیتی رعایت شود و این در همه جای دنیا است.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 63732 و در روز چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۶:۳۷
2024 copyright.