گفت‌و‌گوی شهرام مکری با سینماسینما / «هجوم» درگیر سوء‌تفاهم‌هایی شده است

شهرام مکریسینماسینما، علی پاکزاد – شهرام مکری کارگردان فیلم «هجوم» معتقد است ممیزی در سینمای ایران بعد از گذشت سال‌ها هنوز به صورت قانونمند عمل نمی‌کند.

به گزارش سینماسینما، تازه‌ترین ساخته مکری با نام «هجوم» قرار بود در جشنوار ملی فجر به نمایش گذاشته شود. اما هیات انتخاب این فیلم را نپذیرفت. این فیلم به زودی به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد.

شهرام مکری کارگردان فیلم «هجوم» درباره نگاه جشنواره ملی فجر به فیلم‌ها گفت: «نمی‌خواهم بگویم جشنواره ملی ما دچار کج سلیقگی شده است. بلکه اعتقاد دارم سلیقه و نگاه عمیق در این جشنواره گم شده است. یعنی تصویر واضحی وجود ندارد. برای من فیلمساز هم این موضوع کاملا گیج کننده است٬ زیرا نمی‌دانم چه فیلمی باید بسازم که مورد پسند جشنواره ملی قرار گیرد یا چه فیلمی نسازم.»

او ادامه داد: «البته فقط بحث فیلمساز نیست بلکه خود برگزارکننده‌ها هم نمی‌دانند که دقیقا باید چه کاری را چه زمانی انجام دهند. برای من جالب است جشنواره ملی فجر یک سال جایزه را به فیلم «خانه دوست کجاست» به آقای کیارستمی می‌دهد. بعد در سال دیگری این جایزه را به فیلم «استرداد» می‌دهد. واقعا این دو را با هم قیاس کنید من قضاوتی نمی‌کنم فقط به لحاظ ارزش هنری به این موضوع نگاه کنید. این دو فیلم از همه لحاظ با هم متفاوت هستند. اگر جشنواره‌ای قصد داشته باشد که همه سلیقه ها را پوشش دهد. قطعا می‌شود جشنواره ملی فجر که این موضوع را به خوبی می‌بینیم.»

مکری درباره سلیقه در جشنواره‌ها گفت: «هر جشنواره‌ای در هر جای دنیا سلیقه خاص خود را دارد. یعنی به صورت حرفه‌ای هر جشنواره‌ای باید سلیقه خاص خود را پیدا کند. اگر کسی بخواهد به جشنواره کن برود قطعا می‌داند چه فیلم‌هایی را در این رویداد سینمایی خواهد دید. مثلا جشنواره کن هیچ وقت فیلم «اسپایدر من» نمایش نمی‌دهد. جشنواره ملی فجر همه چیز را با هم قاطی کرده است. نباید این ذهنیت وجود داشته باشد که همه فیلم‌ها در جشنواره ملی باید نمایش داده شود.»

مکری درباره فیلم «هجوم» گفت: «در چنین شرایطی فیلم «هجوم» قطعا شرایط خوبی نخواهد داشت. زیرا بلا تکلیف خواهد شد. فیلم «هجوم» شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. «هجوم» در ژانر فیلم‌های هنری قرار می‌گیرد. وقتی فیلمی از لحاظ شکل و پرداخت متفاوت عمل می‌کند ناخوداگاه جشنواره در مقابل آن گیج می‌شود.»

کارگردان فیلم «هجوم» درباره ممیزی‌ها گفت:«هنوز بعد از گذشت سال‌ها ممیزی فیلم به صورت قانونمند عمل نمی‌کند و کاملا سلیقه‌ای اعمال می‌شود. البته این سلیقه به دو قسمت تبدیل می‌شود یعنی چیزی که من نمی‌فهمم حتما موضوع خطرناکی است. این بخش از ممیزی در هیچ جای دنیا قابل فهم نیست. دومین شکل هم به سلیقه آن هیات و آن افرادی که آن جا هستند اعمال می‌شود. فیلم «هجوم» دچار سو تفاهم‌های بی‌مورد شده است. فیلم «هجوم» پخش‌کننده بین‌المللی دارد و ما برنامه‌های گسترده‌ای برای نمایش بین‌المللی آن داریم. اما نمی‌توانستیم متقاضی حضور در جشنواره جهانی داشته باشیم. البته فیلم ما یک قسمت پایانی دارد تا تکمیل شود که آن هم صدای آن است که پرویز آبنار عزیز آن را انجام می‌دهد.»

کارگردان فیلم «ماهی گربه» در پایان درباره جشنواره جهانی فجر گفت: «جشنواره جهانی از زمانی که مدیریتش تغییر کرد پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ این موضوع را به خوبی در جشنواره جهانی سی و پنجم مشاهده کردیم. اتفاقاتی که در این جشنواره دیدیم کاملا نشان از شکل‌گیری یک جشنواره حرفه‌ای داشت. جشنواره جهانی به استانداردهای واقعی نزدیک شده است. یک جشن بین‌المللی در حوزه سینما که سال به سال هم بهتر خواهد شد.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 54176 و در روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۰۳:۲۰
2024 copyright.