گفت و گو با علی سرتیپی درباره حواشی پیش آمده درباره پخش فوتبال در سینما‌ها «چالش آفرین» یا «شادی آفرین»

مصطفی شاه کرمی در جوان آنلاین نوشت :

پس از گذشت چهار سال از پخش زنده مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۴ و تجربه اندوزی بکر و بدیعی از جانب سینما داران ، امسال هم پخش زنده مسابقات فوتبال جام جهانی روسیه در سالن ها و پردیس های سینمایی، باعث کشمکش و طرح مجادله های لفظی پینگ پونگی بین دو جریان مخالف و موافق گردید. هر چند در نهایت با میدان داری سینما داران فرصت تکرار این تجربه جالب و البته تا حدودی چالشی در دسترس سینما داران و تماشاگران قرار گرفت؛ اما همچنان طیفی از سینماگران به عنوان اصلی ترین مخالفان چنین اقدامی بر مواضع و ادله مخالفتشان ابرام و اصرار دارند.

سینماگران معتقدند این اقدام سینما داران باعث رکود فروش آثار سینمایی و اجحاف در حق سینما و هنر می شود و از طرفی سینما داران با طرح این مسئله که اختصاص سالن به پخش فوتبال نه تنها هیچ ضربه ای به صنعت سینما نمی زند بلکه باعث رونق بخشی و بالا رفتن درآمد سینماداران و به تبع آن پویایی و تحرک بیشتر هنر صنعت سینما می گردد.

علی سرتیپی به عنوان یکی از فعالان حوزه سینما که هم در بحث توزیع و پخش آثار سینمایی و هم سینما داری، نمونه ای قابل اعتنا و اتکا محسوب می گردد. سرتیپی به دلایل گفته شده در پاسخ به انتقادات سینماگران در رابطه با به محاق رفتن فیلم و سینما در صورت پخش فوتبال در سالن ها به خبرنگار «جوان آنلاین» می گوید: از آنجایی که من، هم عضو صنف تهیه کنندگان سینما هستم و هم مدیریت پردیس سینمایی کوروش را برعهده دارم؛ این اتفاق و تصمیم را یک حرکت آوانگارد و البته مدبرانه می دانم. واقعیت مسئله این است که من در حوزه های تولید، توزیع و پخش و همچنین اکران و نمایش فعالیت دارم و همین مسئله باعث شده که بدون هیچگونه سوگیری یا طرفداری بلا وجه و بدون منطق نسبت به مباحث مترتب بر این اقدام اعلام می کنم که این اقدام باعث رونق بخشی به سینما و کمک خیلی خوبی به جریان فیلمسازی و سالن داری می کند. نکته قابل اعتنا این است که همین دیروز و در حالی که جمعیت زیادی از مردم در حال تماشا و لذت بردن از فوتبال بودند، در سالن دیگری که اکران یک فیلم سینمایی طبق برنامه در حال انجام بود چیزی حدود ۱۰ یا ۱۵ نفر تماشاگر حضور داشت!

سرتیپی درباره قیمت بلیط تماشای فوتبال که طبق برخی اخبار حتی تا رقم ۹۰ هزار تومان هم مخابره شد، اظهار می دارد: این موضوع صحت دارد! ما روز گذشته خبرهایی از وجود بلیط ۲۰ هزار تومانی تا یکصد هزار تومانی را هم شنیدیم! البته قیمت بلیط ما همان ۲۰ هزار تومان است و اعلام رقم هایی غیر از این مربوط به خرید و فروش توسط دلالان و در بازار سیاه بود که باعث تعجب و حیرت ما هم شد.

این پخش کننده سینما با اشاره به اینکه روز گذشته رقم ۵۰۰ میلیون تومان فروش از محل پخش مسابقه فوتبال به گوش رسید، می افزاید: امیدوارم که این روند ادامه دار باشد و با توجه به تأثیر مثبتی که در بین آحاد مردم و قشرهای مختلف داشته، بتوانیم به چنین فضاهایی وسعت و گستره شمول بیشتری بدهیم. واقعیت این است که این حرکت از نظر اقتصادی و از این منظر که موجب تزریق پول بیشتری به بدنه سینما می شود، معتقدم که کار بسیار خوبی است و امیدوارم که ضمن ارتقا و بالا بردن هماهنگی های لازم، بتوانیم فضای مثبت و شادی را برای مردم عزیزمان تدارک ببینیم.

وی درباره احتمال بروز رفتارهای هیجانی و یا بروز برخی اقدامات تخریبی از سوی عده ای از تماشاگران نیز تأکید می کند: ما مطمئن هستیم که هیچ اتفاق بدی نمی افتد و حتی اگر نتیجه بازی چیزی غیر از برد تیم ملی کشورمان هم می شد اتفاقی نمی افتاد. کما اینکه تا لحظات پایانی بازی که گلی بین دو تیم رد و بدل نشده بود هیچ حرکت یا اقدام تحریک کننده و یا تخریبی نسبت به لوازم و تجهیزات سالن ها اتفاق نیفتاد و من خودم این مسئله را عینا رصد کردم. بهترین مسئله دیروز این بود که مردم با خوشحالی و با روحیه ای عالی و خوب از سالن های سینما بیرون رفتند و به نظر من ایجاد و تداوم همین شادمانی در بین مردم جامعه بهترین اتفاق و نتیجه ای بود که ما از چنین تصمیم و اقدامی گرفتیم.

پخش فوتبال از سالن های سینما به غیر از برخی سینماگران مدعی و مطالبه گر جدی تری به اسم صدا وسیما هم دارد که به دلیل عدم دستیابی به هر گونه انتفاع و درآمد مادی از قِبَلِ چنین موضوعی، می تواند به عنوان یکی از چالش های عمده و سهم خواه برای این اقدام در آینده باشد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 89656 و در روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۵۷:۵۰
2024 copyright.